|
02.09.2003
(58000km)
Fikk endelig henta eksosanlegget mitt fra
Idol Motorsport
i Tyskland. Har ventet lenge på dette da det var masse styr å sende det til
Norge fra Tyskland. Siden Norge ikke er medlem i EU så var det nødvendig at alt som fantes
av papirer fulgte med pakken. Det var jo ikke tilfellet da
jeg hadde bedt de sende pakken uten kvittering for å spare norsk moms
. Det
hele endte med at jeg fikk de til å sende pakken til en kamerat av meg i Sverige da
dette var mye enklere siden Sverige er medlem i EU (takk til Thomas i
Charlottenberg
). Jeg slapp derfor å
betale norsk moms og tollavgifter, og sparte derfor ca. 4000kr på det.
Dessuten tok ikke frakten mer enn 3 dager da de først fikk sendt det fra
Tyskland før det var fremme i Sverige.
Eksosanlegget er håndlagd, og er 2,5" i diameter. Det er laget av rustfritt
stål type 1.4301, og har derfor en meget liten andel nikkel som gjør stålet
meget stabilt. Indre diameter på "b-bipen" er 61mm ved katalysator, og
57mm
ved overgangen til "axel-back'en". Anlegget har et "staight through" design,
dvs. med ingen flaskehalser som feks. det
originale eksosanlegget har. Man kan selv velge hva slags utblås man vil
ha, og jeg valgte 1*90mm. Man kan også bestemme lydbilde på dette
eksosanlegget, dvs. hvor høy lyden skal være. Selv om de ikke hadde noen
form for måleenheter for dette, som feks. lydnivå i desibel, hørte jeg et
par klipp og ble via mail enig om at jeg ville ha en relativt lav og dyp lyd
på anlegget. Et diskret og brutalt lydbilde
.
Jeg gav 1100 Euro for eksosanlegget, samt 100 Euro i frakt, til en kurs på
8,3 kr pr. Euro. Erstatningsrøret kom i tilegg på 150 Euro, samt at jeg
kjøpte en brukt original katalysator tilpasset eksosanlegget til 200 Euro.
Det er derfor bare å bytte katalysatoren direkte ut med erstatningsrøret når
bilen skal på EU kontroll. Genialt
.
Prisen er noe stiv og jeg kunne sikkert fått erstatningsrøret billigere, men
slik som jeg ser det så er det bedre å legge litt ekstra penger i et
skikkelig eksosanlegg og få alt riktig og tilpasset første gangen. Da
slipper man bruke tid og ressurser senere på å gå og angre seg. Hele
handelen skjedde forøvrig kun via mail. Kontaktpersonen min hos Idol
Motorsport var Sven Pudel, som
også kjører ITR med et tilsvarende eksosanlegg selv.
Her er eksosanlegget før jeg satte det på bilen.
Jeg fikk montert anlegget på
Svendsen Eksos
Service i Fredrikstad. Det kostet 1600kr inkludert et erstatningsrør.
Det var meget bra service der og jeg fikk time på dagen. Virkelig å
anbefale, for da jeg hørte med Svendsen Eksos i Oslo skulle de ha 3200kr for
samme jobben. Dessuten var det 3 ukers ventetid der. Så turen til
Fredrikstad var vel verdt pengene
.
Under er bilder av monteringen av anlegget. Legg merke til hvor liten
diameter det originale grenrøret har
.
Usle 42mm indre diameter. Mellom katalysator og den originale b-pipen har
b-pipen en indre diameter på kun 45mm. Samme er mellom
b-bipen og den originale "axel-back'en".
Ikke rart det originale eksosanlegget, og spesielt grenrøret, er restriktivt
på denne bilen
.
Erstatningsrøret som ble satt på har en
indre diameter på 54mm. Det er litt mindre enn resten av anlegget, men
det gjør ingenting da det skal byttes ut så snart jeg får satt på nytt
grenrør.
Passformen på eksosanlegget var supert, og det eneste som måtte justeres på
var varmeskjoldet rundt lyddemperen på b-bipen. Siden lyddemperen er såpass
stor så tok nesten varmeskjoldet borti den,
så varmeskjoldet måtte bankes litt ut. Foruten om det var det ingen
problemer med monteringen. Det man må være litt obs. på er at siden den
midtre lyddemperen er såpass stor så henger den lenger
ned under bilen enn originalt. Det er
ikke mye, men et par centimeter. Nok til at man bør ta det litt mer med ro
over de verste humpene.
Rent effektmessig var det faktisk litt å hente på å bytte eksosanlegg å
fjerne katalysator siden katalysatoren er såpass restriktiv som den er. Jeg syns
bilen gikk litt bedre jevnt over hele registeret, og jeg syns spesielt at jeg fikk en del mer
bunndrag. Dessuten slår VTEC'en inn en del hardere enn den pleide
. Fjerning av katalysatoren utgjør nok en
6-7 hk i toppeffekt tenker
jeg, mens eksosbyttet utgjør nok omtrent 2-3 hk vil jeg tro.
Rent lydmessig så må anlegget kjøres inn ca. 50-60 mil før det låter
skikkelig og får korrekt eksosgjennomstrømning. Rett etter jeg satte det på
så låt det skikkelig spinkelt og tamt, men etter å ha kjørt det inn så er lyden blitt mye dypere og
mer brutal samtidig som den også er blitt noe høyere. Under innkjøringsfasen
kom det også en liten suselyd fra eksosanlegget ved pådrag, slik at det
hørtes nesten ut som en eksoslekkasje. Denne lyden ble gradvis borte under
innkjøringen. Lyden er også relativ lav slik jeg ba om, og på banetreff på
Våler ble den målt til 87,0 db 0,5m bak utblåset på hurtig tomgang ved 4500rpm.
Alt i alt er jeg meget fornøyd med eksosanlegget fra
Idol Motorsport.
Det har et ganske dypt og brutalt lydbilde, og lyden er "ren" og ikke av den
raspete typen. Ikke mye "rice" lyd her nei
.
Dessuten er heller ikke lyden spesielt høy og slitsomt ved langkjøring. Den
er akkurat slik jeg liker den med andre ord
.
I kombinasjon med et åpent luftfilter bør lydbilde bli perfekt etter min
mening, med relativt lav, dyp og brutal lyd på lavt turtall samtidig som den
virkelig skriker når VTEC slår inn. Takket være at eksosanlegget har en
såpass grov indre diameter som det har, samt har et "straight through"
design uten flaskehalser, merket jeg mer forskjell i effekten enn jeg hadde
regnet med. Med denne eksosen bør jeg virkelig få bra effektøkning når jeg
får satt på et skikkelig grenrør i tillegg
.
|
|