ITR #2113 ; Mugen Air Intake |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13.03.2004
(64500km) Kjøpte meg et Mugen Air Intake fra King Motorsports i USA. Inntaket kostet 650$, og frakt og forsikring kostet til sammen 122$. Pakken ble sendt med UPS og tok faktisk ikke mer enn 5 dager fra jeg bestilte til jeg hadde den på døra . Kjøpte også et rensesett for K&N filteret som følger med inntaket til 30$. Etter masse research på Honda Tech bestemte jeg meg for å gå for Mugen sitt luftinntak, da det er det desidert beste inntaket du får til ITR. Målt på Mustang dynoer, som er relativt strenge, gir det som regel 7-8hk på veiva. Inntaket er nok kanskje litt i dyreste laget, men som man sier ; kvalitet koster. Her er noen linker fra Honda Tech om hva andre syns om inntaket: http://www.honda-tech.com/zerothread?id=705272 http://www.simonskemp.btinternet.co.uk/mugenindex.htm http://www.honda-tech.com/zerothread?id=376228 http://www.honda-tech.com/zerothread?id=559907 http://www.honda-tech.com/zerothread?id=394234 Monteringen av inntaket tok ca. 3 timer. Jeg hadde bilen på bukk, og installeringen innebærer å ta av høyre fremhjul, slik at det blir litt lettere å komme til, samt løsne litt på frontspoilern og innerskjermen. Deretter må man ta ut den originale snorkelen, luftfilterboksen samt den nedre festearmen som luftfilterboksen sitter i. For å få Mugen snorkelen nedi må måtte jeg løsne toppfestene på radiatoren for å dytte den et par cm. bakover, samt flytte på ekspansjonstanken. Når det er gjort var det faktisk ganske greit å få snorkelen nedi. Deretter er det bare å følge bildene i bruksanvisningen, som forøvrig er skrevet på japansk . Passformen på inntaket var helt perfekt . Etter monteringen var jeg selvsagt spent på hvordan det var. Det første man merker er at med kald bil så hører man en høyfrekvent pipelyd fra inntaket når bilen går på tomgang. Høres skikkelig racing ut . Sammenlignet med originalt gir inntaket en mye dypere tone ved pådrag, og spesielt på lave turtall. Sikkert på grunn av det store volumet i snorkelen. Når man drar bilen på høyt turtall høres lyden ut som et åpent luftfilter, men med en dypere tone samt ikke like høyt. Jeg må si jeg virkelig likte lyden ; dyp og brutal med en litt metallisk klang over seg . Ved delvis pådrag har inntaket det klassiske induksjonspipet, noe jeg egentlig syns er litt stilig . Responsmessig gir ikke inntaket like god respons på lave turtall som J's inntaket jeg hadde, men på høye turtall er det omtrent akkurat likt. Det gjør bilen litt mer behagelig, hvis man kan bruke det ordet , å kjøre i køkjøring da den ikke blir så kvass på gassen som med J's inntaket. Rent effektmessig må jeg si Mugen inntaket er konge. Bilen kjennes nå mer "tourqey" over hele registeret, og man kjenner nå at den virkelig setter seg nedpå ved pådrag. Ved 4000rpm kjenner man det drar bedre enn originalt, og i det VTEC'en slår inn har man et definitvt sterkere drag som blir kraftigere og kraftigere helt opp til rødmerkingen. Jeg syns nok at J's dro bedre mellom 4500rpm-5500rpm, men derfra og opp er Mugen inntaket definitvt bedre. Dette kombinert med den råe lyden gjorde at bilen nå er skikkelig brutal å kjøre . Her er noen bilder før installeringen:
Under installeringen:
Ferdig installert:
|