ITR #2113 ; Apexi VAFC

 
02.07.2003 (53700km)
Monterte på en Apexi VTEC Air Flow Converter, eller VAFC forkortet. Fikk super hjelp av TET på Club Honda forumet til montering og basic setup av VAFC'en. To tomler i været for han . Vi brukte koblingsskjemaet som fulgte med VAFC'en til å koble hos på ECU'en til bilen. Det var 5-6 ledninger som måtte loddes på, og selve installasjonen gikk smertefritt og var gjort på en times tid. Bare husk på å ta av strømmen på batteriet først, ellers kan skumle ting skje . Vi bøyde til en aluminiumsbit og brukte dobbeltsidig tape og et par skruer til å feste den i hanskerommet. Diskret og pent .

Etter installasjonen måtte vi sette opp "basicen" på VAFC'en. Det er kun et par-tre parameter som må legges inn, og etter det er det bare å starte opp.

Vi senket først innslagspunktet til VTEC'en til 5000rpm, men da gikk bilen heller dårligere. Mulig den fikk for lite bensin. Etter litt testing hevet jeg innslagspunktet til 5600rpm og utslagspunktet til 5500rpm. Noe lavere enn dette var ikke hensiktsmessig å gå så lenge bilen var original, og det er tydelig at har Honda satt VTEC'en nær optimalt på denne bilen originalt. Etter å ha montert på nytt luft-inntak, cat-back og grenrør så har jeg kunne senke innslagspunktet på VTEC'en til 5300rpm med utslagspunkt på 5200rpm. Dette på grunn av at mellomregisteret ble langt kraftigere med disse modifikasjonene. Jeg tror faktisk jeg kunne senket innslagspunktet enda mer og fortsatt fått mer kraft, men jeg vil ikke gå noe lavere med hensyn på at jeg ikke vil at de høye kammene skal slå inn for ofte i hverdagskjøring. Jeg passet på og legge inn veldig konservative instillinger på bensinblandingen også. Jo magrere blanding motoren får jo bedre går det, men til gjengjeld går det også varmere. Det gjelder derfor å finne den beste balansegangen her. Inntil jeg får bilen på dyno og får målt dette skikkelig foretrekker jeg å være på den sikre siden å la bilen få litt fet blanding.

Dynotuningen har jeg tenkt å ta på DynoJet'en hos Trond Stensbøl Motorteknikk på Kongsvinger (tlf: 62826609). Der kommer jeg til å bruke en bredbåndslamda for å tune bensinblandinen, samt at jeg kommer til å få finjustert VTEC innslag -og utslagspunkt. Når det kommer til tuning av luft/bensin forholdet så bør dette ligge på ca. 13,1:1 hele veien. Man kan kjøre på magrere blanding, men da kan man risikere at motoren går for magert når det er skikkelig kaldt om vinteren. Better safe than sorry .

Et lite obs. er at det ikke er noe vits å tune narrow throttle fuelmappene. Dette på grunn av at så lenge man ikke har full gass så går bilen på "closed-loop" og justerer selv A/F'en slik at man ikke får for mager blanding. Jeg kommer derfor kun til å tune wide throttle fuelmappene når jeg tar bilen på dyno.

Noe å være obs. på er at en VAFC er "ustabil" når det kommer til å legge til bensin. På noen biler fungerer den til en viss grad, mens på andre ikke. Grunnen er at noen biler er nære vakum ved full gass, mens andre er det ikke. De som ikke er det vil ha mulighet til å kunne legge til litt bensin ved hjelp av VAFC'en siden de har igjen litt rom før de når slutten på "fuel mappet". På grunn av dette bør en VAFC ikke brukes til å legge til bensin. Skal man gjøre dette bør man enten kjøpe større dyser, eller en bensintrykks regulator for deretter bruke VAFC'en til å trekke fra bensin med. Mer info om dette kan lese her.

Før jeg tar bilen min på dyno så har jeg gjort en del grunnleggende innstillinger på VAFC'en. På bakgrunn av det jeg har lest på Honda-Tech feks. her, her og her av folk med samme modifikasjoner, har jeg lagt inn følgende relativt uaggressive innstillinger:

VTEC x-over er som beskrevet over:
Lo->Hi: 5300 rpm
Hi->Lo: 5200 rpm

Throttle:
Lo: 10%
Hi: 50%

Wide throttle fuel map'et:
Hvt:
6000: -1
7000: -2
8000: -3
9000: -3

Narrow throttle fuel map'et
Ingen vits å tune.

Siden du kan lese av turtallet på motoren til en hver tid, så oppdaget jeg at turtelleren min viste mer og mer for mye jo høyere på skalaen man leser av. Ved rødmerkingen viser den ca. 300rpm for mye. Snedig .

Mer info om Apexi VAFC kan du lese her.

Etter en stund solgte jeg VAFC’en til fordel for noe som gir mere "bang for the buck", nemmelig en chippet ECU fra Kenji. En annen ting som jeg har funnet ut i ettertid er at når man endrer på MAP singnalet med VAFCen, så endrer man også tenningen. Det kan være skummelt!

Noen bilder: