ITR #2113 ; Nye bremseklosser foran

 
19.02.2004 (65000km)
Kjøpte nye bremsklosser foran ; Carbotech Panther Plus. Klossene ble kjøpt fra carbotecheng.com. Delenummeret er CT503 og med frakt kostet de 1175kr. Carbotech er egentlig et Amerikansk selskap, men har en avdeling i Europa som holder til i England. Jeg bestilte først fra USA, men der mente de at jeg heller skulle kontakte den Engelske avdelingen. Det var jo greit nok, men det viste seg etter hvert at det var en heller dårlig ide. For det første så svarte de ikke på mail pga. virus, så alt måtte gå via fax . Når bestillingen endelig var gjort så ble pakken sendt med Interlink Express. De var sikkert raske nok de, men å bestille ting "lokalt" i Europa har jeg etter hvert funnet ut er horribelt problematisk hvis du skal sende ting fra et EU land til et ikke EU land. Tollen er en killer . Pakken brukte derfor 1 mnd. på å bli sendt fra England til Norge . Bestiller du ting fra USA tar det jo som regel ikke mer enn 5-6 dager, så det er jo egentlig helt sykt. Så det anbefales på det sterkeste å ikke bestille ting fra Europa så lenge du kan få de fra USA. Nå skal det sies at Carbotech i England var greie og sendte pakken som gave .

Etter mye research falt valget på disse bremseklossene da jeg kun har lest positive tilbakemeldinger om de. Klossene er forøvrig de samme som leveres til Honda NSX, og trimmingsselskapet Science of Speed skryter mye av de. Har også kun sett positive tilbakemeldinger om de på Honda Tech her, her og her. Tips om hvordan de skal kjøres inn kan leses i denne tråden.

Kjøpte også ny bremsevæske i samme slengen. Valget falt på ATE Superblue Racing, en som er anbefalt av mange på Honda Tech. Den har anbefalt utskiftningsintervall på 12-24 måneder, og fungerer like godt på bane som på gata. Så vidt jeg har skjønt så er bremsevæsken forøvrig den som blir levert med som standard på de fleste Porsher, og den ble kjøpt hos Porsche tuneren Autotuning for 264kr literen.

Etter man har satt på klossene så er det viktig for levetiden på de at de kjøres inn skikkelig. Under innkjøringen merket jeg faktisk en smule fading på de, men det er helt normalt. Uansett er dette noe å være obs. på. Jeg merket også litt vibrasjoner i rattet de første dagene klossene satt på, og trodde først det hadde gått kast i skivene mine. Denne gikk uansett bort etter klossene hadde gått seg til litt.

Rent ytelsesmessig tar klossene en del bedre enn originalt selv når de er kalde . Når man får kjørt de skikkelig varme, på feks. bane, så merker man at de tar bedre jo varmere de blir. Når de er blitt skikkelig varme så hogger de såpass til at man virkelig får følelsen av å henge i stroppen. Fading er null problem selv etter mange runder på bane.

Når man får brukt klossene en stund så får de den klassiske bremse-"pipingen". Dvs. at hver gang du tråkker på bremsen så piper det i bremsene. Pipingen kan til tider bli litt slitsom da det piper selv når man kjører uten å bremse . Dette er uansett et problem på alle gromme klosser, og ikke noe spesielt for disse. Det er jo egentlig litt porno med litt pipelyd da man får litt følelse av racing .

Når det gjelder bremsevæska har den så langt fungert meget bra. Den ble målt til 240 grader celcius (464 farenheit) i kokepunkt ca. en uke etter jeg hadde den på, og det er jo omtrent der produsenten oppgir den skal være . På banekjøring så merker jeg ingen ting til "svampete" bremsepedal, noe man ikke kan si om den originale bremsevæska jeg kjørte med tidligere. Det gikk på ca. 0,7 liter med bremsevæske når den ble byttet.

Hva kommer til holdbarhet så holdt klossene ca. 20000km med gatekjøring, inkludert 5-6 banetreff. Da jeg skifta de så var de litt under kvart igjen, så det kan nok hende de hadde holdt litt til. Godkjent holdbarhet vil nå jeg si .

Her er noen bilder: