ITR #2113 ; Nye bremser |
||||||||
27.06.2003
(52700km) Siden det hadde gått kast i bremseskivene mine måtte jeg ha meg nye bremser for å få bilen gjennom EU kontrollen. Siden original bremsene på ITR er meget bra, så jeg lurte først på om det var like greit å kjøpe disse. Etter å ha tenkt litt på det fant jeg ut at det var like lurt å legge litt ekstra penger i det, og få noen skikkelige "racing" bremser. Etter å ha sjekket litt rundt prismessig fant jeg ut at EBC var det mest fornuftige alternativet da det meste av andre alternativer var svinedyrt (men sikkert bedre også da). Det som også er kjekt med EBC bremsene er at de er like store som originalbremsene. Dvs. at du kan bruke opp igjen de originale kalipperne, samt at du ikke trenger større felger på grunn av at skivene er like store som originalt. For nye skiver og klosser kostet de ikke mer enn ca. 1000kr mer enn de originale, så da bestemte jeg meg for at da kunne jeg like så godt teste de ut. Etter å ha sjekket litt rundt om EBC bremsene fant jeg ut at det var mange som var fornøyd med de, mens de som drev mye med hardcore banekjøring ikke var fullt så fornøyd hva angikk levetiden på klossene. Jeg bestemte meg derfor for å prøve de selv da jeg ikke kjører på bane mer enn et par tre turer i året. Etter å ha snakket med leverandøren så fant vi ut at for min bil til mitt bruk var EBC Turbogrove bremseskiver kombinert med EBC Redstuff bremseklosser det beste. Redstuff klossene er beregnet for litt tyngre gatebiler som også skal brukes på bane i ny og ne. Selv om ITR ikke er spesielt tung mente de at Redstuff ville være bedre enn alternativet det sto på, Greenstuff, i kombo med banebruk. Dette selv om Redstuff klossene ikke har mer enn ca. 80% av full bremsekraft når de er kalde, noe som gjør at mange rynker litt på nesa til å bruke de til daglig, mens Greenstuff har max effekt selv når de er kalde. Klossene må kjøres inn ca. 20 mil før du kan begynne å bruke de hardt. Jeg var derfor meget påpasselig med dette og kjørte meget pent den første tiden. Etter å ha kjørt de skikkelig inn begynte jeg å teste de litt, og med kalde bremser så tar nok noe dårligere enn de originale. ikke veldig mye, men nok til at du merker det. Når du har kjørt klossene skikkelig varme så begynner de å ta skikkelig. Så på banekjøring var jeg fornøyd med bremseeffekten. Ikke var det antydning til fading heller. I innkjøringsfasen til bremsene kommer det en liten tikke lyd når du bremser. Det er sikkert slissene på skivene man hører som tar inni klossene. Porno ![]() ![]() Jeg gav 4500kr for skivene og klossene, samt 533 kr for
ca 1,5 time med montering oppe hos leverandøren. Garantien på skivene og klossene er 1 år, men den
gjelder ikke hvis du har kjørt på bane. Noe de ville oppdage med en gang sa
de. Vel.... Hvis man kjører litt aktivt på landeveien over en lengre strekke
så vil vel det gi omtrent samme effekten på bremsene som på bane, så jeg vet
ikke helt hvordan jeg skal tolke det utsagnet. En ting å legge seg i mente
var at jeg først var en tur på Honda på Ensjø og spurte etter nye bremser.
Der selger de også EBC bremser. De var riktig nok ca. 1000kr dyrere enn
importøren, men de sa de hadde 2 års garanti på bremsene. Dessuten sa de
ingenting om at garantien ikke gjaldt på banekjøring. Kansje like lurt å
kjøpe der neste gang da?
|