|
08.04.2006 (98500km)
Etter kjøpet av
oljekjøleren min har jeg angret
på at jeg ikke kjøpte meg en oljetemp måler i samme slengen.
Dette fordi at nå vet jeg ikke sikkert om oljekjøleren faktisk virker eller
ikke. En annen ting er at det også er umulig å oppdage hvis termostaten på
adapteret til oljekjøleren skulle feile uten en oljetemp måler. Hvis den
feiler og står åpen hele tiden vil man kjøre med alt for kald olje, spesielt
vinterstid, samt at det vil ta svært lang tid å få varme i olja i det hele
tatt. Det vil jo da føre til at motoren blir påført svært mye mer slitasje
enn nødvendig. Så derfor bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av en oljetemp
måler.
Valget falt på en elektrisk Autometer Ultra-Lite måler av mange grunner. For det første
leveres disse målerne med all nødvendig hardware for installasjonen. Dessuten ser disse målerne bra ut. Prismessig så er de også
blant de gunstigste, samt at de også skal være bra
kvalitetsmessig.
Måleren ble kjøpt gjennom
Protrim, og det tok ca. 1 måned før jeg fikk den:
Autometer Ultra-Lite
oljetemp
måler, 60-170 grader celcius
Autometer dele#: 4348-M
Pris: 585kr
Inkluderer: Includes a 1/8" electric sender, 3/8" & 1/2" NPT fittings.
Diameter: 52,4mm (2 1/16")
Autometer 1/8" NPT sveiseflens til
bunnpanne.
Autometer dele#: 2260
Pris: 80kr
Autometer single pod
A-stolpe
holder.
Autometer dele#: 20119
Pris: 250kr
Jeg kjøpte meg senere en
52mm instrumentholder fra Biltema siden denne er litt enklere å
installere enn singel pod'en. Denne ser
helt greit ut, men krever at du driller ut
hull bak på den.
Noen bilder fra før installasjonen:
Hva gjelder installasjonen så følger det med en godt beskrevet
manual. I manualen står det at man skal bruke "18-gage" tykke
ledninger, noe som
tilsvarer 1,01mm2. Jeg valgte å bruke litt grovere ledninger på 1,5mm2
for å være på den sikre siden. Tykkere ledninger tåler mer strøm, og har
derfor mindre sjanse for varmgang og dermed potensielt for å ta fyr ved
eventuell overspenning o.l. Tykkere ledninger gir også mindre spenningsfall
enn mindre, slik at man får mindre misvisning på måleren. Ledninger får man
kjøpt på feks.
Biltema eller Thorshov Bilrekvisita.
Sveiseflensen som jeg kjøpte med må da sveises inn i bunnpanna, og du må
derfor ta av bunnpanna. For å få av bunnpanna må man først ta av
grenrøret.
Når det er gjort er det kjapt å få av
girkasse avstiveren (tranny
brace). Deretter er det bare å skru av bunnpanna, men husk å tappe olje av
den først.
Du må kjøpe ny pakning til bunnpanna da den som sitter
der ikke kan brukes opp igjen. Denne bestilte jeg fra
acuraoemparts.com
i USA, og kostet ca. 200kr (dele#
11251-P30-004).
Mens bunnpanna først var av benyttet jeg også sjangsen til også å få sveisa
inn baffler i den. Har du tenkt å
turbolade bilen din fremtiden kan det være smart å sveise inn
oljereturløp fra turbo også.
Når du skal ha bunnpanna på igjen må du først rense grundig med et egnet
rensemiddel, som feks.
Locktite
7063, der som
bunnpannepakningen går imot blokka.
Det kan lønne seg å
feste bunnpannepakningen fast til bunnpanna feks. med litt Hondabond eller
annen egnet pakningssement slik at
den ikke beveger på seg under installasjonen. Jeg la merke til at originalt
er det brukt pakningsement i hjørnene
på
bunnpanna.
Se
Helms manual kapittel 7-28 for anbefalt installerings prosedyre. Pass på
at du ikke strammer boltene så hardt at du klemmer pakningen flat. Da vil
det lekke. For flere tips angående installering se feks.
her og
her.
Når bunnpanna er på kan du skru i oljetemp sensoren inn i den påsveisa
flensen. Pass på at du bruker
gjengetape på den slik at det blir tett.
Noen bilder av bunnpanna:
Når dette er gjort kan du starte å legge opp ledninger til oljetemp måleren.
Et
kabelskosortiment fra feks. Biltema med isolerte kabelsko er kjekt å ha
til dette. Dessuten trenger du 0,5–1 mm2
skjøteklemmer (strømtyv). Litt
ståltråd til å hjelpe deg å dra ledninger med kan også være kjekt å ha.
Elektrikertape trenger du også til å isolere med.
Loddeutstyr vil du også trenge.
Ledningene fra måleren strakk jeg ned i fotbrønnen ved å smuge de ned
intil
kanten på dashbordet ved A stolpen.
Fra bak på måleren må du trekke 3 kabler. En til jord, en til strømmen på
tenninga og en til temp sensoren i bunnpanna. Jordledningen satte jeg bare
rett på nærmeste egnet skrue i karosseriet
ved gasspedalen i fotbrønnen. Strømledningen
koblet jeg på strømmen til cd-spilleren. På baksiden av cd-spilleren er gul
ledning 12v rett fra batteriet, rød er 12v fra tenninga og sort er jord. Jeg
koblet meg derfor inn på den røde ledningen med en strømtyv. Til opplysning
er 0,75mm2 er standard ledningtykkelse på cd spilleren i bilen. Ledningene
på lyspæra som skal stå bak i måleren
loddet jeg bare inn på ledningene som går til måleren. Sort går til jord og
hvit går til strøm.
Ledningen til temp sensoren strakk jeg
gjennom torpedoveggen ved siden av gasswiren.
Noen bilder av måler og ledninger:
Noen bilder av ferdig bunnpanne:
|
|