ITR #2113 ; H&R senkefjærer

 
November 2002 (40000km)
Når jeg kjøpte bilen så hadde forrige eier satt på H&R senkefjærer. Bilen hadde gått ca. 40000km da de ble satt på. Fjærene er progressive og senker 30mm. De er i følge leverandøren ca. 10% stivere enn originalt. Etter senkingen føltes faktisk bilen mykere enn originalt i følge forrige eier. Det virker som de er "mer" progressive enn originalt. Forskjellen er at når de først får satt seg så er de stivere enn originalt.

Etter å ha kjørt litt med de så må jeg si at de fungerer meget bra på pen vei/bane. Dvs. hvis det ikke er noen humper der. Da setter de seg skikkelig, og bilen krenger minimalt. Når det det gjelder inspirert kjøring på dårlig vei så liker jeg de ikke i det hele tatt. Når jeg kommer litt kvast over feks. telehiv o.l. så henger de ikke med i det hele tatt. Det humper og spretter og man får fort hjulløft. Det virker som at det er for dårlig respons i fjærene da det føles som de ikke klarer å klemme hjulene ned i asfalten igjen fort nok etter en hump i høy fart. Jeg tviler på at det er demperne som volder dette da disse er meget bra. Dette er egentlig ikke noe spesielt for H&R fjærene, men generelt for alle progressive fjærer. Under slike forhold tror jeg faktisk originalfjærene er bedre enn H&R fjærene da de er "mindre" progressive og bør derfor klare å klemme hjulene kjappere ned i asfalten igjen.

Etter min smak så ville jeg heller satt på fjærer som ikke er progressive. Da blir bilen mer forutsigbar på dårlig vei så sant fjærene ikke er alt for stive. Bakdelen er man mister litt av komforten på dårlig vei i normale hastigheter, men etter min mening så er det helt akseptabelt .