ITR #2113 ; Nye bremser

 
27.06.2003 (52700km)
Siden det hadde gått kast i bremseskivene mine måtte jeg ha meg nye bremser for å få bilen gjennom EU kontrollen. Siden original bremsene på ITR er meget bra, så jeg lurte først på om det var like greit å kjøpe disse. Etter å ha tenkt litt på det fant jeg ut at det var like lurt å legge litt ekstra penger i det, og få noen skikkelige "racing" bremser. Etter å ha sjekket litt rundt prismessig fant jeg ut at EBC var det mest fornuftige alternativet da det meste av andre alternativer var svinedyrt (men sikkert bedre også da). Det som også er kjekt med EBC bremsene er at de er like store som originalbremsene. Dvs. at du kan bruke opp igjen de originale kalipperne, samt at du ikke trenger større felger på grunn av at skivene er like store som originalt. For nye skiver og klosser kostet de ikke mer enn ca. 1000kr mer enn de originale, så da bestemte jeg meg for at da kunne jeg like så godt teste de ut.

Etter å ha sjekket litt rundt om EBC bremsene fant jeg ut at det var mange som var fornøyd med de, mens de som drev mye med hardcore banekjøring ikke var fullt så fornøyd hva angikk levetiden på klossene. Jeg bestemte meg derfor for å prøve de selv da jeg ikke kjører på bane mer enn et par tre turer i året. Etter å ha snakket med leverandøren så fant vi ut at for min bil til mitt bruk var EBC Turbogrove bremseskiver kombinert med EBC Redstuff bremseklosser det beste. Redstuff klossene er beregnet for litt tyngre gatebiler som også skal brukes på bane i ny og ne. Selv om ITR ikke er spesielt tung mente de at Redstuff ville være bedre enn alternativet det sto på, Greenstuff, i kombo med banebruk. Dette selv om Redstuff klossene ikke har mer enn ca. 80% av full bremsekraft når de er kalde, noe som gjør at mange rynker litt på nesa til å bruke de til daglig, mens Greenstuff har max effekt selv når de er kalde. 

Klossene må kjøres inn ca. 20 mil før du kan begynne å bruke de hardt. Jeg var derfor meget påpasselig med dette og kjørte meget pent den første tiden. Etter å ha kjørt de skikkelig inn begynte jeg å teste de litt, og med kalde bremser så tar nok noe dårligere enn de originale. ikke veldig mye, men nok til at du merker det. Når du har kjørt klossene skikkelig varme så begynner de å ta skikkelig. Så på banekjøring var jeg fornøyd med bremseeffekten. Ikke var det antydning til fading heller.

I innkjøringsfasen til bremsene kommer det en liten tikke lyd når du bremser. Det er sikkert slissene på skivene man hører som tar inni klossene. Porno ! Dette går seg uansett til over tid og lyden blir gradvis borte. En annen ting er at klossene støver noe sinsykt . Og spesielt mye i innkjøringsfasen. Etter en liten tur med normal kjøring var felgene mine svarte med bremsestøv. Etter hvert så støver de noe mindre, men fortsatt svært mye i forhold til originalklossene. Ikke verdens undergang, men vaskingen av felgene blir litt slitsomt.

Jeg gav 4500kr for skivene og klossene, samt 533 kr for ca 1,5 time med montering oppe hos leverandøren. Garantien på skivene og klossene er 1 år, men den gjelder ikke hvis du har kjørt på bane. Noe de ville oppdage med en gang sa de. Vel.... Hvis man kjører litt aktivt på landeveien over en lengre strekke så vil vel det gi omtrent samme effekten på bremsene som på bane, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det utsagnet. En ting å legge seg i mente var at jeg først var en tur på Honda på Ensjø og spurte etter nye bremser. Der selger de også EBC bremser. De var riktig nok ca. 1000kr dyrere enn importøren, men de sa de hadde 2 års garanti på bremsene. Dessuten sa de ingenting om at garantien ikke gjaldt på banekjøring. Kansje like lurt å kjøpe der neste gang da?

Etter ha kjørt 6500km med bremsene, og vært på 4 banetreff så er klossene helt utslitt. Det tok meg faktisk ikke mer enn 3 måneder å slite de ut . Etter å ha snakket med en del folk i bilmiljøet, og spesielt fra 200sx-klubben, så har så og si alle som har kjørt med enten Redstuff eller Grenstuff klosser gjort akkurat samme erfaringene. De har rett og slett elendig holdbarhet hvis man kjører litt på bane.

Skivene har jeg faktisk vært meget fornøyd med, og de har holdt bra. De har holdt to somre og to vintre samt en god del banekjøring. Da jeg byttet de hadde skivene gått 32000km, og var da helt nedslitte og begynte å få litt kast. Skivene får uansett en pluss i margen fra meg med tanke på all den julingen de har tålt .