ITR #2113 ; Action 1MS clutch, og Action 12lbs chromoly svinghjul

 

02.07.2005 (90200km)
Siden jeg hadde en uheldig episode med mitt forrige skrudde aluminimums-svinghjul levert fra Action, som igjen førte til at både det og clutchen tok kvelden, så har jeg nå fått nye deler fra Action i erstatning.

Denne gangen bestemte jeg meg for å gå for en 1MS clutch, siden jeg tror at metalliske clutcher er bedre for banekjøring der temperaturene blir høye enn kevlar clutchen som jeg hadde tidligere. Jeg fikk også et nytt og bedre svinghjul ; Et helstøpt chromoly svinghjul med en oppgitt vekt på 12lbs (5,4kg).

Action 1MS clutchen kittet kommer komplett med utløserlager, trykkplate og clutchplate. Det koster til opplysning 335$. Action chromoly svinghulet koster 225$.

Når jeg veide svinghjulet på en vekt jeg tror er ganske nøyaktig så veide ikke svinghjulet mer enn 4,45kg (9,8lbs). Trykkplata veide 4,20kg, mens selve clutchplata veide 1,45kg. Det fine med dette svinghjulet, i forhold til det forrige svinghjulet jeg fikk fra Action, er at det er fjernet vekt fra ytterkantene slik at vekten ligger sentrert mot midten .

Det er uansett det eneste svinghjulet Action leverer i chromoly, så jeg hadde egentlig ingen valg. Skulle jeg til info valgt svinghjul helt om igjen pr. i dag, så hadde jeg uten tvil gått for Toda svinghjulet selv om det er litt dyrere.

1MS clutchen er en fjæret 6 pucka clutch, og pedaltrykket skal være kun litt hardere enn originalt. Clutchen er klassifisert til å tåle minst 275hk, så den bør holde plenty for meg. Den skal etter hva jeg ha lest ta en liten smule bråere enn originalt, noe jeg syns bare er kult med tanke på at bilen får et mer aggressivt lynne på den måten. Metalliske clutcher passer også bra til all slags bruk, både hva gjelder banekjøring, drag og hverdagskjøring. Siden er også er lagd for å tåle såpass mye mer effekt enn det sitter i bilen min, så bør den holde lenge også.

Noen bilder fra før installasjonen:
     

 

Jeg fikk igjen installert svinghjulet og clutchen hos Speedparts på Kjeller utenfor Oslo. Servicen der var super, og de lot bilen min stå der i de ukene jeg ventet på nye deler etter at den forrige clutchen/svinghjulet røyk .

Når det gjelder innkjøring så sier Action at man bør kjøre 100 mil med lett start og stopp kjøring med denne clutchen. Dvs. rolig bykjøring under 4000rpm. Man bør ta det meget pent de første 50 milene. Kjører du mye langkjøring lønner det seg å stoppe innimellom å ta i gang igjen, å gire rolig gjennom girene. Etter det kan man begynne å gi på litt, men man bør fortsatt unngå rivstarter og hard clutchbruk i ytterligere 50 mil.

Etter å ha kjørt noen uker så må jeg si meg fornøyd med både clutch og svinghjul. I starten tok clutchen veldig brått og nærmest smalt i gir, men etter noen uker begynte den å bli litt mildere samtidig som jeg ble mer vant til den. Likevel tar clutchen veldig brått hvis man feks ikke mellomgasser når man girer ned, noe som igjen fører til at girkasse og svinghjul får veldig mye juling hvis man ikke er obs. Slik er uansett alle 6 pucka metalliske clutcher. De er lagd mer for racing enn gatekjøring.

Svinghjulet kunne med fordel vært en del lettere, men man merker at når man ruser motoren så fyker turtallet en del raskere opp og ned. Ytelsesmessig er det ikke så store forskjellen med dette svinghjulet. Bilen drar kanskje litt bedre på lave turtall.

Alt i alt er jeg fornøyd med dette oppsettet. Det kan kanskje bli litt slitsomt i lengden siden man alltid må passe på å mellomgasse ved nedgiringer, men det er jo en vanesak. Etter en stund så fant jeg det uansett for godt å selge dette oppsettet til fordel for et bedre et.