ITR #2113 ; Clutch oppsett

 
29.10.2005 (94500km)
Etter å ha prøvd ut ulike clutch oppsett har jeg nå, etter min mening, funnet det ultimate clutch oppsettet til godt modifiserte ITR'er.

Min forrige clutch var av typen 6 pucket metallisk. Den ble nok litt for brå til hverdagsbruk for min del siden girkassa og svinghjulet får veldig mye juling ved bruk av slike clutcher. Så av hensyn til kjørbarhet og levetid på girkassa byttet jeg denne.

Jeg kjører nå på original clutch lamell, men med en trykkplate levert fra fra Action i USA. Denne presser 907kg (2000lbs), mot 680kg (1500lbs) originalt. På denne måten beholder man den fine og myke kjørbarheten in bilen, samtidig som clutchen klarer å holde på mer effekt. Med denne trykkplata bør lammellen driftsikkert klare å holde opp imot 280hk vil jeg tro.

Den originale clutch lamellen funker veldig bra selv med original trykkplate. Den klarer å holde mye effekt samtidig som den er veldig snill med svinghjulet. Den myke igangsettingen sparer også girkassa for mye juling.

Til hverdags så føles dette clutch oppsettet helt som originalt, men når man feks tar bilen på bane eller drag så vet man at man har en clutch som ikke glipper eller slurer. Denne komboen gir det beste fra to verdner i min mening .

Hva gjelder innkjøring av clutcher så sier jo flere produsenter at de skal kjøres inn pent. Dvs. på rolig kjøring på lavt turtall, og at man skal kjøre så og så mange mil. Etter å ha snakket med flere om dette har jeg kommet frem til at dette bare er tull. Hvor mange mil man kjører har absoultt ingenting å si pga at clutchen brukes jo ikke så lenge bilen står i gir. Men vanlig sunn fornuft kan man jo bruke når man har ny clutch som feks. unngå rivstarter og lignende de første milene. Jeg har hvertfall kjørt helt som vanlig i innkjøringsfasen med denne lammellen, dvs jeg har ikke vært redd for å klaske bilen et hakk eller to ned i gir under forbikjøringer og gi jernet, og denne clutchen føles nå veldig bra .

Her er noen bilder: