ITR #2113 ; Nytt eksosanlegg |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
02.09.2003
(58000km) Fikk endelig henta eksosanlegget mitt fra Idol Motorsport i Tyskland. Har ventet lenge på dette da det var masse styr å sende det til Norge fra Tyskland. Siden Norge ikke er medlem i EU så var det nødvendig at alt som fantes av papirer fulgte med pakken. Det var jo ikke tilfellet da jeg hadde bedt de sende pakken uten kvittering for å spare norsk moms . Det hele endte med at jeg fikk de til å sende pakken til en kamerat av meg i Sverige da dette var mye enklere siden Sverige er medlem i EU (takk til Thomas i Charlottenberg ). Jeg slapp derfor å betale norsk moms og tollavgifter, og sparte derfor ca. 4000kr på det. Dessuten tok ikke frakten mer enn 3 dager da de først fikk sendt det fra Tyskland før det var fremme i Sverige. Eksosanlegget er håndlagd, og er 2,5" i diameter. Det er laget av rustfritt stål type 1.4301, og har derfor en meget liten andel nikkel som gjør stålet meget stabilt. Indre diameter på "b-bipen" er 61mm ved katalysator, og 57mm ved overgangen til "axel-back'en". Anlegget har et "staight through" design, dvs. med ingen flaskehalser som feks. det originale eksosanlegget har. Man kan selv velge hva slags utblås man vil ha, og jeg valgte 1*90mm. Man kan også bestemme lydbilde på dette eksosanlegget, dvs. hvor høy lyden skal være. Selv om de ikke hadde noen form for måleenheter for dette, som feks. lydnivå i desibel, hørte jeg et par klipp og ble via mail enig om at jeg ville ha en relativt lav og dyp lyd på anlegget. Et diskret og brutalt lydbilde . Jeg gav 1100 Euro for eksosanlegget, samt 100 Euro i frakt, til en kurs på 8,3 kr pr. Euro. Erstatningsrøret kom i tilegg på 150 Euro, samt at jeg kjøpte en brukt original katalysator tilpasset eksosanlegget til 200 Euro. Det er derfor bare å bytte katalysatoren direkte ut med erstatningsrøret når bilen skal på EU kontroll. Genialt . Prisen er noe stiv og jeg kunne sikkert fått erstatningsrøret billigere, men slik som jeg ser det så er det bedre å legge litt ekstra penger i et skikkelig eksosanlegg og få alt riktig og tilpasset første gangen. Da slipper man bruke tid og ressurser senere på å gå og angre seg. Hele handelen skjedde forøvrig kun via mail. Kontaktpersonen min hos Idol Motorsport var Sven Pudel, som også kjører ITR med et tilsvarende eksosanlegg selv. Her er eksosanlegget før jeg satte det på bilen.
Jeg fikk montert anlegget på
Svendsen Eksos
Service i Fredrikstad. Det kostet 1600kr inkludert et erstatningsrør.
Det var meget bra service der og jeg fikk time på dagen. Virkelig å
anbefale, for da jeg hørte med Svendsen Eksos i Oslo skulle de ha 3200kr for
samme jobben. Dessuten var det 3 ukers ventetid der. Så turen til
Fredrikstad var vel verdt pengene
.
Rent effektmessig var det faktisk litt å hente på å bytte eksosanlegg å
fjerne katalysator siden katalysatoren er såpass restriktiv som den er. Jeg syns
bilen gikk litt bedre jevnt over hele registeret, og jeg syns spesielt at jeg fikk en del mer
bunndrag. Dessuten slår VTEC'en inn en del hardere enn den pleide
. Fjerning av katalysatoren utgjør nok en
6-7 hk i toppeffekt tenker
jeg, mens eksosbyttet utgjør nok omtrent 2-3 hk vil jeg tro. |