|
25.06.2003 (52500km)
Kjøpte et sett med Bridgestone Potenza RE540S i dimensjon 195/55-15 av
Gatebil-gutta. De holder
til på Kongsberg, så jeg reiste opp dit på kveldstid og hentet dekkene og
slo av en hyggelig prat
. Har
tenkt på slike dekk en god stund, og har bare hørt
lovord om dem. Etter å ha sjekket litt rundt bestemte
jeg meg for enten å gå for
Yokohama A048 semislics (ikke A032 da kjennere sier de sporer noe
vanvittig) som kan leveres i 195/50-15, eller for Bridgestone dekkene. Siden
Yokohama ikke leverer dekkene i 195/55-15, som er originaldimensjon på bilen,
bestemte jeg meg for Bridgestone da jeg vil se hvordan bilen oppfører seg på
originaldimensjon først. Dekkene kostet 1395kr pr. stk.
Da jeg skulle legge dekkene på felgen så gikk jeg til en kamerat av meg som
er bilforhandler for å få lagt de om på verkstedet der. Etter litt knot gav
de opp av frykt for å ødelegge felgen. Grunnen var at dekksidene var så
stive at det var vankelig å få vridd dekket på
.
Jeg måtte derfor til en dekkforhandler for å få lagt de på
.
Etter å ha kjørt en stund med dekka må jeg si meg virkelig imponert over hvor
mye bedre bilen sitter på. Den lille understyringen jeg hadde med vanlige
gatedekk er nå helt borte. Bilen går som på skinner med disse dekkene.
Grepet er voldsomt, og dekkene krenger minimalt selv i 55-profil. Selv når
dekkene er kalde er de langt bedre enn hva jeg har opplevd med et gatedekk.
På vått føre sitter de også langt bedre enn noe gatedekk jeg har prøvd.
Etter å ha kjørt på bane med dekkene både på vått og på tørt har jeg fått en
god feel på hvordan de oppfører seg på slippgrensen. På tørt føre slipper de veldig
kontrollert, noe som gjør det enkelt å presse maksimalt i svingene
.
På vått føre derimot slipper de ganske brått så der må man være mer
observant.
Hva
gjelder terskelen for vannplaning er det jo vanskelig å få målt, men jeg har
ikke hatt noe problemer med det selv under tunge regnvær.
Når det gjelder dekkstøy så gir de nok noe mer støy enn vanlige gatedekk.
Ikke mye, men litt. De lager i tillegg også en høyfrekvent lyd omtrent som når du hører på en
kappsag. Ikke like høy selvsagt, men hører man etter så er den der. De som
kjører lastebil sier at lyden minner litt om den man får på lastebildekk.
En uting med dekkene er at de drar opp ganske mye dritt som
småstein og rask. Det vil si at det henger seg fast i dekket og blir slengt
inn i hjulhuset. Det er nok den myke gummiblandingen som forårsaker dette. På grusveier høres det ut som en haglestorm inne i hjulhuset hvis man
ikke tar det skikkelig med ro.
Når det kommer til sporing må jeg si at dekka er meget stabile. Jeg har ikke
merket noe særlig sporing over hodet. De sporer faktisk mindre enn
gatedekkene jeg brukte (Toyo Proxes T1-S)
.
Det skal legges til at de sporer svært mye mer jo mer nedslitte de
blir.
Når det gjelder slitestyrke så brukte jeg dekka på 5 banetreff samt at jeg
kjørte 10000km på landevei. Da jeg la om til vinterdekk så hadde nok
fortsatt dekka et par tusen kilometer til i seg.
|
|