ITR #2113 ; Mugen N1 ECU

 
20.05.2005 (88000km)
Jeg var så heldig at jeg fikk låne en Mugen N1 ECU et par ukers tid. Dette er en ECU som er programmert for å virke best sammen med Mugen grenrør, Mugen luftinntak, Mugen cat-back og Mugen topp pakning som gir deg 0,3 høyrere kompresjon. Dvs. et oppsett nesten identisk med min motor foruten om topp pakningen. Hvis du ikke har tilsvarende modifikasjoner lønner det seg ikke å bruke denne ECU'en da du vil tjene minimalt på det.

Denne ECU'en er programmert til å ha VTEC innslagspunkt på 4700rpm, mens turtalls sperra er satt på 9100rpm. Den originale turtalls sperra er satt på 8500rpm, så jeg var litt skeptisk til å varve så høyt med orignale ventilfjærer. Etter å ha forsket mye på det Honda Tech viser det seg at det er mange som varver så høyt på original topp uten problemer.

En bakdel med å varve høyere enn det som er tillatt originalt, er at man kan bruke litt mer olje på grunn av økt trykk i veivhuset. Trykket i veivhuset blir faktisk såpass mye høyere, at han som hadde denne ECU'en før meg blåste faktisk oljepåfyllingslokket rett av gjengene flere ganger . Man bør derfor bedre veivhusventilasjonen ved å sette på feks. et Endyn breather kit sammen med denne ECU'en. Det sier forøvrig også litt om hvor høyt trykk det er allerede originalt i B18C motoren .

På min bil er det i tillegg montert en VAFC. På denne må VTEC innslags -og utslagspunkt settes manuelt når man bruker denne ECU'en. Jeg satte derfor VTEC inn til 4700rpm og VTEC ut til 4600rpm, noe som fungerte fint. Det skal heller ikke være noe problem å sette VTEC høyere hvis man ønsker det.

Nor å være obs. på er at Mugen ECU'en har OBD2a tilkobling. Dvs. den passer ITR'er opp til og med 1999 modell. Har du nyere bil enn dette har du OBD2b ledningsnett, og må derfor kjøpe et "conversion harness" skal du bruke ECU'en.

En annen ting å være obs. på er at hvis du har AC så vil ikke denne virke uten en liten fiks på Mugen ECU'en.

Her er noen linker til andre sine erfaringer med denne ECU'en:
http://honda-tech.com/zerothread?id=1249755
http://honda-tech.com/zerothread?id=318899
http://honda-tech.com/zerothread?id=335052
http://honda-tech.com/zerothread?id=64056
http://honda-tech.com/zerothread?id=484213
http://honda-tech.com/zerothread?id=417427
http://honda-tech.com/zerothread?id=349500
http://honda-tech.com/zerothread?id=346092
http://honda-tech.com/zerothread?id=187457
http://honda-tech.com/zerothread?id=146476
http://honda-tech.com/zerothread?id=92914
http://honda-tech.com/zerothread?id=69809

Her er noen bilder av original ECU til venstre med Mugen ECU til høyre:
 
     
 

Å bytte ECU er veldig enkelt, og tar ikke mer enn ca. 10 minutter. Bare pass på å koble av strømmen på batteriet før du bytter.

Etter å ha kjørt en stund med Mugen ECU'en så syns jeg at responsen på lave turtall har blitt litt bedre. VTEC innslagspunktet på 4700rpm fungerer også veldig bra, og det drar hardt med en gang VTEC slår inn. Noe det forøvrig ikke gjorde med original ECU'en når jeg satte VTEC innslagspunkt tilsvarende lavt på VAFC'en min.

Jeg syns også bilen drar bedre hele veien opp mot sperra nå. Det lønner seg å dra bilen opp mot 8800rpm-8900rpm på hvert gir, men noe særlig høyere enn dette lønner seg ikke da effekten virker å avta ganske mye etter dette. Dette er også mulig kommer av at veivhustrykket blir alt for høyt ved dette turtallet. Originalt syns jeg effekten avtar etter ca. 8100rpm, så det er uansett tydelig at Mugen har finjustert tenningen på denne ECU'en.

Bilen går også nå en del fetere enn originalt når VTEC slår inn, så litt høyere bensinforbruk ved hardkjøring må man regne med. På lave turtall bruker nå bilen ca. 0,1 liter mer på mila enn originalt. Dvs. ingenting å rynke på nesa over .

Lyden har også endret seg litt med Mugen ECU'en. Den er, om mulig, blitt enda sintere . Sikkert på grunn av den mer aggressive tenningen denne ECU'en har. Når jeg drar bilen opp mot 8900-9000rpm så er lyden, for å være helt ærlig, noe av sykeste jeg har hørt uansett hva den sammenlignes med. Å kjøre gjennom tunneller er nå blitt mer en avhengighet, enn en hobby som tidligere .

Alt i alt er jeg fornøyd med denne ECU'en. Selv om den ikke gir noen natt og dag forskjell er bilen blitt litt raskere. Det beste er kanskje at motoren nå har et meget bredt effektregister. Det drar hardt fra 4700rpm og helt opp til 9100. Dvs at man har hele 4400rpm å benytte seg av når motoren bruker de høye kammene, noe som gjør motoren mere lettkjørt og fleksibel.

Jeg ville dog ikke kjøpt ECU'en ny da den er veldig dyr og gir dermed lite "bang for buck". Får du tak en brukt og billig derimot, så er det nok ingen dum ide hvis du har de rette modifikasjonene på bilen fra før .