ITR #2113 ; Omnipower Sport Coilovers og Camberkit

 
12.02.2005 (83000km)
Kjøpte et sett med Omnipower Sport Coilovers fra USA samt Omnipower Camberkit foran og bak. Jeg gav 650$ for alt sammen, samt 300$ i frakt. I tillegg kom norsk moms samt tollavgifter på 455kr .

Handelen med Omnipower skjedde utelukkende via mail, og betalingen ble gjort via Paypal. Jeg var så dum at jeg bestilte rett før jul, da det jo som regel er skikkelig kaos over alt, og som et resultat av det fikk jeg derfor tilsendt et Street kit ved en feiltagelse. Det ble derfor litt ekstra mailing frem og tilbake, men kundeservicen hos Omnipower var kjempebra og etter noen uker fikk jeg tilsendt de riktige coiloverne.

Valget falt på coilovere fra Omnipower av mange grunner. For det første er prisen på de uslåelig, og alle andre som har kjøpt de har bare positive ting å si om de også kvalitetsmessig. De er kun justerbare i høyden og ikke i stivhet, demperutslag etc. Det var et bevist valg å kjøpe slike coilovere, da resultatet ofte blir dårligere hvis man skal begynne å justere dette selv. I mine øyne bør man ha skikkelig god peiling på hva man driver med før man begynner å justere selv, da oppsettet må justeres til hver enkelt biltype da det ikke finnes noen universal setting som funker bra på alle biler. Hvis man kjøper ikke-justerbare coilovere så er de tilpasset den enkelte modell med tanke på fjærstivhet og demper settings, slik at man vet man får et oppsett som fungerer bra. Så hvis man ikke er helt hardcore bør Omnipower coiloverne duge i massevis. Coiloverne er til opplysning ikke TÜV godkjent.

Omnipower leverer dette kittet i en Street og en Sport versjon. Fjærene i Street versjonen er på 10kg/mm foran og 8kg/mm bak (560lb - 450lb). Sportversjonen, som jeg kjøpte, har 12kg/mm foran og 10kg/mm bak (670lb - 560lb). Etter å ha forsket litt på Honda Tech bestemte jeg meg å gå for Sport selv om mange sier den er ganske stiv. Som du ser av tallene over, så er det uansett ganske liten forskjell på de, så jeg valgte å gå for de stiveste da jeg også kjører litt på bane. ITR kommer til opplysning originalt med 4,4kg/mm både foran og bak. Hva gjelder stivhet så skal man heller ikke se seg blind kun på fjærene da demperne også har mye å si for hvor stivt det blir.

Her er noen linker til andre som har de:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1104232
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1026864
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=842677
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1026247
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=874262
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1106417
http://www.kteller.com/tech/coiloverinstall.html

Når man skal installere disse må man passe på at man forhåndsbelaster fjæra (preload). Dette fordi da jobber fjæra bedre da den blir litt fastere. Du kan lese installerings instruksjoner her for hvordan du gjør dette, eller i denne tråden. Det er uansett ganske enkelt, og alt man trenger å gjøre er å løsne 19mm mutteren øverst og skru den opp slik at den står jevnt med skaftet. Deretter bare løfter du opp fjæra slik at den står så langt opp du får den. Så er det bare å installere coiloverne og justere høyde, for deretter å stramme til 19mm mutteren så hardt du kan.

Det som skjer når du skur 19mm mutteren helt opp, slik at den står jevnt med skaftet, er at det blir en liten glippe mellom "hodet" på coiloveren og der skaftet blir tykkere. Den er på litt under en cm, og når du strammer til 19mm mutteren så blir fjæra da klemt sammen så mye. Dermed er den forhåndsbelastet.

Hvis du er usikker på selve monteringen sjekk gjerne ut denne guiden:
http://www.c-speedracing.com/howto/coilover/coilover.php

Hva gjelder bærearmene foran, eller camber kittet, så bør de modifiseres litt da skruene kan glippe på grunn av den glatte lakken og rote til camberen din. Det er forøvrig det samme som disse. Hva gjelder camber foran så bør -2 være en god setting. Da slites ikke dekkene unormalt, samt at man får en del bedre veigrep. Så lenge man justerer spissingen (toe) riktig så trenger man ikke bekymre seg over unormal dekkslitasje, men for å få til dette så bør man ta bilen til forstillingskontroll. Installerings guide samt detaljert beskrivelse for hvordan modifisere tilsvarende camber kit ser du her.

Camberne bak er enkelt og greit bare noen bolter og skiver. Kalles rear shim kit hos Omnipower. Disse fungerer på den måten at man legger skivene mellom boltene på øvre bærearm bak for å presse den litt utover. Man kan derfor kun øke positiv camber på denne måten. Hvis man vil ha negativ camber må man kjøpe justerbare bærearmer bak også. En god camber setting bak vil jeg uansett tro bør være -1. Det har dog vært rapportert problemer med dette "kittet". Det er fordi boltene ikke har gjenger helt ut, så derfor kan de glippe. Man bør derfor få tak i et sett like bolter, av samme kvalitet, som har gjenger helt ut.

Det følger også med et sett justeringsnøkler. Disse brukes til å stramme låseringene på coiloversene etter at man har justert høyden på de.

Siden coiloversene ikke er rustfrie, bør de beskyttes godt hvis du kjører mye på saltede veier. Det kan gjøres ved å smøre inn gjengene på coiloveren med fett. Fjærene trenger ikke beskyttelse siden de er lakkerte. Biten som justerer høyden, nederst på coiloveren, er i aluminium så den trengs heller ikke gjøres noe med.

Hva gjelder høydejustering så er planen å senke bilen 20mm foran og 25mm bak i forhold til originalt. Bilen skal være en liten smule lavere bak enn foran da den er det orignialt.

Her er noen bilder før installeringen:
   
 

Installeringen er ganske enkel, og krever ingen større teknisk innsikt annet enn å eventuelt lese installeringsveiledningen nevnt over. Det som kan være litt problematisk er at boltene på bilen kan sitte veldig hardt.

Et lite tips er at når man skal prøve å løsne demperen fra nedre bærearm bak, så er 17mm mutteren på den ene siden sveiset fast. Så du må derfor løsne 14mm på andre siden av bolten istedet. Noe jeg fant ut på den harde måten .

Hvis du også bytter øvre bærearmer foran så bør du merke deg hvilken vinkel de sitter skrudd fast i, i forhold til bilen. Hvis du skrur på de nye bærearmene "skeivt" så vil du få litt mer slitasje på foringene som holder de. De står dog ca. 90 grader ut.

En annen ting du bør merke deg er at etter du har justert coiloverne og skal stramme 19mm mutteren på toppen, så vil du ikke få strammet de særlig hardt før du vrir rundt skaftet. Dette er demperskaftet og går da selvsagt ned i demperen, så det skal derfor ikke så mye til å vri det rundt. Dermed vil gummihempa også vri seg rundt, noe som ikke er bra. Det du må gjøre er å sette en unbrakonøkkel i hullet på toppen av skaftet, og holde igjen mens du skrur 19mm mutteren fast. Jeg brukte en skiftenøkkel til å holde unbrakonøkkelen for å få nok moment til å holde igjen med. Hvis du ikke gjør dette så vil det også komme en liten dunkelyd fra demperne når du kjører over skarpe dumper. Det er fordi hele demperskaftet flytter seg litt opp og slår ned igjen da det ikke er hardt nok strammet til.

Her er noen bilder under installeringen:
   
 

Siden jeg ikke akkurat er verdens beste mekaniker brukte jeg til opplysning ca. 12 timer på å installere coiloverne rundt baut samt øvre bærearmer foran (camberkittet). Jeg brukte også omtrent like lang tid på å justere de. Justeringen var litt vrien da coiloverne måtte ha litt ulik høyde for å få bilen like høy i alle kanter. Dessuten kjørte jeg en liten tur etter hver justering for at ting skulle sette seg skikkelig. Det tok derfor sin tid å få de justert slik som jeg ville.

Før jeg satte på coiloverne så justerte jeg de like høye slik at jeg skulle ha et utgangspunkt å gå ut fra. Det gjorde jeg ved at jeg skrudde 19mm mutteren øverst på coiloverne helt opp, jevnt med skaftet, og førte fjæra og "fjær ringen" etter. Dvs. slik at de var "klare" for å preloades. Deretter satte jeg øvre låsering svakt inntil "fjær ringen" og nedre låsering svakt inntil aluminiumsbiten nederst. Deretter målte jeg innbyrdes avstand mellom de. Utganspunktet jeg startet med var 4cm innbyrdes avstand på begge foran og 7cm innbyrdes avstand på begge bak. Etter jeg var ferdig med å installere de endte jeg på følgende verdier:

Høyre foran:    3,5cm
Venstre foran:  4,0cm
Høyre bak:      8,0cm
Venstre bak:    7,5cm 

Når jeg justerte høyden på bilen så tok jeg først mål fra kanten på karosseriskjøten ytterst på skjermene rundt om, og målte hvor langt det var ned til bakken mens bilen stod på hjulene på et flatt underlag. Før installeringen hadde jeg følgende verdier med et 30mm HR senkesett på bilen:

Før installering:
Høyde høyre foran:    49,2cm
Høyde venstre foran:  49,0cm
Høyde høyre bak:      57,6cm
Høyde venstre bak:    58,3cm

Legg merke til at høyden er en smule ulik rundt om. Sikkert på grunn av at HR fjærene hadde seget litt ulikt.

Etter installeringen målte jeg følgende verdier når jeg var fornøyd:
Høyde høyre foran:    50,5cm
Høyde venstre foran:  50,5cm
Høyde høyre bak:      58,8cm
Høyde venstre bak:    58,8cm

Jeg stilte bilen inn ca. 1cm høyere bak og 1,5cm høyere foran enn den var med de segne HR fjærene som i utgangspunktet senket bilen 30mm. Da fins det rom for at de nye fjærene kan sige litt over tid uten at bilen blir alt for lav.

En ting som jeg syns var litt dårlig er at coiloverne stod nesten på sitt høyeste bak på denne innstillingen. Det burde i min mening være rom for original høyde, men den gang ei . Foran var det dog plenty med rom for mer justering både opp og ned.

Et lite tips er at du bør vente med å ha på silikon/fett på gjengene på coiloverne, hvis du har tenkt på det, til etter du er 110% sikker på at du er ferdig med å justere de. Ellers blir det bare søl .

Hva gjelder bærearmene foran så stilte jeg venstre litt lenger inn enn halveis på sporet. Den høyre måtte jeg faktisk sette helt på max for at camberen skulle bli likt med den venstre, noe jeg syns var litt snedig. For å justere camberen tok jeg det til å begynne med enkelt og greit på øyemål, samt at jeg brukte et vater for å få det rimelig nøyaktig. Dette fant jeg etterhvert ut var en dårlig måte, da det viste seg å være nesten umulig å få det 100% likt på begge sider på denne måten. Så det jeg til slutt gjorde var at jeg justerte litt, og deretter kjørte meg en tur for å se om det ble bra. Dvs. at bilen ikke dro til en av sidene når rattet stod i senter. Det ble ganske mange turer før jeg fikk camberen såpass likt på begge sider at jeg ble fornøyd. Det hadde egentlig vært like greit å tatt en forstillingskontroll først som sist.

Basert på andre biler jeg har sett så endte camberen min på ca. -2 foran og litt under -1 bak. Bakhjulene er det dog ikke mulig å justere for mere negativ camber uten å kjøpe justerbare øvre bærearmer som nevnt over. For å få alle hjulvinkler helt nøyaktig bør man ta bilen på forstillingskontroll. Det koster ca. 8-900kr så jeg tror jeg bare kjører med bilen litt og ser om jeg får skjev dekkslitasje før jeg eventuelt får den justert.

Omnipower coiloverne har ikke feste for bremseslangene fremme, slik som de originale demperne har. Det fører til at bremseslangen blir liggende å gnisse på coiloverne, og det er jo ikke bra. Jeg tok derfor først å stripset fast bremseslangen i A-armen. Dessuten tok jeg også og surret litt tape der som bremseslangen gnisser, samt at jeg festet et par slangeklemmer svakt rundt tapen igjen for ytterligere hindre gnissing. Det er viktig at de festes svakt da bremseslangen utvider seg en del når den blir varm.

Her er noen bilder etter installeringen:
     
 

Etter installeringen så var jeg selvsagt spent på hvordan coiloverne fungerte da mange på Honda Tech sier Sport coiloverne er alt for stive for gatekjøring. Etter å ha kjørt med de noen dager så syns jeg de fungerer meget bra . De er på langt nær alt for stive til gatekjøring, og selv på rufsete vinterføre med vaskebrett her og der var det ingen problem over hodet. Telehiv og større dumper er ingen problem, men mindre spissere dumper slår litt. De er selvsagt ganske stive, men det er ingen problem å bruke de selv på dårlig vei. De føles faktisk ikke så alt for mye stivere enn bilen er originalt, selv om fjærene er over dobbelt så stive. Så det spørs nok om demperne er satt opp relativt mykt. Jeg ville definitivt ikke gått for noe mykere for en bil som brukes til kombo gate/bane. Så det spørs nok om US gutta på Honda Tech som klager på fjæringskomforten er litt for vant med myke amerikanske "ferger" i utgangspunktet .

Hva gjelder kjøreegenskaper har jeg enda ikke fått testet de på bane, men jeg har likevel prøvd de litt på vanlig vei og jeg må si de fungerer utrolig bra. Krenging er så og si ikke eksisterende, og når jeg feks. ligger i 100kmh og vrenger hardt over på rattet styrer bilen etter uten å nøle. Selv slalomøvelser i relativt høy fart takles overbevisende, og responsen i disse coiloverne overgår lett de sletne originaldemperne (80000km) og HR fjærene (40000km) som jeg kjørte på tidligere. Man kjenner go-cart følelsen kommer snikende. Hva gjelder under/overstyring så syns jeg de virker veldig nøytrale med kanskje en liten smule overstyring. Nå kjører jeg riktignok med et 23mm stabilisatorstag bak så det kan nok hende de understyrer en liten smule ellers siden de er stivere foran enn bak.

Jeg merker også ganske stor forskjell under hard nedbremsing. Tidligere dykket nesen så hardt ned under max nedbremsing at hvis jeg hadde noe løst liggende i passasjersetet så føyk det ut av setet og ned på gulvet. Nå dykker bilen så lite ned foran at løse ting faktisk blir liggende. Dette fører jo også til at bilen blir en god del mer stabil under nedbremsing da hekken ikke løfter så mye på seg.

En bakdel med å kjøre med mer camber er at bilen sporer mer. På dårlig vei og vinterføre merker jeg det godt, men på god vei er det ingen problem.

Etter å ha brukt coiloverne i 1500km er det tydelig at bremseslangen gnisser mot skaftet på de, så det var bra jeg satte på slangeklemmene som beskyttelse på bremseslangene. Man kan tydelig se metall mot metall gnissingen. Jeg fikset dette ved å feste litt strips rundt coiloverne, samt at jeg surret litt tape rundt slangeklemmene.

Bilder av tilstand etter 1500km:
 
     
 

Etter å ha kjørt litt over 5000km med coiloverne har jeg nå solgt de. Dette på grunn av at jeg vil ha noe som er litt mer gatevennlig. Dvs. jeg ville ha dempere med litt lengre slag enn de som følger med Omnipowerene. Årsaken til dette er at på de fleste veiene jeg kjører på er det masse stygge telehiv, asfaltskjøter, trikkeskinner, fortauskanter og lignende. Når du kjører med såpass kortslagne dempere som sitter på disse coiloverne, det er ikke mer enn ca. 10cm vandring på demperne, så vil bilen bli ganske ustabil på humpete vei da de ikke klarer å følge veibanen godt nok. Man får derfor lett feks. hjulløft og lignende. Det er egentlig ganske synd fordi utenom det var jeg veldig fornøyd, og på pen vei fungerte de meget bra. Jeg kjører nå på et litt mer gatevennlig oppsett, noe du kan lese mer om her.