ITR #2113 ; Ractive Air Intake System

 
15.06.2003 (51000km)
Har byttet frem og tilbake mellom Ractive luftfilteret og det originale da bilen ikke gikk gjennom EU kontroll med Ractive filteret pga. for mye innsugsstøy. Ractive luftfilteret er forøvrig kjøpt på Power Zone for 1500kr av forrige eier av bilen.

Selve installasjonen av luftfilteret er meget enkel og tar bare 10 minutter. Er bare å skru av den originale resonatorboksen og innsugsrøret, og sette på igjen Racive luftfilteret samt aluminiums innsugsrøret. Klammer og alt følger med. Det man må være obs. på er at originalt så er oljekjølingsslangen/røret, dvs. metallrøret som går fra innsugsrøret og til topplokket, også brukt til å koble sammen to slanger. Man må bare passe på å sette på en vanlig overgang mellom disse slangene i stedet (denne følger ikke med), da det kun følger med en vanlig slange i Ractive settet. Passformen på både Ractive luftfilteret og innsugsrøret er meget bra. Innsugsrøret har en liten tapp på seg som gjør at den hviler perfekt mot ABS-boksen. Selve luftfilteret legger seg omtrent der det originale luftfilteret ligger. Dvs. omtrent midt oppå hullet til kaldluftsinntaket. Jeg lurte også å sette på et varmeskjold rundt luftfilteret, men har enda ikke funnet noen som selger det.

Den største forskjellen etter luftfilterbyttet var at overgangen til VTEC ble mye mer markert. Lydmessig er det enorm forskjell i det VTEC'en slår inn, og bilen får en ultra aggressiv lyd. Utrykket "sonic boom" får en ny mening . En bieffekt med å kjøre åpne luftfilter av denne typen er at når man har ca. kvart gass, så kommer det en pipelyd fra luftfilteret. Det kommer av at bilen begynner å suge mer luft. Har man mer, eller mindre enn kvart gass så er lyden borte. Hvis man "finjusterer" gassfoten så kan man nesten få lyden til å høres ut som en turbo .

Selve luftfilteret er enkelt å rense. Jeg tok bare hageslangen å spylte det både innvendig og utvendig.

Effektmessig er det lite forskjell, men takket være lyden virker bilen sintere. En bakdel med Ractive sine inntak er at innsugsrøret ikke er konisk, som jo feks. det originale er. Som et resulat av dette mister du en del effekt i mellomregisteret. Etter vtec'en slo inn dro faktisk ikke bilen skikkelig før over 6500rpm .

Mere info om Ractive luftfilteret finner du her.
Sammenligninger av andre luftfilter til ITR ser du her.

Jeg har nå uansett solgt luftfilteret pga. at jeg har kjøpt et litt mer "hardcore" luftfilter. Dette pga. at Ractive filteret ikke gav noen effektøkning, men snarere tvert imot, og da kan jeg like så godt kjøre med det originale.
 

Motorrom med Ractive luftfilter:

Motorrom med originalt luftfilter: