ITR #2113 ; Mugen N1 ECU |
||||||||||||||
20.05.2005
(88000km) Jeg var så heldig at jeg fikk låne en Mugen N1 ECU et par ukers tid. Dette er en ECU som er programmert for å virke best sammen med Mugen grenrør, Mugen luftinntak, Mugen cat-back og Mugen topp pakning som gir deg 0,3 høyrere kompresjon. Dvs. et oppsett nesten identisk med min motor foruten om topp pakningen. Hvis du ikke har tilsvarende modifikasjoner lønner det seg ikke å bruke denne ECU'en da du vil tjene minimalt på det. Denne ECU'en er programmert til å ha VTEC innslagspunkt på 4700rpm, mens turtalls sperra er satt på 9100rpm. Den originale turtalls sperra er satt på 8500rpm, så jeg var litt skeptisk til å varve så høyt med orignale ventilfjærer. Etter å ha forsket mye på det Honda Tech viser det seg at det er mange som varver så høyt på original topp uten problemer. En bakdel med å varve høyere enn det som er tillatt originalt, er at man kan bruke litt mer olje på grunn av økt trykk i veivhuset. Trykket i veivhuset blir faktisk såpass mye høyere, at han som hadde denne ECU'en før meg blåste faktisk oljepåfyllingslokket rett av gjengene flere ganger . Man bør derfor bedre veivhusventilasjonen ved å sette på feks. et Endyn breather kit sammen med denne ECU'en. Det sier forøvrig også litt om hvor høyt trykk det er allerede originalt i B18C motoren . På min bil er det i tillegg montert en VAFC. På denne må VTEC innslags -og utslagspunkt settes manuelt når man bruker denne ECU'en. Jeg satte derfor VTEC inn til 4700rpm og VTEC ut til 4600rpm, noe som fungerte fint. Det skal heller ikke være noe problem å sette VTEC høyere hvis man ønsker det. Nor å være obs. på er at Mugen ECU'en har OBD2a tilkobling. Dvs. den passer ITR'er opp til og med 1999 modell. Har du nyere bil enn dette har du OBD2b ledningsnett, og må derfor kjøpe et "conversion harness" skal du bruke ECU'en. En annen ting å være obs. på er at hvis du har AC så vil ikke denne virke uten en liten fiks på Mugen ECU'en. Her er noen linker til andre sine erfaringer med denne ECU'en: http://honda-tech.com/zerothread?id=1249755 http://honda-tech.com/zerothread?id=318899 http://honda-tech.com/zerothread?id=335052 http://honda-tech.com/zerothread?id=64056 http://honda-tech.com/zerothread?id=484213 http://honda-tech.com/zerothread?id=417427 http://honda-tech.com/zerothread?id=349500 http://honda-tech.com/zerothread?id=346092 http://honda-tech.com/zerothread?id=187457 http://honda-tech.com/zerothread?id=146476 http://honda-tech.com/zerothread?id=92914 http://honda-tech.com/zerothread?id=69809 Her er noen bilder av original ECU til venstre med Mugen ECU til høyre:
Å bytte ECU er veldig enkelt, og tar ikke mer enn ca. 10 minutter. Bare pass
på å koble av strømmen på batteriet før du bytter. |