ITR #2113 ; Bakre OEM 23mm tårnbeintag

 
21.10.2003 (62500km)
Jeg kjøpte staget brukt fra en kar i Østerrike, og gav 1000kr for det inkludert frakt. Nypris på staget viste seg å være umulig å finne ut da Honda på Ensjø ikke en gang hadde denne delen i sine systemer selv om den er levert originalt fra Honda.

Tårnbeinstaget skal stå mellom støtdempertårnene i bagasjerommet, og vil derfor ta opp en del bagasjeromsplass. Ut fra det jeg har lest så har ikke det bakre stabilisatorstaget så alt for mye å si når det kommer til vridningsstivhet. Dette på grunn av at ITR allerede er meget stiv bak med ett stabilisatorstag under bilen på bakakselen samt ett bakerst i bagasjerommet. Likevel så bestemte jeg meg får å kjøpe det da det var brukt og relativt billig.

I vanlig hverdagskjøring merker man ikke noe til staget. Tar man derimot bilen en tur på bane, og får presset den helt opp mot grensen, merker man forskjell . Den lille som var av understyring i bilen tidligere er nå så godt som borte. Når man ligger på grensen får man i stedet en svak "drift" med stussen. Dvs. bilen slipper litt bak i stedet for å understyre, nesten som drifting . Man kan derfor lettere kontrollere svingene med gassen, selv på bar asfalt

Etter å ha snakket med andre som har satt på grovere tårnbeinstag bak, så har bilen kanskje blitt litt vel overstyrt. Man bør derfor tenke seg om to ganger før man setter på skikkelig grove stag. For tårnbeinstag og hjulopphengsteori sjekk denne tråden.