ITR #2113 ; Justerbare gule Koni dempere

 
21.05.2005 (88500km)
På grunn av at jeg har solgt mine Omnipower Sport Coilovers, så har jeg derfor gått til innkjøp av nye justerbare gule Koni dempere. Disse ble kjøpt hos Jacob's Auto-Supply til den nette sum av 4940kr, og leveringstiden var under 24 timer fra jeg bestilte dem til jeg kunne hente dem .

Delenummrene er som følger:
Demper foran: 8041-1152Sport
Demper bak: 8041-1164Sport

Disse demperne gir deg muligheten til å senke bilen opptil 25mm sammen med bruk av de originale fjærene. Jeg kommer derfor til å bruke disse fjærene, da de er myke nok til å fungere bra på normale norske kjerreveier samt at de er stive nok til å være raske på bane. De er til opplysning 4,4kg/mm foran, og progressive bak med 4,4-2,5kg/mm. Demperne er justerbare i stivhet, noe som er veldig kjekt med tanke på at da kan man kjøre de på en myk innstilling til hverdags, og en stiv på feks bane.

Til info er lengden på bakdemperen liggende løs 58cm, mens fremdemperen er 52cm.

Her er hva andre synes om gule Koni dempere med ITR fjærer:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=485878

Her er noen bilder fra før installasjonen:
 
     
 

Før installasjonen må du skru sammen Koni demperne da disse kommer i løse deler. Saken er at man får ikke med alle delene man trenger sammen med Koniene. Man må derfor bruke opp igjen deler fra originaldemperne. Disse delene må også modifiseres på fordi at skaftet på originaldemperne er 10mm, mens Koniene har 12mm. Så du bør derfor ha en drill med metallbor og en skrustikke liggende. Delene som trengs modifiseres ser du på dette bildet. Legg merke til at den hvite plastikk skiva, som følger med Konidemperne, ikke passet på demperne siden hullet var for lite til å kunne tre den over skaftet. Hullet måtte derfor utvides litt på denne også.

Etter alle delene er modifisert, må du sette de på demperen. Det følger med instrukser på hvordan dette skal være, men jeg syns de var litt uoversiktlige. Delene skal uansett settes sammen i rekkefølgen som vist på dette bildet. Lengden på originalfjærene er til opplysning 33,5cm foran og 30cm bak. De kan sees til høyre i dette bildet, med HR senkefjærer stående til venstre.

De originale festene til bremseslangene foran kan også brukes opp igjen, men pass på at du setter de riktig på demperen.

Installeringen er ganske enkel, men foran må du passe på at det vesle hakket nederst på demperen står rett foran strammskruen på A-gaffelen de skal stå oppi. Hvis ikke vil skruen ta borti demperen når du strammer den. Dessuten må du passet på at hakket på innfestingen til bremslangene lines opp med A-gaffelen.

En liten garasje jekk er også kjekk å ha under installasjonen for å få klemt demperne sammen nok til at du får skrudd de på den nedre bærearmen.

Tips til installering ser du her:
http://www.integra.orcon.net.nz/koni
http://honda-tech.com/zerothread?id=891136
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1106020
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1212527
http://forum.club-honda.org/showthread.php?t=8277

Tips til høydejustering:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=55950

Her er noen bilder fra under installasjonen:
 
     
 

Etter installasjonen så bør du kjøre med demperne nesten på det mykeste en ukes tid. Dette er vel strengt tatt ikke nødvendig, men det skader jo aldri å kjøre inn ting pent.

Når du justerer demperne så bør du aldri la de stå helt på max eller helt på minimum pga da kan de låse seg i denne posisjonen. Du bør også aldri kjøre med demperne på det stiveste særlig lenge heller, for da vil demperne bli utslitt veldig fort.

Man kan justere stivheten på demperne ved å vri på en tapp som står på toppen av demperne. Det skiller to kast rundt mellom mykeste og stiveste instilling. Dvs. 720 grader. Jeg stilte alle demperne et kvart kast stivere det mykeste, dvs. 12,5% av max stivhet, noe som bør være en fornuftig innstilling i innkjøringsfasen. Bilen ble da faktisk relativt stiv uansett, men ikke fullt så stiv som originaldemperne.

Tips om hvordan justere de inn ser du her:
http://honda-tech.com/zerothread?id=672765
http://honda-tech.com/zerothread?id=1004341
http://honda-tech.com/zerothread?id=475538

Etter å ha ha kjørt en stund med bilen tror jeg at jeg lar den stå på 12,5% av max stivhet på alle 4 hjulene når det gjelder normal gatekjøring. Dette gir en fin mix av komfort og kjøreegenskaper.

På bane så bør man prøve seg frem ved å først sette bakdemperne på 75% max stivhet (halvt kast fra max), mens fordemperne bør stå på 50% (ett kast fra max stivhet). Hvis bilen understyrer så kan man da sette de stivere bak, og hvis den overstyrer kan man sette de litt mykere bak. Når du har funnet balansen så kan du begynne å skru opp all demperne likt for å redusere krenging.

På min første tur på bane med disse demperne så endte jeg til slutt opp med at jeg skrudde de helt opp på det stiveste bak, og helt på det mykeste foran. Bilen ble da meget nøytral å kjøre, med kanskje en liten smule overstyring. Jeg må si det var utrolig artig og gradvis kjenne hvordan balansen i bilen endret seg etterhvert som jeg stilte på demperne .

Så jeg må si meg godt fornøyd med hvordan disse demperne sammen originalfjærene fungerte på bane. Når jeg fikk justert inn demperne skikkelig var bilen myk nok til ikke å være brå, og dermed lett å kontrollere. Samtidig var bilen stiv nok til være rask. Jeg ble klokket til en 1:11 runde i det første heatet da jeg hadde voldsom understyring pga jeg ikke hadde stilt inn demperne skikkelig, samt litt trafikk. Så stiller man inn dette oppsettet skikkelig, samt setter på noen gode R dekk så bør man klare ned mot 1:09 runder på Rudskogen. Noe som er meget bra, og på lik linje med de fleste Porscher og M3'er o.l. .

Litt mer om avansert demperteori og innstillinger ser du her:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1439827
http://www.g-speed.com/pbh/dampers.html
http://website.lineone.net/~richardn/Dampers.html

Hva gjelder høyde stilte jeg både for -og bakdemperen på det laveste. Bilen ble da relativt lav, med heldigvis ble den jevnt senket foran og bak . Til referanse så målte jeg høyden på bilen etter installasjonen ved å ta mål fra kanten på karosseriskjøten ytterst på skjermene rundt om, og målte hvor langt det var ned til bakken mens bilen stod på hjulene på et flatt underlag. Jeg fikk da følgende verdier:

Høyre foran: 50,0cm
Venstre foran: 50,0cm
Høyre bak: 58,0cm
Venstre bak: 58,0cm

Her er noen bilder fra etter installasjonen:
     
 

Så langt er jeg fornøyd med disse demperne sammen med originalfjærene. På den instillingen jeg kjører på nå fungerer de glimrende langs normale norske kjerreveier (dvs hovedveier ).