ITR #2113 ; Nye dekk

 

25.06.2003 (52500km)
Kjøpte et sett med Bridgestone Potenza RE540S i dimensjon 195/55-15 av Gatebil-gutta. De holder til på Kongsberg, så jeg reiste opp dit på kveldstid og hentet dekkene og slo av en hyggelig prat . Har tenkt på slike dekk en god stund, og har bare hørt lovord om dem. Etter å ha sjekket litt rundt bestemte jeg meg for enten å gå for Yokohama A048 semislics (ikke A032 da kjennere sier de sporer noe vanvittig) som kan leveres i 195/50-15, eller for Bridgestone dekkene. Siden Yokohama ikke leverer dekkene i 195/55-15, som er originaldimensjon på bilen, bestemte jeg meg for Bridgestone da jeg vil se hvordan bilen oppfører seg på originaldimensjon først. Dekkene kostet 1395kr pr. stk.

Da jeg skulle legge dekkene på felgen så gikk jeg til en kamerat av meg som er bilforhandler for å få lagt de om på verkstedet der. Etter litt knot gav de opp av frykt for å ødelegge felgen. Grunnen var at dekksidene var så stive at det var vankelig å få vridd dekket på . Jeg måtte derfor til en dekkforhandler for å få lagt de på .

Etter å ha kjørt en stund med dekka må jeg si meg virkelig imponert over hvor mye bedre bilen sitter på. Den lille understyringen jeg hadde med vanlige gatedekk er nå helt borte. Bilen går som på skinner med disse dekkene. Grepet er voldsomt, og dekkene krenger minimalt selv i 55-profil. Selv når dekkene er kalde er de langt bedre enn hva jeg har opplevd med et gatedekk. På vått føre sitter de også langt bedre enn noe gatedekk jeg har prøvd.

Etter å ha kjørt på bane med dekkene både på vått og på tørt har jeg fått en god feel på hvordan de oppfører seg på slippgrensen. På tørt føre slipper de veldig kontrollert, noe som gjør det enkelt å presse maksimalt i svingene . På vått føre derimot slipper de ganske brått så der må man være mer observant.

Hva gjelder terskelen for vannplaning er det jo vanskelig å få målt, men jeg har ikke hatt noe problemer med det selv under tunge regnvær.

Når det gjelder dekkstøy så gir de nok noe mer støy enn vanlige gatedekk. Ikke mye, men litt. De lager i tillegg også en høyfrekvent lyd omtrent som når du hører på en kappsag. Ikke like høy selvsagt, men hører man etter så er den der. De som kjører lastebil sier at lyden minner litt om den man får på lastebildekk.

En uting med dekkene er at de drar opp ganske mye dritt som småstein og rask. Det vil si at det henger seg fast i dekket og blir slengt inn i hjulhuset. Det er nok den myke gummiblandingen som forårsaker dette. På grusveier høres det ut som en haglestorm inne i hjulhuset hvis man ikke tar det skikkelig med ro.

Når det kommer til sporing må jeg si at dekka er meget stabile. Jeg har ikke merket noe særlig sporing over hodet. De sporer faktisk mindre enn gatedekkene jeg brukte (Toyo Proxes T1-S) . Det skal legges til at de sporer svært mye mer jo mer nedslitte de blir.

Når det gjelder slitestyrke så brukte jeg dekka på 5 banetreff samt at jeg kjørte 10000km på landevei. Da jeg la om til vinterdekk så hadde nok fortsatt dekka et par tusen kilometer til i seg.