|
26.11.2005
(95000km)
Etter en del research bestemte jeg meg for å bestille et
Endyn breather kit. Dette på grunn av at originalt har Integraen veldig
høyt veivhustrykk på grunn av det høye turtallet, samt at det originale PCV
systemet som skal ta seg dette er grovt underdimensjonert for denne
oppgaven.
Dette fører for det første til at ved høye turtall vil motoren gå dårligere
siden trykket i veivhuset blir veldig høyt da all luften som stemplene
dytter på ikke har noe sted å gå. Dette blir spesielt
merkbart på de høyeste girene siden det er der man som oftest ligger
"lenge" på høyt turtall. Setter man på overlading eller varver høyere enn
originalt, noe jo jeg gjør med Mugen ECU'en,
er det ekstra merkbart. Trykket blir faktisk så høyt at jeg vet om mange som
har blåst oljepåfyllingslokket rett av gjengene på grunn av veivhustrykket
.
For det andre er den originale catch kanna som sitter sammen med PCV
systemet dessuten veldig liten, og tar kun opp en liten del av oljen som
ligger i veivhusavgassene. Disse avgassene blir på grunn av utslippskrav
kjørt rett inn i innsuget gjennom PCV
ventilen og gjør at man forbrenner mye olje. Det fører igjen til et
unødig høyt oljeforbruk (som jo mange ITR'er sliter med), redusert
effekt samt lavere oktanverdi på bensinen. Ved å sette på en større og mer
effektiv "baffled" catch kanne som ruter overskuddsoljen fra
veivhusavgassene tilbake til motoren unngår man dette.
For det tredje pleier PCV systemet på ITR begynne å bli slitent etter noen
år, så å bytte er ingen dum ide uansett. Dette kan man merke hvis motoren
begynner å bruke unødig mye olje ved kjøring på høyt turtall, mens den
bruker normalt lite olje på lavt turtall.
Endyn kittet skal installeres som vist på
dette og
dette bildet. Dvs. det skal
skrus i to lufteplugger i de to hullene på baksiden av blokka med 14mm
unbrako skruer på. Det er på denne måten veivhusventilasjonen bedres.
Deretter skal det originale PCV systemet
fjernes til fordel for en større catch kanne. Det er til opplysning viktig
at catch kanna settes så høyt som mulig slik at olja den fanger opp naturlig
kan renne inn i motoren igjen. Det er derfor også viktig at T leddet som
står på det høyre lufteuttaket på blokka står
så
nærme blokka som mulig, og at slangene er så korte som mulig.
En enkel PCV bypass, dvs. et catch kanne oppsett, ville vært å tatt noen
3/8"
bensin slanger og satt på den originale
PCV ventilen og kjørt ned i feks. en Cola flaske. Deretter kunne man
tettet
igjen
nippen på
innsugsmanifolden. Da ville man fått all oljen som egentlig skulle inn i
innsuget ned i Cola flaska. Så dette kittet er en avansert form for catch
kanne oppsett. Det erstatter hele det
originale PCV systemet,
samt at veivhusventilasjonen bedres og all oljen som blir fanget opp
rutes inn i motoren igjen istedet for til innsuget. Den orignale catch
kanna, som sitter på baksiden av blokka rett under PCV ventilen,
må tas vekk og plugges igjen med en plugg som fåes med
kittet.
Jeg kjøpte mitt Endyn breather kit fra
Fast-Turbo.com,
gjennom en annonse på
Honda-Tech. Kittet koster 164$ samt at man kan velge å kjøpe med
oppgraderte slanger og koblinger i tillegg for 58$, noe jeg gjorde. Jeg
betalte via Paypal, og brukte
Magnum.no til frakten.
Med dette kittet kan man enten velge om avgassene fra veivhuset skal luftes
rett ut i atmosfæren ved å sette på
et lite "luftfilter" øverst på catch kanna. Man må da
plugge igjen vakum nipplen på
innsugsmanifolden som den originale PCV ventilen går til. Eller så kan man kjøre lovlig
å sette på en egen PCV ventil som følger med kittet oppå catch kanna, og
koble denne på innsugsmanifolden igjen slik at man får et
lukket system. Ved hverdagskjøring
er det anbefalt å bruke PCV ventilen pga du har vakum i innsugsmanifolden
som hjelper til å trekke oljedamp ut fra veivhuset. Kjører du med åpent
filter til hverdags så vil oljen bli forurenset veldig fort siden all
oljedampen vil blande seg med olja. Åpent filter bør defor kun brukes ved
banekjøring, da man har lite vakum i innsugsmanifolden siden man ligger med
bånn gass hele tiden.
Det står at kittet kommer komplett med alle delene du trenger, men det gjør
det ikke. Skal du kjøre med åpent filter på catch kanna trenger du som nevnt
over å tette igjen vakum nipplen på innsugsmanifolden. Jeg prøvde først å få
tak i en gummihette til dette,
men fant ikke noen. Jeg reiste derfor en tur til
Tess og fant
deler
for dette til ca. 80kr. Du trenger en
3/8" slange med en plugg i enden og noen slangeklemmer.
I tillegg til selve breather kittet må du kjøpe pakningssement til å bruke
på pluggene som skal inn i blokka. Hondabond HT, som fåes kjøpt hos Honda
forhandlere med dele# 08718-000-1, er noe av det bedre du kan bruke her.
Hondabond er også anbefalt å bruke i
installasjoneveiledningen
som følger med kittet og koster 230kr.
Denne gjør at catch kanna kommer litt lavere i motorrommet, noe som er
praktisk siden den jo er veldig høy (26cm) med filteret på toppen.
Når det gjelder koblingene som brukes kan du enten bruke
gjengetape eller Hondabond for å sikre at de er tette.
For å få installert dette kittet er man nødt til å ta av innsugsmanifolden.
Når man først har denne av, er
det greit å bytte ut den originale innsugsmanifoldpakningen med en som
isolerer innusgmanifolden bedre mot varme fra blokka. Jeg kjøpte meg derfor
et "Thermoblok Spacer Kit" fra
Outlaw Enginering
som gjør nettopp det. Der er innsugsmanifoldpakningen lagd av en spesiell
type varmebestandig plast, og den er hele
7mm tykk. Dette kittet koster til opplysning 99$.
Når man tar av innsugsmanifolden må man også tømme kjølevæska, og jeg kjøpte
meg derfor 4 liter ferdigblandet kjølevæske hos Honda for 116kr.
Her er noen flere linker på Honda Tech om breather kittet:
http://honda-tech.com/zerothread?id=1271191
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1425035
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1199935
http://honda-tech.com/zerothread?id=217102
http://honda-tech.com/zerothread?id=1137242&page=3
http://forum.club-honda.org/showthread.php?t=9943&page=2&pp=25
http://honda-tech.com/zerothread?id=1249686
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=870359
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=684673&page=2
http://honda-tech.com/zerothread?id=766009
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=75734
http://honda-tech.com/zerothread?id=618774
http://honda-tech.com/zerothread?id=187562
http://honda-tech.com/zerothread?id=170478
http://honda-tech.com/zerothread?id=151042
http://honda-tech.com/zerothread?id=121917
http://honda-tech.com/zerothread?id=101421
http://honda-tech.com/zerothread?id=1133707
http://honda-tech.com/zerothread?id=894380
Her er noen bilder fra før installasjonen:
Her er noen installasjonstips jeg har fanget opp fra ulike steder på nettet
kan du lese:
http://www.theoldone.com/forum/showthread.php?t=2424
Our block fittings go into the two ports on either side of the oil filter
pad. The plug we supply goes in the hole vacated by the removal of the black
box. A plug we supply goes in the block above the black box, replacing the
factory nipple. The PCV valve (in the top of the Moroso tank) is plumbed to
the intake manifold plenum.
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=870359
After some issues with my Endyn set-up, i was told by the guys at Endyn that
the T should be as close to the block as possible. At first mine smoked a
bit becuase of having the T in about the same spot you want to put it in.
Now the T is right off the block and the lines need to be as tight as
possible to make sure it works properly. Once I changed mine I have not had
any issues yet.
Look at this diagram, it's from a
B16A, but it's similar:
From the intake manifold to the pcv, there is a vacuum hose (7). Remove the
hose from the manifold, and pull the pcv (6) out from the stock rubber
grommet (4). Push grommet/hose assembly (4) through the hole in the intake
manifold, so that when you remove the black box, it will be easier to remove
from under the car. Get underneath the car and remove bolts (11, 14), then
disconnect the hose from part (E-14-1). Now you can remove the black box.
Either you use the breather -OR- you use vacuum from the intake manifold to
the relocated/replaced pcv valve that is now on top of the catch can instead
of in grommet (4). No matter what, you have to remove the old assembly,
including the PCV.
All you're doing is creating a more efficient catch can. The black box is a
catch can. Where o-ring (10) is now becomes plugged with the freeze plug. A
14mm hex removes the 2 plugs and becomes the new source of ventilation. If
you use the breather filter, you PLUG the vacuum nipple in the center of the
intake manifold that hose (7) went to. If you instead choose to use a pcv
valve, you run the hose from the vacuum source to the pcv now located on top
of the catch can.
Under installasjonen fikk jeg hjelp av
Bård fra Kongsberg
,
og det tok oss ca. 6-7 timer sammen med installasjonen av pakningskittet fra
Outlaw Engineering. Installasjonen er ganske omfattende siden
innsugsmanifolden må av. Dessuten bør du rengjøre throttle body'en da denne
meste sansynlig er skikkelig grisete
inni. Litt Loctite 7063 funker bra som
rensemiddel. Loctite kan forøvrig i Oslo fåes kjøpt hos
Tools Industrifokus.
Jeg fikk til opplysning feil spacer
kit av Outlaw engineering, så sjekk at det du har fått stemmer med
OEM
pakningene.
Når du installerer den så må du passe på at du setter kanna slik at den står
så høyt som mulig slik at du får fall nok til at olja kan renne inn igjen i
motoren. Dvs. at du bør installere den så høyt som mulig inntil panseret. Du
bør dessuten passet på at den går klar av
tårnbeinstaget foran.
For at slangene som går inn til kanna ikke skal ta borti innsugsarmen må du
vinkle kanna slik at slangene peker litt
på skrå mot torpedoveggen.
Da vi festet catch kanna til skjermen så brukte vi opp igjen et hull
som var der fra før, nærmeste
batteriet. Vi måtte drille et nytt et på andre siden. Du slipper heldigvis
drille helt gjennom skjermen og ut hjulbrønnen siden skjermen ligger i to
lag. Det holder defor å drille gjennom det første laget og bruke en liten
karosseriskru til å feste med.
Hva gjelder alle slangene som går inn til innsugsmanofolden er det ganske
logisk hvor disse skal på igjen siden de bare passer et sted så det er ikke
noe stort problem så lenge man husker å sette på igjen alle sammen når man
er ferdig. De kan dog være kanske vriene å komme til. Dessuten må du huske på
å tappe kjølevæska ellers vil det bli et veldig søl når du tar de av.
Bensinslangen som går fra bensinfilteret og inn på fuel railen må også av
for å få vekk innsugsmanifolden. Denne er det trykk i, så du bør definitivt
passe på å ta vekk noe av trykket i i bensin systemet før du tar av denne.
Eller så vil hele motorrommet ditt bli spraya ned med bensin. Alt vi gjorde
var å åpne tanklokket slik at trykket i bensintanken går vekk. Deretter la
vi noen filler rundt og over bensinfilteret og slakket skruen som sitter
midt oppå bensinfilteret sakte. Da spruta det ikke mer bensin ut enn at
fillene tok av det værste. Det lønner seg nok også å sette en liten bøtte
under bensinfilteret til å ta imot det som skulle renne ut. Du bør til
opplysning la tanklokket stå åpent under installasjonen ellers vil det
bygge seg opp igjen trykk i systemet ganske kjapt, og da vil det renne ut av
filteret (som nå er åpent).
Når det er gjort er det bare å starte på monteringen av breather kittet.
Braketten som støtter opp innsugsmanifolden i bakkant monterte vi til
opplysning ikke på igjen når vi var ferdige. Dette letter installasjonen en
del da det blir enklere å komme til under innsugsmanifolden. Dessuten sitter
maifolden mer enn godt nok fast til at denne trengs.
Hondabonden trenger til opplysning 3 dager for å få "perfect sealing". Jeg
vet ikke helt om det er nødvendig å la den tørke så lenge, men jeg valgte å
være på den sikre siden å lot det stå 3 dager før jeg startet bilen.
Her er noen bilder fra installasjonen:
Du bør til opplysning ikke kjøre med filteret på til hverdagskjøring, men
heller bruke PCV ventilen. Dette på grunn av at ved rolig kjøring med
lite åpning på gass spjeldet så har du vakuum i innsugsmanifolden. Dette
vakumet hjelper til å trekke oljedamp ut av veivhuset som ville blitt
blandet sammen med olja ved bruk av filteret. Noe som igjen ville ført til
at olja hadde blitt dårlig en del raskere enn den ellers ville blitt.
Åpent system med filteret bør du bruke stort sett bare ved mye fullgass
kjøring som banekjøring. Da da er det sjelden noe særlig med vakuum i
innsugsmanifolden, så da er det bedre å kjøre med filteret.
Så ved rolig hverdagskjøring får man faktisk bedre veivhusventilasjon ved å
bruke PCV ventilen enn med filteret, så derfor bør man bruke den vanligvis.
Man får dog ikke mer veivhusventilajon enn originalt, men siden man nå har
en mye mer effekttiv catch kanne så vil man likevel merke redusert
oljeforbruk.
Dessuten på vinterstid vil det bygge seg opp en del
kondens i slangene pga. skiftende temperaturer. Det er derfor ekstra
viktig å bruke PCV ventilen da siden da vil kondensen suges inn i innsuget.
Hvis ikke vil man jo gradvis få vann rennende inn i olja, noe som selvsagt
ikke er bra.
Hvis du uansett velger å kjøre med filteret på, må du passe på at du skifter
olje ganske ofte. Mange har faktisk rapportert at de kan merke inn i kupeen
at oljen lukter nesten som malings tynner etter en stund, når de har kjørt
for langt på samme olja med filteret på.
Kjører du med en overladet motor så vil PCV ventilen være lukket når turboen
lader slik at du får et høyt trykk i veivhuset. Den vil så åpne når det er
vakum i innsugsmanifolden da turboen ikke lader og suge i seg masse
oljedamp. Du bør derfor kjøre med filteret på hele tiden på en overladet
motor.
Etter å ha installert breather kittet så merker man ikke noe forskjell
på de laveste girene. På 3. syns jeg det muligens trekker litt bedre helt på
toppen, og på 4. trekker det litt bedre fra 8k rpm og over. Dette er med
filteret på. Jeg syns også lyden i motoren forandret seg litt til å bli litt
hardere og høyere på toppen. Dvs. det er akkurat som man merker motoren har mere
krefter siden den får puste bedre. Så det er tydlig at veivuset blir
skikkelig ventilert nå hvertfall
.
Dette er jo også defintivt bra for driftsikkerheten på motoren ved
hardkjøring. Varver man høyere enn originalt så har det enda mer å si.
Spacer kittet fra Outlaw Engineering funker også veldig bra da
innusgsmanifolden, selv etter flere timers kjøring, nå er veldig sval og fin
når man kjenner på den. Tidligere var den så varm at man nesten brant seg nå
man tok på den. Rent effektmessig er det jo ikke noen merkbar forskjell, men
jeg vil tro det utgjør noen hk når bilen har blitt kjørt skikkelig varm
siden den nå få kaldere luft. Under installasjonen av spacer kittet ble det
til opplysning igjen noen skruer.
En ting du bør være obs. på er at spacer kittet ikke kommer med pinnebolter
for å feste innsugsmanifolden, men kun vanlige bolter. Jeg fikk hvertfall
store problemer med at disse boltene løsnet etter noen timers kjøring. Og av
en eller annen grunn spesielt rundt sylinder 4 der kjølevæska går forbi.
Dette førte jo da selvsagt igjen til at det lakk litt kjølevæske inn i
sylinder 4, som førte til at bilen spydde ut røyk bak.
Jeg fikk derfor tak i pinnbolter samt
skikkelig låsemuttere og puttet på disse i stedet. Da løsnet de ikke.
Det er dessuten ekstremt viktig at du etterstrammer disse boltene
etter du har brukt bilen de par tre første dagene etter etter
installasjonen. Dette pga. vibrasjonene fra motoren får disse til å løsne
sakte men sikkert.
Hvis du trenger nytt filter til breather kittet så selger de det hos
Summit Racing.
En liten oppdatering etter noen ukers kjøring med dette kittet:
Etter å kjørt en stund med kittet bestemte jeg meg for
å ta en skikkelig busetur med bilen. Etter ikke mange minuttene
med inspirert kjøring så begynte det plutselig å
ryke skikkelig blått bak bilen.
Det som skjedde var at siden jeg kjørte med lukket system hadde
jeg på PCV ventilen som fulgte med kittet. Denne tror jeg ikke
fungerte som den skulle for plutselig ble det dumpet fullt av olje inn
i innsuget mitt gjennom denne.
Siden olje har langt lavere selvantenningspunkt enn bensin fikk jeg da
selvsagt umiddelbart tenningsbank. Resultatet var at jeg blåste
topp pakningen min .
Så jeg vil råde alle som har dette kittet å
kjøre med åpent filter hele tiden. Så lenge man
bytter olje relativt ofte, ca. hver 5-10000km, tror jeg ikke det har
noe særlig å si for levetiden på olja.
Så der kan man se at selv små modifikasjoner som en liten PCV ventil kan få store konsekvenser.
|
|