|
19.03.2005
(84500km)
Etter å ha lest mye på Honda Tech samt
studert min egen olje fra diverse banetreff jeg har vært på, fant jeg det
for godt å investere i en oljekjøler. ITR kommer originalt med en liten knert av
en
oljekjøler. Kjører man bilen hardt over
lengre tid, selv på vanlig gatekjøring, så gjør det høye turtallet på
motoren at olje temperaturen kan komme opp mot
150-160
grader
.
Noe som er sinnsvakt høyt, og potensielt farlig for motoren hvis man kjører
på olje av dårlig kvalitet. Egentlig dårlig av Honda å ikke ha gjort noe
med dette i utgangspunktet
. Kjører man på bane, som jeg gjør til tider,
så kan det være ekstra farlig. Dessuten vil bilen bruke
mye
olje ved så høye olje temperaturer. Man vil også oppleve redusert effekt
med kanskje så mye som 10whp
,
samt dårligere respons i motoren.
Feks. på Best Motoring - Type R Legends målte de 130 grader på olja på en
original ITR etter kun 4,5 minutter med banekjøring, og den fortsatte bare å
stige
.
Det var riktignok på en høyfartsbane hvor man holder bånn gass nesten hele veien,
men det sier jo sitt hvor fort varm oljen blir. Tenk deg feks. bare en tur
på autobahn i Tyskland der du ligger med bånn gass i milevis i strekk
.
Med såpass høy temperatur på olja vil den brytes ned veldig fort beroende på
oljekvaliteten, dvs. den mister sine smørende egenskaper, noe som definitivt
ikke er bra for motoren.
Til opplysning så målte en bekjent av meg, som kjører Roadsport med sin ITR,
ved hjelp av Gtec måler og loggeutstyr akelerasjonen ut på raka på Rudskogen
gjennom et helt løp. Etter 12 runder så målte han hele 20hk mindre
motoreffekt pga av høy oljetemp. Han kjørte da til info uten kjøler. Denne
observasjonen alene er nok til å løpe rett i butikken å handle seg en kjøler
.
12 runder på Rudskogen er ikke mye!
I følge folk på Honda Tech er nr. 1 årsak til at ITR motorene skjærer seg
for høy olje temperatur. Derfor er det i mine øyne en svært god ide å sette
på en mer effektiv
oljekjøler. Siden det er kaldt i Norge om vinteren må den
være termostatstyrt slik at olja ikke blir så kald at VTEC ikke slår inn.
Oljekjøler "kittet" som jeg til slutt kjøpte har jeg satt sammen inspirert av
denne
og
denne tråden på Honda Tech. Med nåværende prising kom delene på 394,38 dollar, mens frakten kom i tillegg på 127,50 dollar. Alle deler er tatt fra
racerpartswholesale.com:
Mocal 19 row oilcooler with -10AN fittings
http://www.racerpartswholesale.com/cooler.htm
Part #: MOC - 19210
Quantity: 1
Mocal 20x1,5mm 1/2 bolt sandwich adapter with 180F/82C thermostat and 1/2" NPT female ports
http://www.racerpartswholesale.com/mocal.htm
Part #: SP1FT
Quantity: 1
AQP -10AN stainless braided hose
http://www.racerpartswholesale.com/aero.htm
Part #: FBA1000
Quantity: 20 feet (6 meters)
1/2" NPT to -10AN adapter (begge skal sitte på sandwich-adapteren slik
at endene på oljeslangen passer)
http://www.racerpartswholesale.com/aero2a.htm
Part #: FCM2009
Quantity: 2
-10AN 90 Deg. reusable hose ends (to skal sitte på sandwich-adapteren og en
på oljekjøleren)
http://www.racerpartswholesale.com/aero1.htm
Part #: FCM4034
Quantity: 3
-10AN 150 Deg. reusable hose end (skal sitte på oljekjøleren)
http://www.racerpartswholesale.com/aero1.htm
Part #: FCM4054
Quantity: 1
I tillegg bør man sette en strømpe som tåler varme godt utenpå stålslangene,
slik at de ikke skal gnisse på noe i motorrommet. En slik strømpe får man
kjøpt hos
Elfa og koster ca. 50kr meteren (Artikkel #: 55-057-48). Jeg kjøpte til
opplysning 5 meter av denne, og det passet omtrent akkurat.
For å feste kjøleren trenger man i tillegg litt galvanisert hullet
båndjern som man kan lage festebraketter av,
samt noen skruer, skiver
og låsemuttere. Jeg tenkte i utgangspunktet å bruke 1,2mm tykt aluminium til
dette, men det er mye vanskligere å jobbe med. Jeg fikk tak i båndjern gratis fra et lokalt bilverksted,
samt at jeg kjøpte meg en drøss med 6x30mm og 6x55mm skruer med skiver og
låsemuttere. Jeg kjøpte også med noen
Adel
klemmer, men disse fikk jeg ikke bruk
for da jeg heller brukte strips til å feste stålslangene da det fungerte
bedre. En drøss med
strips i ulike
størrelser vil nok derfor
komme godt med også. Siden det vil komme mye vibrasjoner fra karosseriet så bør
man i tillegg få tak i litt
gummi å legge mellom brakettene
som fester oljekjøleren og karosseriet. Radiatoren har jo feks. det originalt.
En liten gummibit fikk jeg derfor tak
i gratis fra en forhandler/grossist i Oslo.
Hvis du ikke vet hva AN og NTP koblinger er så sjekk
denne siden.
Med dette kittet så skrur man bare sandwich-adapteren rett oppå det
originale festet til oljefilteret. Man setter deretter oljefilteret oppå
adapteren. Genialt å kunne bruke originalt oljefilter og plassering
.
Oljekjøleren fester man i fronten på bilen foran radiatoren, og slangene til
den trekker man ned ved spylervæsketanken, eller eventuelt ved siden av
luftfilterboksen. Bilder av et nesten likt kit med
samme sandwich adapter sees
her.
Når det gjelder oljeskift så vil det bli liggende ca. en liter olje igjen i
kjøleren og slangene. Jeg vet det er mange som setter kjøleren vertikalt for
å få tappet ut alt, men dette er i mitt syn ikke nødvendig. Det blir
dessuten mye mere styr, og man kan risikere at det etter hvert blir lekk i
koblingene på oljeslangene eller selve kjøleren hvis man må skru de opp
igjen for hvert oljeskift. Man bør fylle på ca. en halv liter mer olje på
motoren, enn de normal 4 literne, for hvert oljeskift for at nivået skal stå
helt på topp når termostaten åpner for fullt.
Her er noen bilder fra før installeringen:
Gangen i installasjonen kan du lese i
denne tråden, men er som følger:
Etter at man har installert oljekjøleren, slangene og adapteret så bør det fylles på ca. en liter mer
olje på motoren enn normalt. Deretter bør selve oljekjøleren fylles opp med
olje slik at ikke oljenivået dropper så veldig når termostaten åpner.
Deretter kan man starte opp bilen og la den gå på litt førhøyet tomgang. Når
termostaten åpner etter en stund så vil slangen ut fra termostaten bli
varmere, og man kan da la den gå litt til før du stopper motoren og peiler
grundig. Etterfyll så til maks på pinnen og la motoren gå igjen en stund.
Gjenta til du er sikker på at oljen har fylt opp systemet. Luften som ligger
i slangene første gangen man starter opp motoren vil forsvinne i
veivhusventilasjonen, så den trenger man ikke bry seg om.
Oljen bør også peiles regelmessig den første tiden slik at man er sikker på
at nivået er stabilt og at man ikke har noen lekkasjer. Ved første oljeskift
etter montering er det greit å sjekke hvor mye man får tappet av slik at man
vet hvor mye man skal helle på igjen.
Når det gjelder tilpassing av stålslangene fikk jeg hjelp av brodern da
han er mer trygg på å bruke vinkelsliper, som vi brukte til å kutte
slangene, enn jeg er
.
Når vi kuttet slangene tapet vi over der vi skulle kutte slik at det
ikke skulle flise så mye. Etter stålslangen var kuttet oljet vi inn koblingen som skulle på,
samt noen cm på innsiden og utsiden av stålslangen. Deretter klemte vi
koblingen som skulle over stålslangen på likt med at vi vridde den rundt. Så
kan man bare skru i den andre delen av koblingen. Disse koblingene sitter veldig tight,
så man må regne med å bruke litt vold, samt litt banning og sverting
.
Slangene som ble kuttet ble til slutt 222cm og 192cm målt fra koblingen.
Jeg lurte også på å skjære ut et skjold i aluminium for å sette foran
kjøleren for å beskytte den mot steinsprut, men det vil gjøre at den ikke
får noe fartsvind på seg som jo gjør at den mister mesteparten av
kjøleeffekten. Så den tanken kastet jeg fra meg.
For å få satt på oljekjøleren
må du av med frontspoileren, som satt i "et par"
skruer. Den satt også
i to klips øverst på skjermen/frontspoleren som var litt vriene å få
av.
Brakettene til oljekjøleren som jeg lagde av
galvanisert hullet båndjern bør være
av en viss lengde, dvs. ikke så korte som
mulig, slik at de tar opp litt av vibrasjonene fra karosseriet. Jeg
satte også på litt gummi mellom
brakettene for ytterligere dempe vibrasjoner, samt strips på alle festene
for sikkerhets skyld. Jeg brukte opp igjen hullene som allerede er i fronten
på bilen for å feste kjøleren. Skruer med 6mm diameter passet bra både til
festene på kjøleren, samt hullene som allerede fantes på bilen.
Når jeg skulle skru på adapteret, viste det seg at den ene koblingen la seg
midt oppå oljetrykk svitsjen, og
gjorde ting veldig trangt. Oljetrykksvitchen er en plastikkpinne, som man
kan dra rett ut, men denne plastikken er så stiv at det går ikke an å bøye
på den da det er metall inni den. Løsningen ble å dra opp gummihempa som
dekker den ca. en cm, og bare legge den over/oppå pinnen. Da ble det akkurat
nok plass til at koblingen kunne ligge over den, men fortsatt veldig
trangt.
Når jeg hadde skrudd på alt første gangen og startet opp bilen oppstod det
lekkasjer med gang.
Brodern tok derfor av adapteret for å
stramme koblingene på dette enda mer, og resultatet ble da at dette
sprakk
.
Det satt veldig stramt fra før, så det var egentlig utrolig at det lakk
i utgangspunktet
.
Jeg reiste derfor til et lokalt verksted, som kan svise aluminium, og fikk
det sveiset for en billig penge.
Han som sveisa adapteret måtte skru fra hverandre termostaten på dette for å
unngå at en gummipakning skulle smelte, og han klarte da å rote sammen alle
delene og husket da selvsagt ikke hvordan dette var satt sammen
.
Jeg måtte da finne ut hvordan termostaten var satt sammen, og etter litt
mailing med Mocal så
skal delene settes inn i samme rekkefølgene som på
dette bildet. Jeg fikk i tillegg tak i
en lite stålskive som jeg la mellom den orange messingbiten og den lille
fjæra/pinnen, for å få litt mindre åpning da termostaten er lukket. Da vil
oljen bli fortere varm, noe som er kjekt om vinteren. Termostaten vil etter
mine beregninger fortsatt klare å åpne for fullt med denne lille "modden"
.
Andre gangen jeg satte på adapteret brukte jeg
gjengetape på alle koblinger, og da holdt det tett selv om jeg på langt
nær strammet de så hardt som før. Så bruk gjengetape på alle
koblinger uansett! Det tok dog
litt tid før gjengetapen fikk "satt seg", så det lakk såvidt de 2-3 første
gangene jeg startet opp bilen. Men etter et par turer var alle lekkasjer
borte
.
Jeg brukte til opplysning 2 dager på selve skruingen, og det hele innebar
mye mer knoting enn ventet da alt måtte "lages" og tilpasses. Det hadde nok
gått mye raskere å montere et ferdiglagd kit. Jeg brukte også et par dager
ekstra med mailing og ringing for å få adapteret fiksa når det røyk.
Bilder under installasjonen:
Bilder etter installasjonen:
Jeg har i ettertid sett at jeg burde ha kjøpt meg oljetemp og oljetrykk
målere før jeg kjøpte meg oljekjøleren. Dette er fordi at nå vet jeg ikke
sikkert om kjøleren faktisk virker eller ikke. En annen ting er at det også
er umulig å oppdage hvis termostaten på adapteret skulle feile uten en
oljetemp måler. Hvis den feiler og står åpen hele tiden
vil man kjøre med alt for kald olje, spesielt vinterstid, samt at det vil ta
svært lang tid å få varme i olja i det hele tatt. Det vil jo da føre til at
motoren blir påført svært mye mer slitasje enn nødvendig. Så mitt råd blir å
kjøpe målere før kjøleren, selv om de er nesten like dyre som selve
oljekjølere kittet
.
Selv om termostaten ikke er åpen tillater den til enhver tid ca. 20% flow
gjennom oljekjøleren slik at oljen alltid vil gå gjennom oljefilteret å bli
renset. Det kan derfor være lurt å kjøpe en
magnetisk
tappeplugg for å hjelpe til med å rense oljen siden flowen til
oljefilteret blir noe redusert.
For ytterlige hjelpe til med å holde oljetemperaturen nede så tenkte jeg å kjøpte en
rull med 15m x 50mm varmebeskyttende bandasje hos
Kollevoll Rally Import
(700kr). Denne skal surres i lag med 50% overlapp rundt eksosanlegget nær
bunnpanna. Dette fordi eksosanlegget blir jo svært varmt, og siden det
ligger rett ved siden av bunnpanna vil jo oljen bli varmet opp en god del.
Jeg vet blant annet Spoon gjør dette med sine løpsbiler. Jeg vet at
Toda grenrøret, som jeg har på
min bil,
sprekker hvis man setter varmebeskyttende bandasje rundt det i
motorrommet. Etter å ha postet på Honda-Tech så la jeg i fra meg hele denne
ideen, da grenrøret vil være
like varmt nær bunnpanna og dermed sprekke hvis man ruller det inn i
bandasje.
Etter å ha kjørt en stund med oljekjøleren, så har jeg lagt merke til at det
har kommet en ny lyd fra motorrommet. Den kommer gradvis ettersom motoren
blir varm, og lyden ligner på en "reimlyd" da lyden blir høyere ettersom
turtallet blir høyere. Det er nesten som å høre lyden av en kompressorreim,
men en del lavere. Jeg fikk
tips om det mest sansynlig er vibrasjonene fra chassiet som går gjennom
oljeslangene, siden slangene jo ligger intil chassiet flere steder, jeg
hører. Det er flere på Honda Tech som fikk akkurat samme lyden etter å ha
installert sin oljekjøler, så den lyden er nok normal.
Det skal nevnes at etter jeg byttet olje og oljefilter gikk denne lyden
nesten helt bort. Så om man får denne lyden eller ikke kommer nok an på
hvilken type olje og oljefilter man bruker. Jeg byttet forøvrig til Mobil1
5w50 og originalt Honda oljefilter. Tidligere, da jeg hadde lyden, kjørte
jeg på Mobil1 0w40 og et Fram oljefilter. Så det kan virke som at jo tykkere
olje man bruker jo mindre lyd får man fra oljeslangene.
Alt ser nå hvertfall uansett ut til å fungere optimalt selv om
installasjonen ble litt mer knotete enn jeg regnet med. Jeg kan kjenne at
slangene og kjøleren blir skikkelig varme etter å ha kjørt en stund så det er hvertfall
klart at det går olje gjennom der. Dessuten merker jeg at den ene slangen
blir en del varmere enn den andre, så det er tydlig at kjøleren virker. Den kaldere oljen bør motoren definitivt
ha godt av på banekjøring, og på vanlig kjøring på varme dager ellers også
.
Etter å ha kjørt ca. 1000km med oljekjøleren så tok jeg en liten visuell
sjekk på den, og den var faktisk forbausende ren. Det ser ut som skiltet tar
av for det meste av skit, og man kan se at kun på den
nederste raden er det kommet litt
møkk. Dette er jo selvsagt ikke helt optimalt hva gjelder kjøleeffekt siden
skiltet skjermer for noe av luften, men siden dette er en gatebil ofrer jeg
gjerne det lille jeg mister i kjøleeffekt mot at kjøleren er relativt godt
beskyttet mot elementene
.
Bilder etter 1000km:
Etter å ha kjørt i ca. 8 måneder med
bilen så tok jeg ut ledningen på oljetrykkswitchen får å sjekke denne. Denne
så ikke pen ut siden den jo har ligget i press inntil oljeslange koblingene.
Plasten rundt ledningen hadde blitt gnagd rett av. Løsnigen ble derfor å
fjerne braketten som holder innsugsmanifolden, for da ble det mulig å vri på
adapteret nok til at oljetrykkswitchen ble liggende i mellom koblingene og
ikke i spenn under den. Ser du nederst til høyre på
dette bildet, så ser du at skruen som
stod der tidligere å hindret at man
kunne vri på adapteret er borte. Nå ligger ledningen
mellom koblingene på adapteret.
|
|