ITR #2113 ; Autometer Ultra-Lite oljetemperatur måler

 

08.04.2006 (98500km)
Etter kjøpet av oljekjøleren min har jeg angret på at jeg ikke kjøpte meg en oljetemp måler i samme slengen. Dette fordi at nå vet jeg ikke sikkert om oljekjøleren faktisk virker eller ikke. En annen ting er at det også er umulig å oppdage hvis termostaten på adapteret til oljekjøleren skulle feile uten en oljetemp måler. Hvis den feiler og står åpen hele tiden vil man kjøre med alt for kald olje, spesielt vinterstid, samt at det vil ta svært lang tid å få varme i olja i det hele tatt. Det vil jo da føre til at motoren blir påført svært mye mer slitasje enn nødvendig. Så derfor bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av en oljetemp måler.

Valget falt på en elektrisk Autometer Ultra-Lite måler av mange grunner. For det første leveres disse målerne med all nødvendig hardware for installasjonen. Dessuten ser disse målerne bra ut. Prismessig så er de også blant de gunstigste, samt at de også skal være bra kvalitetsmessig.

Måleren ble kjøpt gjennom Protrim, og det tok ca. 1 måned før jeg fikk den:

Autometer Ultra-Lite oljetemp måler, 60-170 grader celcius
Autometer dele#: 4348-M
Pris: 585kr
Inkluderer: Includes a 1/8" electric sender, 3/8" & 1/2" NPT fittings.
Diameter: 52,4mm (2 1/16")


Autometer 1/8" NPT sveiseflens til bunnpanne.
Autometer dele#: 2260
Pris: 80kr


Autometer single pod  A-stolpe holder.
Autometer dele#: 20119
Pris: 250kr

Jeg kjøpte meg senere en 52mm instrumentholder fra Biltema siden denne er litt enklere å installere enn singel pod'en. Denne ser helt greit ut, men krever at du driller ut hull bak på den.


Noen bilder fra før installasjonen:

 

 

Hva gjelder installasjonen så følger det med en godt beskrevet manual. I manualen står det at man skal bruke "18-gage" tykke ledninger, noe som tilsvarer 1,01mm2. Jeg valgte å bruke litt grovere ledninger på 1,5mm2 for å være på den sikre siden. Tykkere ledninger tåler mer strøm, og har derfor mindre sjanse for varmgang og dermed potensielt for å ta fyr ved eventuell overspenning o.l. Tykkere ledninger gir også mindre spenningsfall enn mindre, slik at man får mindre misvisning på måleren. Ledninger får man kjøpt på feks. Biltema eller Thorshov Bilrekvisita.

Sveiseflensen som jeg kjøpte med må da sveises inn i bunnpanna, og du må derfor ta av bunnpanna. For å få av bunnpanna må man først ta av grenrøret. Når det er gjort er det kjapt å få av girkasse avstiveren (tranny brace). Deretter er det bare å skru av bunnpanna, men husk å tappe olje av den først.  Du må kjøpe ny pakning til bunnpanna da den som sitter der ikke kan brukes opp igjen. Denne bestilte jeg fra acuraoemparts.com i USA, og kostet ca. 200kr (dele# 11251-P30-004).

Mens bunnpanna først var av benyttet jeg også sjangsen til også å få sveisa inn baffler i den. Har du tenkt å turbolade bilen din fremtiden kan det være smart å sveise inn oljereturløp fra turbo også.

Når du skal ha bunnpanna på igjen må du først rense grundig med et egnet rensemiddel, som feks. Locktite 7063, der som bunnpannepakningen går imot blokka. Det kan lønne seg å feste bunnpannepakningen fast til bunnpanna feks. med litt Hondabond eller annen egnet pakningssement slik at den ikke beveger på seg under installasjonen. Jeg la merke til at originalt er det brukt pakningsement i hjørnene bunnpanna.

Se Helms manual kapittel 7-28 for anbefalt installerings prosedyre. Pass på at du ikke strammer boltene så hardt at du klemmer pakningen flat. Da vil det lekke. For flere tips angående installering se feks. her og her.

Når bunnpanna er på kan du skru i oljetemp sensoren inn i den påsveisa flensen. Pass på at du bruker gjengetape på den slik at det blir tett.

Noen bilder av bunnpanna:
     

 

Når dette er gjort kan du starte å legge opp ledninger til oljetemp måleren. Et kabelskosortiment fra feks. Biltema med isolerte kabelsko er kjekt å ha til dette. Dessuten trenger du 0,5–1 mm2 skjøteklemmer (strømtyv). Litt ståltråd til å hjelpe deg å dra ledninger med kan også være kjekt å ha. Elektrikertape trenger du også til å isolere med. Loddeutstyr vil du også trenge.

Ledningene fra måleren strakk jeg ned i fotbrønnen ved å smuge de ned intil kanten på dashbordet ved A stolpen.

Fra bak på måleren må du trekke 3 kabler. En til jord, en til strømmen på tenninga og en til temp sensoren i bunnpanna. Jordledningen satte jeg bare rett på nærmeste egnet skrue i karosseriet ved gasspedalen i fotbrønnen. Strømledningen koblet jeg på strømmen til cd-spilleren. På baksiden av cd-spilleren er gul ledning 12v rett fra batteriet, rød er 12v fra tenninga og sort er jord. Jeg koblet meg derfor inn på den røde ledningen med en strømtyv. Til opplysning er 0,75mm2 er standard ledningtykkelse på cd spilleren i bilen. Ledningene på lyspæra som skal stå bak i måleren loddet jeg bare inn på ledningene som går til måleren. Sort går til jord og hvit går til strøm.

Ledningen til temp sensoren strakk jeg gjennom torpedoveggen ved siden av gasswiren.
 

Noen bilder av måler og ledninger:

   

 

   

 

Noen bilder av ferdig bunnpanne: