ITR #2113 ; Kenji chipped ECU

 
18.02.2006 (98500km)
Etter å ha fått lånt en Mugen ECU for en tid tilbake, så gav det såpass mersmak at jeg solgte VAFC'en min og gikk til innkjøp av en Kenji ECU. ECU står for Engine Control Unit, og er selve hjernen i motoren.

Originalt sitter det en P73 ECU på ITR'en. På ITR'er opp til og med 1999 sitter det OBD2a (onboard diagnostics) ledningsnett koblet til ECU'en.

For å chippe en ECU trenger man en OBD1 ECU. Dette pga. på disse er det mulig å gjøre den "socketed", som gjør at man kan skifte ut EPROM (28 pins). EPROM er det som folk flest kaller chippen, og inneholder hva slags program motoren skal bruke med tanke på tenning og bensin etc.

Hva gjelder OBD1 ECU'er finnes det mange typer som feks. P06, P28 og P72. Jeg valgte å gå for en P06 siden den er billigst, og fungerer nøyaktig likt med P28. Bakdelen er at den ikke støtter så mange sensorer som feks. P72 som har bankesensor o.l. Man mister også en del andre "sikkerhets" sensorer som feks. at vtec ikke skal slå inn med lav oljetemp eller vanntemp etc. Dette ser jeg ikke på som noen stort problem siden jeg kjører veldig rolig med bilen så lenge motoren er kald uansett.

Siden P06 ECU'en bruker OBD1 ledningsnett må man kjøpe et conversion harness for å ha en overgang fra bilens OBD2a ledningsnett over til ECU'ens OBD1.

Jeg kjøpte ECU'en via en annonse på Honda Tech. For ECU'en, conversion harness samt 2 program (et for bane og et for gate) gav jeg tilsammen 250 dollar. Frakt og moms kommer i tillegg.

Valget falt på Kenji etter en god del research på Honda Tech. ECU'en er jo ikke bedre enn det programmet man bruker, så det er viktig at vedkommende som skriver programmet vet hva han driver med. Et dårlig program kan jo potensielt havarere motoren.

Når du kjøper ECU'en oppgir du hvilke motor du har og hva slags modifikasjoner du har gjort med den. Kenji vil da programmere en chip spesifikt for ditt oppsett. Jeg valgte å gå for 5300rpm vtec innslagspunkt og 9000rpm turtallsperre. Jeg ville ikke ha noe høyere turtallssperre med tanke på levetiden på motoren.

For å bytte chip trenger man bare skru av lokket på ECU'en å bytte chippen nederst i høyre hjørnet på dette bildet ved å vippe den ut med en skrutrekker. Enkelt og greit.

Her er noen noen bilder:
     

 

Det man skal være obs. på er at ECU'en ikke uten videre kan brukes på Europeiske ITR'er. Dette fordi at US ECU'er ikke fungerer på samme måte som Euro ECU'er hva gjelder VTEC oljtrykkswitchen. Det som du må gjøre er å modifisere harnesset ved å koble sammen to av ledningene, slik at man bypasser VTEC oljtrykkswitchen. Hvis du ikke gjør dette og putter ECU'en rett i bilen og starter opp, som jeg gjorde første gangen, så vil du få en CEL (kode 22) samt at VTEC nekter å koble inn.

Det som du må gjøre er å lodde sammen ledning A4 og D6 på harnesset. Hvilke ledninger det er kan du se på dette og dette bildet. De kan loddes sammen som vist på dette bildet. Loddeutstyr og ledning (1,5mm2) får du kjøpt billig på feks. Biltema. Husk på å isolere med litt elektrikertape der du har loddet.

En annen ting å være obs. på er at ofte for man veldig ujevn tomgang når man installerer en slik ECU. Feks. på min bil spratt tomgangen kostant opp og ned mellom 1000-1500rpm. For å løse dette trenger du enkelt å greit justerer litt på tomgangsskruen på gass spjeldet ditt til tomgangen blir jevnt. Om du må justere opp eller ned kommer litt an på, så det er bare å prøve seg frem.

Jeg brukte gateprogrammet jeg fikk av Kenji i ca. 1 mnd på bilen min og det funka bra. Bilen dro en del bedre i mellomregisteret, og muligens litt bedre på toppen.

Jeg byttet senere til baneprogrammet jeg fikk med, og på den første kjøreturen jeg hadde så fikk jeg tenningsbank og blåste topp pakningen min . Meget meget dårlig av Kenji .

Et annet problem meg hadde var at tomgangen ikke fungerte skikkelig. Den gikk konstant opp og ned selv om jeg justerte tomgangsskruen så mye jeg kunne. Veldig irriterende.

Jeg har derfor solgt ECU'en.