ITR #2113 ; Tectyl -og støybehandling

 
24.06.2003 (52400km)
Hadde bilen på tectyl -og støybehandling hos Saga Antirust. Siden jeg kjører mye i Oslo har jeg i lengre tid tenkt på å tectylere bilen. Siden dekkstøyen i bilen ofte kan bli litt i meste laget bestemte jeg meg også for å prøve støybehandlingen. Leverte bilen på morgenen klokka 08:00, og hentet den igjen dagen etterpå klokka 14:00. Full tectyl behandlig kostet 2600kr, og støybehandlingen kostet 1100kr. Behandlingen holder seg i 3-4 år før den må fornyes.

Siden de har hatt på tectyl i alle mulige kriker og kroker i bilen så tyter det ut igjen litt voks etter hvert som du kjører med bilen et par dager etterpå. Særlig ved bakluken og langs dørkarmene rant det masse voks ut igjen. Noe jeg syns var dårlig er at når de sprayet på masse innvendig langs kanten på skjermene, så kan de ikke ha lagt på noe form for beskyttelse for lakken utvendig rundt skjermene. Det lå nemlig et lag med tectyl over lakken også utvendig rundt skjermene . Det hadde til og med sprutet litt masse opp på ene sideruten min. Dette er selvfølgelig ikke pent å se på, og eneste måten å få det vekk på var å bruke white spirit. Selv da måtte jeg gni noe iherdig for å få det av igjen, samt vaske og polere over lakken igjen for å beholde glansen. Gikk nok med mer enn 1 time til det ja . Jeg fikk med en liten flaske med rengjøringsmiddel og en fille til å tørke vekk det verste med, men det fungerte ikke særlig bra da tectylen bare ble gnidd utover lakken og ikke av.

En annen ting som er litt dumt, er at i ca. en uke etter du har fått tilbake bilen så er det en ganske så stram lukt inne kupeen. Dette er vel neppe mulig å få gjort noe med, og varierer også sikkert litt fra bil til bil beroende på isoleringen. Skal du bruke bilen på ferie eller i fint lag så er dette uansett noe å ta i mente så du ikke tar behandlingen tett innpå dagen du reiser. Da tror jeg du kommer til å rynke litt vel mye på nesa under turen.

Når det gjelder støybehandlingen de hadde der så hadde den ingen effekt den første dagen. Etter hvert da massen fikk størknet så må jeg si at det nok er en smule reduksjon av dekkstøyen. Ikke mye, men såpass at det så vidt er merkbart. På reklamen på nettsidene deres står det at både hjulhuset og innerskjermene blir sprayet med støydempende masse. På Integraen, og mange andre biler, er det jo ingen innerskjermer. Betyr det da at de har hatt på mindre masse på bilen enn det de ville gjort på en bil med innerskjermer? Det bør jo egentlig legges på et dobbelt lag med masse for å kompensere for dette. Dette vet jeg ikke sikkert da det er noe jeg har tenkt på i ettertid og ikke har sett poenget med å sjekke opp da det sikkert er for sent å få gjort noe med nå likevel, men det er definitivt noe å få avklart hvis man har tenkt å be om støydemping der.

Da jeg fikk igjen bilen så hadde de ødelagt gjengene på den ene hjulbolten min, samt at de hadde satt på to andre hjulmuttere på ene hjulet enn de som var mine. Dette kombinert med at støybehandlingen ikke hadde noen særlig effekt gjorde at jeg ble litt gretten, og reiste derfor opp dit dagen etterpå og klaget. Sjefen der var meget imøtekommende og ringte rundt og hørte om noen kunne gjenge opp igjen hjulbolten min. Siden ingen kunne det, ble vi enige om at jeg fikk 500 kr i avslag i prisen, noe som var helt greit for meg . Det viste seg at de 2 hjulmuttrene mine som han hadde tatt av hadde gjenger som nesten var ødelagte. Han fikk de derfor ikke på igjen, og satte derfor på noen andre han hadde liggende. Han hadde bare glemt å si fra om det da jeg hentet bilen dagen før. Så jeg fikk tilbake de to hjulmutterene mine (selv om de var ødelagte). Jeg nevnte også for han det med at støybehandlingen ikke fungerte noe særlig på bilen min, og lurte derfor på om det var mulig å legge på mer støydempende masse i hjulhusene. Han funderte litt på det og forklarte meg hvordan massen fungerte og hvordan de hadde det på etc etc. Han mente etter hvert at det ikke var noe vits da det lå et såpass tjukt lag på der fra før. Det er veldig forskjellig fra bil til bil om støydempingen fungerer. På noen biler fungerer det meget bra, mens på andre ikke. Det spørs hvor storparten av støyen kommer fra. På noen biler kommer nesten all støyen fra feks. gjennom dørene, mens på andre rett fra hjulhusene.

Selv om tiden jeg hadde på Saga Antirust ikke gikk helt smertefritt så er jeg fornøyd med de. De var villige til ordne opp da noe gikk galt, og var meget service innstilte. Akkurat det teller mye! Bare synd støybehandlingen ikke fungerte noe særlig på Integraen. Det ser nok ut som Honda mente alvor når de sier at de har tatt vekk absolutt alle støydempende materialer. Skal nok mer til enn et lag masse i hjulhusene for å få den bilen til å gå mer stille gitt .

Her er et par bilder av hvordan bilen ble. Legg merke til hvor mye masse de har lagt på inne i hjulhusene . Selv fjærene og demperne er dekt av tectyl. Understellsmassen er svart, men blitsen får den til å se hvit ut på bildene så ikke la deg lure.