ITR #2113 ; Toda Racing 4-2-1 grenrør |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19.09.2003
(59000km) Var å hentet det nye Toda Racing 4-2-1 grenrøret mitt hos www.import-tuning.no. Det tok ca. 3 måneder fra jeg bestilte det til jeg fikk det, og veiledende utsalgspris er 11495kr. Grenrøret kan til opplysning også kjøpes hos feks. King Motorsports i USA, som nok vil bli vel så billig som å kjøpe det i Norge . Jeg bestilte dette grenrøret etter mye research på Honda-Tech. For det første gir dette grenrøret mest kraft av samtlige grenrør som fåes kjøpt til ITR i følge en test gjort i USA. Et annet viktig kriterie er at det har lik bakkeklaring som originalt, noe som jeg syns er meget viktig da det er utrolig fort gjort å bulke grenrøret hvis det stikker ned under bilen. Spesielt hvis man har senket bilen, som jeg har. Dessuten har jeg kun sett positive tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt det. Grenrøret er av typen JDM (Japanese Domestic Marked). Det betyr at et JDM grenrør er lagd for å passe til eksosanlegget på den japanske ITR'en. Der kjører de med lik cat-back som i Europa men med kortere katalysator. Det betyr at grenrøret må være lengre enn det europeiske. Dette er noe man må være obs. på da ting ikke vil passe rett på det europiske eksosanlegget da katalysatoren vil bli for lang. Dessuten er diameteren større på et JDM grenrør enn euro grenrøret, noe som kompliserer saken ytterligere. Jeg har derfor fått lagd et erstatningsrør, med tilpasset lengde til det nye eksosanlegget mitt, som bolter rett opp på grenrøret. For de som lurer er grenrøret lagd av rustfritt stål. Det er også meget lett og jeg vil tippe at det ikke veier mer enn 5-6kg. Den indre diameteren på utblåset på grenrøret er 61mm, med en ytre diameter på 65mm. Diameteren innvendig på selve grenrøret er 55mm. Indre diameter på manifoldportene er 47mm. Høyden på grenrøret, med manifoldportene satt i vater, er 45,7cm. Før du begynner å bolte på grenrøret så er det et par ting du må få tak i. For det første så trenger du JDM pakningen som skal stå mellom grenrøret og erstatningsrøret. Dette må være en 2,5" konisk pakning som settes på grenrøret. Det bør være mulig å få tak i en universal pakning til dette, men verken Veng, Svendsen Eksos Service i Oslo eller Honda på Ensjø hadde en pakning som passet. Pakningen som sitter på S2000 skal forøvrig også passe, som jo kan bestilles fra hvilken som helst Honda forhandler. For min del så fikk jeg først tak i en brukt pakning som tidligere hadde sittet på eksosmanifolden til en Peugot 806, og denne passet faktisk helt perfekt. Jeg bestilte senere den originale JDM pakningen fra www.hogens.com for 35$. Når du først har tatt av grenrøret kan det være kjekt å bytte ut eksos manifold pakningen i samme slengen. Denne bestilte jeg fra Honda på Ensjø, og den kostet 547kr. Denne er strengt tatt ikke nødvendig å bytte, men kan være smart å bytte da det lett kommer lekkasjer etter du har hatt av grenrøret hvis den gamle pakningen er sliten. Når du har disse delene skal det være en smal sak å bolte opp grenrøret. Her er noen noen bilder fra før jeg satte på grenrøret:
Jeg fikk montert grenrøret hos Valdres
Motor og Bilskade. Flensene på
erstatningsrøret
jeg hadde passet ikke helt, så det måtte modifiseres noe og hele jobben tok
derfor et par timer. Dessuten passet ikke festet nederst på grenrøret rett
på festet på bilen, så det måtte borres opp nye hull på bilen for å få den til å passe.
Her er bilder fra monteringen:
Etter å ha kjørt litt med grenrøret merker jeg forskjell gjennom hele
registeret rent ytelsesmessig. Nå skal det legges til at andre
modifikasjoner på bilen er cat-back
og nytt luft-inntak. På tomgang så merket jeg med en gang at bilen
er mye sterkere enn tidligere. Motoren gir nok litt mer kraft hele veien,
men det først og fremst på høye turtall forskjellen ligger. Fra
5000rpm og oppover kjenner man virkelig at det drar bedre enn
tidligere. Siden mellomregisteret ble såpass mye sterkere har jeg kunne
senke innslagspunktet for VTEC'en på VAFC'en
min til 4900rpm med skikkelig merkbar effektøkning
. VTEC slår
også inn en del hardere, og draget blir sterkere og sterkere
helt opp til rødmerkingen. På de to første girene så merker man egentlig
ikke så veldig mye forskjell ytelsesmessig, men når
man legger inn 3. giret merker man en definitiv forskjell. Jeg vil tippe at
jeg klarer å tømme 3. giret ca. 1-2 sekunder raskere inn tidligere. På 4.
giret er forskjellen enda større, og jeg vil tro rødmerkingen nås ca. 2-3
sekunder raskere enn tidligere. Dette høres kanskje ikke mye ut, men jeg må
si at jeg merket det virkelig på kroppen. Jeg må også si at gassresponsen ble definitivt bedre,
og på
5. giret merker man at bilen går mer uanstrengt.
|