ITR #2113 ; Omnipower Sport Coilovers og Camberkit |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12.02.2005
(83000km) Kjøpte et sett med Omnipower Sport Coilovers fra USA samt Omnipower Camberkit foran og bak. Jeg gav 650$ for alt sammen, samt 300$ i frakt. I tillegg kom norsk moms samt tollavgifter på 455kr . Handelen med Omnipower skjedde utelukkende via mail, og betalingen ble gjort via Paypal. Jeg var så dum at jeg bestilte rett før jul, da det jo som regel er skikkelig kaos over alt, og som et resultat av det fikk jeg derfor tilsendt et Street kit ved en feiltagelse. Det ble derfor litt ekstra mailing frem og tilbake, men kundeservicen hos Omnipower var kjempebra og etter noen uker fikk jeg tilsendt de riktige coiloverne. Valget falt på coilovere fra Omnipower av mange grunner. For det første er prisen på de uslåelig, og alle andre som har kjøpt de har bare positive ting å si om de også kvalitetsmessig. De er kun justerbare i høyden og ikke i stivhet, demperutslag etc. Det var et bevist valg å kjøpe slike coilovere, da resultatet ofte blir dårligere hvis man skal begynne å justere dette selv. I mine øyne bør man ha skikkelig god peiling på hva man driver med før man begynner å justere selv, da oppsettet må justeres til hver enkelt biltype da det ikke finnes noen universal setting som funker bra på alle biler. Hvis man kjøper ikke-justerbare coilovere så er de tilpasset den enkelte modell med tanke på fjærstivhet og demper settings, slik at man vet man får et oppsett som fungerer bra. Så hvis man ikke er helt hardcore bør Omnipower coiloverne duge i massevis. Coiloverne er til opplysning ikke TÜV godkjent. Omnipower leverer dette kittet i en Street og en Sport versjon. Fjærene i Street versjonen er på 10kg/mm foran og 8kg/mm bak (560lb - 450lb). Sportversjonen, som jeg kjøpte, har 12kg/mm foran og 10kg/mm bak (670lb - 560lb). Etter å ha forsket litt på Honda Tech bestemte jeg meg å gå for Sport selv om mange sier den er ganske stiv. Som du ser av tallene over, så er det uansett ganske liten forskjell på de, så jeg valgte å gå for de stiveste da jeg også kjører litt på bane. ITR kommer til opplysning originalt med 4,4kg/mm både foran og bak. Hva gjelder stivhet så skal man heller ikke se seg blind kun på fjærene da demperne også har mye å si for hvor stivt det blir. Her er noen linker til andre som har de: http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1104232 http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1026864 http://www.honda-tech.com/zerothread?id=842677 http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1026247 http://www.honda-tech.com/zerothread?id=874262 http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1106417 http://www.kteller.com/tech/coiloverinstall.html Når man skal installere disse må man passe på at man forhåndsbelaster fjæra (preload). Dette fordi da jobber fjæra bedre da den blir litt fastere. Du kan lese installerings instruksjoner her for hvordan du gjør dette, eller i denne tråden. Det er uansett ganske enkelt, og alt man trenger å gjøre er å løsne 19mm mutteren øverst og skru den opp slik at den står jevnt med skaftet. Deretter bare løfter du opp fjæra slik at den står så langt opp du får den. Så er det bare å installere coiloverne og justere høyde, for deretter å stramme til 19mm mutteren så hardt du kan. Det som skjer når du skur 19mm mutteren helt opp, slik at den står jevnt med skaftet, er at det blir en liten glippe mellom "hodet" på coiloveren og der skaftet blir tykkere. Den er på litt under en cm, og når du strammer til 19mm mutteren så blir fjæra da klemt sammen så mye. Dermed er den forhåndsbelastet. Hvis du er usikker på selve monteringen sjekk gjerne ut denne guiden: http://www.c-speedracing.com/howto/coilover/coilover.php Hva gjelder bærearmene foran, eller camber kittet, så bør de modifiseres litt da skruene kan glippe på grunn av den glatte lakken og rote til camberen din. Det er forøvrig det samme som disse. Hva gjelder camber foran så bør -2 være en god setting. Da slites ikke dekkene unormalt, samt at man får en del bedre veigrep. Så lenge man justerer spissingen (toe) riktig så trenger man ikke bekymre seg over unormal dekkslitasje, men for å få til dette så bør man ta bilen til forstillingskontroll. Installerings guide samt detaljert beskrivelse for hvordan modifisere tilsvarende camber kit ser du her. Camberne bak er enkelt og greit bare noen bolter og skiver. Kalles rear shim kit hos Omnipower. Disse fungerer på den måten at man legger skivene mellom boltene på øvre bærearm bak for å presse den litt utover. Man kan derfor kun øke positiv camber på denne måten. Hvis man vil ha negativ camber må man kjøpe justerbare bærearmer bak også. En god camber setting bak vil jeg uansett tro bør være -1. Det har dog vært rapportert problemer med dette "kittet". Det er fordi boltene ikke har gjenger helt ut, så derfor kan de glippe. Man bør derfor få tak i et sett like bolter, av samme kvalitet, som har gjenger helt ut. Det følger også med et sett justeringsnøkler. Disse brukes til å stramme låseringene på coiloversene etter at man har justert høyden på de. Siden coiloversene ikke er rustfrie, bør de beskyttes godt hvis du kjører mye på saltede veier. Det kan gjøres ved å smøre inn gjengene på coiloveren med fett. Fjærene trenger ikke beskyttelse siden de er lakkerte. Biten som justerer høyden, nederst på coiloveren, er i aluminium så den trengs heller ikke gjøres noe med. Hva gjelder høydejustering så er planen å senke bilen 20mm foran og 25mm bak i forhold til originalt. Bilen skal være en liten smule lavere bak enn foran da den er det orignialt. Her er noen bilder før installeringen:
Installeringen er ganske enkel, og
krever ingen større teknisk innsikt annet enn å eventuelt lese
installeringsveiledningen nevnt over. Det som kan være litt problematisk er
at boltene på bilen kan sitte veldig hardt.
Siden jeg ikke akkurat er verdens
beste mekaniker brukte jeg til opplysning ca. 12 timer på å installere
coiloverne rundt baut samt øvre bærearmer foran (camberkittet). Jeg brukte
også omtrent like lang tid på å justere de. Justeringen var litt vrien da
coiloverne måtte ha litt ulik høyde for å få bilen like høy i alle kanter.
Dessuten kjørte jeg en liten tur etter hver justering for at ting skulle
sette seg skikkelig. Det tok derfor sin tid å få de justert slik som jeg
ville.
Etter installeringen så var jeg
selvsagt spent på hvordan coiloverne fungerte da mange på Honda Tech sier
Sport coiloverne er alt for stive for gatekjøring. Etter å ha kjørt med de
noen dager så syns jeg de fungerer meget bra
. De er på langt nær alt for
stive til gatekjøring, og selv på rufsete vinterføre med vaskebrett her og
der var det ingen problem over hodet. Telehiv og større dumper er ingen
problem, men mindre spissere dumper slår litt. De er selvsagt ganske stive,
men det er ingen problem å bruke de selv på dårlig vei. De føles faktisk ikke
så alt for mye stivere enn bilen er originalt, selv om fjærene er over
dobbelt så stive. Så det spørs nok om demperne er satt opp relativt mykt. Jeg
ville definitivt ikke
gått for noe mykere for en bil som brukes til kombo gate/bane. Så det spørs nok om US
gutta på Honda Tech som klager på fjæringskomforten er litt for vant med
myke amerikanske "ferger" i utgangspunktet
.
Etter å ha kjørt litt over 5000km med
coiloverne har jeg nå solgt de. Dette på grunn av at jeg vil ha noe som er
litt mer gatevennlig. Dvs. jeg ville ha dempere med litt lengre slag enn de
som følger med Omnipowerene. Årsaken til dette er at på de fleste veiene jeg
kjører på er det masse stygge telehiv, asfaltskjøter, trikkeskinner,
fortauskanter og lignende. Når du kjører med såpass kortslagne dempere som
sitter på disse coiloverne, det er ikke mer enn ca. 10cm vandring på
demperne, så vil bilen bli ganske ustabil på humpete vei da de ikke klarer å
følge veibanen godt nok. Man får derfor lett feks. hjulløft og lignende. Det
er egentlig ganske synd fordi utenom det var jeg veldig fornøyd, og på pen
vei fungerte de meget bra. Jeg kjører nå på et litt mer gatevennlig oppsett,
noe du kan lese mer om her. |