|
21.05.2005
(88500km)
På grunn av at jeg har solgt mine
Omnipower Sport Coilovers,
så har jeg derfor gått til innkjøp av nye justerbare gule Koni dempere.
Disse ble kjøpt hos
Jacob's Auto-Supply til den nette sum av 4940kr, og leveringstiden var
under 24 timer fra jeg bestilte dem til jeg kunne hente dem
.
Delenummrene er som følger:
Demper foran: 8041-1152Sport
Demper bak: 8041-1164Sport
Disse demperne gir deg muligheten til å senke bilen opptil 25mm sammen med
bruk av de originale fjærene. Jeg kommer derfor til å bruke disse fjærene, da de
er myke nok til å fungere bra på normale norske
kjerreveier samt at de er stive nok til å være raske på bane. De er til
opplysning 4,4kg/mm foran, og progressive bak med 4,4-2,5kg/mm. Demperne
er justerbare i stivhet, noe som er veldig kjekt med tanke på at da kan
man kjøre de på en myk innstilling til hverdags, og en stiv på feks bane.
Til info er lengden på bakdemperen liggende løs
58cm, mens fremdemperen er
52cm.
Her er hva andre synes om gule Koni dempere med ITR fjærer:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=485878
Her er noen bilder fra før installasjonen:
Før installasjonen må du skru sammen Koni demperne da disse kommer i løse
deler. Saken er at man får ikke med alle delene man trenger sammen med
Koniene. Man må derfor bruke opp igjen deler fra
originaldemperne. Disse delene må også
modifiseres på fordi at skaftet på originaldemperne er 10mm, mens Koniene
har 12mm. Så du bør derfor ha en drill med metallbor og en skrustikke
liggende. Delene som trengs modifiseres ser du på
dette bildet. Legg merke til at den
hvite plastikk skiva, som følger med
Konidemperne, ikke passet på demperne siden hullet var for lite til å kunne
tre den over skaftet. Hullet måtte derfor utvides litt på denne også.
Etter alle delene er modifisert, må du sette de på demperen. Det følger med
instrukser på hvordan dette skal være, men jeg syns de var litt
uoversiktlige. Delene skal uansett settes sammen i rekkefølgen som vist på
dette bildet. Lengden på
originalfjærene er til opplysning 33,5cm foran og 30cm bak. De kan sees til
høyre i dette bildet, med HR
senkefjærer stående til venstre.
De originale festene til bremseslangene foran kan også brukes opp igjen, men
pass på at du setter de riktig på demperen.
Installeringen er ganske enkel, men foran må du passe på at det vesle
hakket nederst på demperen står rett foran strammskruen på A-gaffelen de
skal stå oppi. Hvis ikke vil skruen ta borti demperen når du strammer den.
Dessuten må du passet på at hakket på innfestingen til bremslangene lines
opp med A-gaffelen.
En liten garasje jekk er også kjekk å
ha under installasjonen for å få klemt demperne sammen nok til at du får
skrudd de på den nedre bærearmen.
Tips til installering ser du her:
http://www.integra.orcon.net.nz/koni
http://honda-tech.com/zerothread?id=891136
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1106020
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1212527
http://forum.club-honda.org/showthread.php?t=8277
Tips til høydejustering:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=55950
Her er noen bilder fra under installasjonen:
Etter installasjonen så bør du kjøre med demperne nesten på det mykeste en
ukes tid. Dette er vel strengt tatt ikke nødvendig, men det skader jo aldri
å kjøre inn ting pent.
Når du justerer demperne så bør du aldri la de stå helt på max eller helt på
minimum pga da kan de låse seg i denne posisjonen. Du bør også aldri kjøre
med demperne på det stiveste særlig lenge heller, for da vil demperne bli
utslitt veldig fort.
Man kan justere stivheten på demperne ved å vri på en tapp som står på
toppen av demperne. Det skiller to
kast rundt mellom mykeste og stiveste instilling. Dvs. 720 grader. Jeg
stilte alle demperne et kvart kast stivere det mykeste, dvs. 12,5% av max
stivhet, noe som bør være en fornuftig innstilling i innkjøringsfasen. Bilen
ble da faktisk relativt stiv uansett, men ikke fullt så stiv som
originaldemperne.
Tips om hvordan justere de inn ser du her:
http://honda-tech.com/zerothread?id=672765
http://honda-tech.com/zerothread?id=1004341
http://honda-tech.com/zerothread?id=475538
Etter å ha ha kjørt en stund med bilen tror jeg at jeg lar den stå på 12,5%
av max stivhet på alle 4 hjulene når det gjelder normal gatekjøring. Dette
gir en fin mix av komfort og kjøreegenskaper.
På bane så bør man prøve seg frem ved å først sette bakdemperne på 75% max
stivhet (halvt kast fra max), mens fordemperne bør stå på 50% (ett kast fra
max stivhet). Hvis bilen understyrer så kan man da sette de stivere bak, og
hvis den overstyrer kan man sette de litt mykere bak. Når du har funnet
balansen så kan du begynne å skru opp all demperne likt for å redusere
krenging.
På min første tur på bane med disse demperne så endte jeg til slutt opp med
at jeg skrudde de helt opp på det stiveste bak, og helt på det mykeste
foran. Bilen ble da meget nøytral å kjøre, med kanskje en liten smule overstyring.
Jeg må si det var utrolig artig og gradvis kjenne hvordan balansen i bilen
endret seg etterhvert som jeg stilte på demperne
.
Så jeg må si meg godt fornøyd med hvordan disse demperne sammen
originalfjærene fungerte på bane. Når jeg fikk justert inn demperne
skikkelig var bilen myk nok til ikke å være brå, og dermed lett å
kontrollere. Samtidig var bilen stiv nok til være rask. Jeg ble klokket til
en 1:11 runde i det første heatet da jeg hadde voldsom understyring pga jeg
ikke hadde stilt inn demperne skikkelig, samt litt trafikk. Så stiller man
inn dette oppsettet skikkelig, samt setter på noen
gode R dekk så bør man
klare ned mot 1:09 runder på Rudskogen. Noe som er meget bra, og på lik
linje med de fleste Porscher og M3'er o.l.
.
Litt mer om avansert demperteori og innstillinger ser du her:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1439827
http://www.g-speed.com/pbh/dampers.html
http://website.lineone.net/~richardn/Dampers.html
Hva gjelder høyde stilte jeg både for -og bakdemperen på det laveste. Bilen
ble da relativt lav, med heldigvis ble den jevnt senket foran og bak
.
Til referanse så målte jeg høyden på bilen etter installasjonen ved å ta mål
fra kanten på
karosseriskjøten ytterst på skjermene rundt om, og målte hvor langt det
var ned til bakken mens bilen stod på hjulene på et flatt underlag. Jeg fikk
da følgende verdier:
Høyre foran: 50,0cm
Venstre foran: 50,0cm
Høyre bak: 58,0cm
Venstre bak: 58,0cm
Her er noen bilder fra etter installasjonen:
Så langt er jeg fornøyd med disse demperne sammen med originalfjærene. På
den instillingen jeg kjører på nå fungerer de glimrende langs normale norske
kjerreveier (dvs hovedveier
).
|
|