|
20.08.2004 (74000km)
Bestemte meg for å fjerne servostyringa etter å lest at flere personer på
Honda Tech anbefaler denne "modifiseringen". Ikke bare gir det betraktlig
bedre følelse med underlaget, men også hele
7 hk på hjula. Hvis man gjør det på riktig måte blir heller ikke bilen
tung på rattet annet enn når man står helt stille under feks. lukeparkering.
Til å begynne med lønner det seg å lese gjennom disse to trådene:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=462824
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=184202
Etter å ha leste de to ovenfornevnte trådene så vet du at du trenger å
bestille en Tilton beholder (eller hvilken som helst annen tilsvarende
beholder), samt en "loop" som skal stå på styresnekka. Deretter skal disse
kobles sammen med en slange for å slippe ut trykk fra styresnekka når man
vrir på rattet.
Jeg bestilte Tilton beholderen fra
pegasusautoracing.com. Delene som trengs er som følger:
Delenummer |
Beskrivelse |
Antall |
3557 |
Tilton remote reservoir monting bracket |
1 |
3558 |
Tilton small reservoir tank |
1 |
3564 |
Threaded cap for Tilton master cylinder & reservoir |
1 |
3577 |
Clamp for Tilton inlet or reservoir |
1 |
Sum deler og frakt ble ca. 450kr (65$).
Loopen og
slangen bestile jeg fra
hosenow.com. Delene som trengs er som følger:
Delenummer |
Beskrivelse |
Antall |
15.117-6-6S |
M14x1.5 to -6 Steel Adapter |
1 |
FBM2915 |
Aluminum Female Flare Swivel #6 |
1 |
FBM1512 |
#6 Straight Aluminum Socketless Hose End |
1 |
FBM1562 |
#6 180 Degree Aluminum Socketless Hose End |
1 |
FBV0600 |
#6 AQP Socketless hose - Blue (2 meters) |
1 |
FBM2062 |
Union Tee, #6 Flare Ends |
1 |
Sum deler og frakt ble ca. 400kr (58$).
Når du har fått i hus alle disse delene kan du starte å fjerne
servostyringen. Hvis du ikke har disse delene så ville jeg ha ventet med
denne "modifiseringen" da bilen blir veldig tung på rattet bare ved å
koble av servoreima da du må dra rundt all servovæska samt alt trykket i
systemet for hånd.
Når du har fått tak i delene er det første du må gjøre å fjerne servoreima.
Dette kan gjøres ved først å slakke på bolten som holder servoreima på plass. Deretter bare slakker man på strammeskruen helt til servoreima
er slakk nok til å tas av.
Deretter er det bare å ta av servopumpa og slanger og rør.
Ha noen filler klart for litt søl vil det bli.
Etter å ha nappet av servoen så må du sette på
loopen på styresnekka.
Styresnekka sitter omtrent rett under innsugsmanifolden, tilkomst ovenfra
mellom innsugsmanifold og bremse mastersylinder. Det er lettere å jekke opp
bilen og komme til fra undersiden når loopen skal skrus på.
Tilton beholderen setter du fast på festene på
motorfestet. Det kreves at du driller et hull på toppen av
festanordningen til beholderen, slik
at du får festet den med en skrue. Jeg brukte dessuten 15mm slangeklemmer på
alle slange-ender.
Når du har fått på både loopen og Tilton beholderen så må du lufte systemet
og tilpasse mengden med servovæske.
Dette gjør du ved å jekke forhjulene på bilen opp i været å vri på rattet
frem og tilbake helt til det slutter å komme luft opp av Tilton beholderen.
Til å begynne med hadde jeg hele beholderen full med servovæske. Bilen ble
da litt i tyngste laget på rattet. Jeg tok derfor og hang slangen fra loopen
og under bilen, mens den stod på bukk, og vridde på rattet helt til det ikke
kom ut mere servovæske. Det er da fortsatt litt væske igjen i systemet, som
bør være der for å smøre. Bilen ble da nesten helt perfekt på rattet
.
Uten ventilasjon via Tilton beholderen, men kun bruke loopen (uten T'en så
klart), så hadde
bilen blitt litt tyngre på rattet i og med at man får trykkoppbygging i
styresnekka. Hvis man hører nøye etter hører man at det surkler litt i
systemet når man vrir på rattet pga av luft trykket.
Etter servoen er tatt vekk merker man at bilen blir tyngre på rattet. Når
bilen står helt stille er den slitsomt tung på rattet, men så snart man
kommer opp i fart så går det bra. Likevel blir bilen en smule tyngre på
rattet en originalt. Dette er i min mening bra, da ITR er i letteste laget
på rattet originalt.
Rent styremessig merker man en bedre følelse med underlaget, og
spesielt i høy fart. Det var faktisk så mye bedre at jeg virkelig fikk ny
tillit til bilen. Jeg vil si styrefølelsen gikk fra en 5'er til en 8'er
på "følsomhetsskalaen"
.
Dessuten merket jeg ikke noe økt grad av sporing heller etter servoen var
borte.
Effektmessig merket jeg også forskjell. Bilen kjennes nå sterkere ut spesielt etter VTEC
slår inn. Kan nok stemme det at man får
7whp mere
.
Hvis man klarer å leve med litt tyngre ratting til hverdags, så er nok dette
den "modifiseringen" som gir defintivt mest effekt pr. kr. på Integraen.
I
tillegg får man også økt følelse med underlaget gjennom rattet. I mine øyne vel verdt det
.
Til opplysning så kjørte jeg ca. 1 sekund raskere pr. runde på Rudskogen
etter servoen var fjernet
.
Her er noen bilder:
|
|