ITR #2113 ; Mugen motorfester

 
21.05.2005 (88500km)
Jeg har i lengre tid tenkt på å sette på noen stivere motorfester siden motorfestene på ITR pleier å være ganske slitne når de runder 100000km. Siden jeg kom over en bra deal på noen brukte Mugen motorfester kunne jeg ikke la være å slå til. Dette er komplette motorfester, ikke kun inserts til de originale festne, og koster rundt 4000kr å ta inn direkte fra USA.

Stivere motorfester enn originalt er bra av mange grunner. For det første blir det mindre fleksing på drivverket siden motoren rører mindre på seg under pådrag, noe som er bra for girkasse og spesielt drivaksler. Dessuten oppfører bilen seg mer stabilt på svingkjøring der man går mye av og på gassen. Så både driftsikkerhet og kjøreegenskaper blir bedre med stivere motorfester.

Mugen motorfestene er ikke de stiveste festene man får tak, men er en mellomting mellom originalt og værstingfester. Det er i mine øyne bra da stivere fester, som feks. fra Energy Suspension, Jimfab eller HAsport, vil føre til at man får masse vibrasjoner gjennom karroserriet, samt at motoren vil lage svært mye mere lyd en tidligere. Dvs det blir svært ukomfortabelt.

Disse festene ser helt like ut med de originale festene, og det står ikke en gang Mugen på de noe sted. Kjenner på gummien så merker man at Mugen festene er litt hardere, og spesielt det bakre motorfestet merker man har hardere gummi da det er dette festet som får mest juling.

Rewievs av Mugen motorfester:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=619542

Rewievs av andre motorfester:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1179416
http://honda-tech.com/zerothread?id=178918
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=929640
http://honda-tech.com/zerothread?id=1208473
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=696365

Her er noen bilder fra før installasjonen:
     
 

Monteringen av de 4 fremste motorfestene er veldig enkel, og tar kanskje en time eller to i rolig temp. Det bakre festet er vanskelig å komme til, og det gikk ca. 3-4 timer på det inkludert mysing, synsing, skruing, bløing, banning og blind vold. Det er en fordel å være to stykker for å få av dette festet, og jeg fikk god hjelp av brodern .

For å få det av, må du ta av inntaksarmen for at det skal bli lettere å komme til. Skruene som festet sitter i er veldig vriene å få av, men med litt fantasi og vold gikk de av til slutt. Du må til opplysning under bilen for å få av alle skruene. For å få det ut trenger man å skru løs selve motorfestet, samt armen det sitter festet i mot motoren. Deretter får du en kompis til å stå på passasjersiden av bilen å løfte opp armen så langt det går, mens du står på førersiden av bilen å lirker ut selve motorfestet. Du må også løsne å flytte litt på den vesle boksen, som det går kjøleslanger inn i, som står rett over motorfestet (rett oppe til venstre for motorfestet på dette bildet).

Flere tips til hvordan du enklest installerer det bakre motorfestet ser du her:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=58203
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=155577
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=782911
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=696365
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=680862
http://www.hazone.com/hmtrmount.htm

Etter at festene er montert merker man forskjell når man starter opp motoren. Motoren starter nå litt "bråere" enn tidligere. Når jeg går av og på gassen på høyt turtall merker jeg at det er mindre bevegelser i chassiet, og at bilen svarer litt mer direkte. På lave turtall merker jeg nesten ingen forskjell i forhold til originalt. Det vesle jeg hadde av hjulhopp når hjulene spinner, er blitt nesten helt borte . Jeg har heller ikke merket noe til økt lydnivå eller vibrasjoner i det heletatt.

Mugen motorfestene er en fin modifikasjon på biler som brukes i kombo bane/gate pga de ivaretar komforten som de originale motorfestene har. Dvs. man merker ikke noe økt støy eller vibrasjoner fra motoren, samtidig som festene er stive nok til at motoren ikke flekser så mye på seg lenger.

Hvis du har en bil med lav kilometerstand, så ville jeg nok ikke kjøpt disse festene da de ikke mye stivere enn originalt. Har du derimot en bil som har gått et stykke og kanskje også begynner å få litt sletne motorfester, så er nok disse festene en god oppgradering.

Hvis man har tenkt å ta den helt ut og bygger en ren racerbil så bør man gå for noen stivere fester, men for min del så er jeg meget fornøyd med de .

Noen bilder fra under installasjonen: