|
07.05.2005 (86500km)
På min Integra ble jeg nødt til å
kjøpe meg ny clutch litt tidligere enn beregnet. Clutchen min ble offer for den
metalltrettheten som ofte oppstår på clutchene som sitter sammen med
høyturtallsmotorene til Honda. En
bit av
clutchplata rundt en av
demperfjærene hadde knekt av og hadde kilt seg fast inni
clutchen. Det er synd å medele, men dette er
ikke
en uvanlig form for
svikt på Honda clutcher som sitter sammen med
motorer som opererer på ekstreme turtall. Clutchen var dessuten i ganske
dårlig tilstand da to av
demperfjærene hadde delvis løsnet, så det skranglet skikkelig i
clutchplata hvis man ristet på den
.
Jeg vil nok tro at det er vibrasjonene fra disse løse fjærene som har gjort
at det har knekt deler av clutchplata.
Så jeg måtte derfor inn med en ny clutch, og forhørte meg derfor med Honda
først. En original clutch kostet der 3200kr, samt at de regnet med minst en
dags arbeid for å sette den inn.
Jeg begynte derfor å kikke på ettermarkeds clutcher som et bedre alterativ.
Jeg har ikke tenkt å trimme motoren på bilen min noe mere, så jeg gikk
derfor ut fra å finne en clutch som klarer å holde minst
182whp.
Kriteriene jeg videre satte for clutchen var:
1. Så originalt som mulig trykk på pedalen (siden bilen blir brukt daglig).
2. Myk igangsetting.
3. God og vedvarenede gripeevne selv når jeg kjører på bane.
4. Kvalitet! Den må vare lenge.
Etter masse
research falt valget til slutt på en
Action 1KS clutch, samt et
Action Racing svinghjul. Begge ble kjøpt gjennom
garage-life.com fra USA.
Jeg kjøpte faktisk via en annonse på
Honda Tech og betalte via
Paypal, noe som gikk
helt smertefritt
.
Inkludert frakt gav jeg totalt $743,40, hvorav clutchen kostet $385 og
svinghjulet kostet $220. Clutchen blir levert komplett med trykkplate,
clutchplate, svinghjulslager, utløserlager samt et tilpassingsverktøy for å lette
installasjonen.
Jeg syns det er like greit å bytte svinghjulet i samme slengen som cluthen
skal byttes, da det originale svinghjulet må dreies opp igjen uansett.
Action Racing svinghjulet er forøvrig er "skrudd" svinghjul, dvs. det er
skrudd sammen av aluminium og stål, og oppgis til å veie 8,5lbs (3,85kg).
Jeg tok derfor å veide svinghjulet på
en vekt jeg tror er ganske nøyaktig, og der veide det kun 3,70kg (8,15lbs)
.
Til opplysning veide 1KS clutchplata
1,45kg, mens trykkplata veide 4,20kg.
Dvs. en totalvekt på 9,35kg på hele clutchen og svinghjulet.
Jeg veide også det originale
svinghjulet og det veide 7,00kg, mens den originale clutchplata veide
1,20kg og trykkplata veide 4,35kg. En samlet vekt på 12,55kg originalt
altså. Så den nye clutchen veier samlet 3,2kg mindre enn den originale.
Etter hva jeg har lest så bør1KS clutchen fra Action passe mitt bruk veldig bra. Det er en 8 pucka
clutch, og pedaltrykket skal være likt originalt. Igangsetting med
denne cluthen skal også være like myk og lineær som original clutchen.
Clutchen er også fjæret siden jeg ikke ville ha en uavfjæret clutch da disse
tar veldig mye bråere og således gir girkassa svært mye mer juling enn den
ellers ville fått.
Clutchen er
også klassifisert til å tåle
250-300hk,
noe som passer meg bra. Den er også lagd i kevlar, så den bør vare veldig
lenge så sant den blir
innkjørt skikkelig pluss at den skal være veldig snill med svinghjulet. Gripeevnen på denne cluthen skal også være bedre enn
originalt på hard banekjøring. Man bør dog være obs. på at kevlar clutcher
ikke bør brukes til
dragracing i særlig utstrakt grad, da clutchen vil gå ekstremt varm da
man driver med slikt noe som ikke favoriserer bruk av kevlar.
Hvis du her tenkt å installere clutchen selv kan du lese mer
her,
her,
her eller
her.
Hva du trenger av deler for selve installasjonen ser du
her.
Noen bilder fra før installasjonen:
Jeg fikk installert svinghjulet og
clutchen hos
Speedparts på Kjeller utenfor Oslo. Noe jeg var fornøyd med både
pris og service messig
.
Passformen på både clutch og svinghjul var super, og installasjonen gikk
uten problem. Til opplysning gikk det ikke på mer enn ca. 2 deciliter
clutchvæske når vi skiftet den.
Når det gjelder innkjøring så bør man kjøre 100 mil med lett start og stopp
kjøring. Dvs. rolig bykjøring. Man bør ta det meget pent de første 50
milene. Dvs. man bør være skikkelig snill med gasspedalen og gire pent.
Kjører du mye langkjøring lønner det seg å stoppe innimellom å ta i gang
igjen, å gire rolig
gjennom girene. Etter det kan man begynne å gi på litt, men man bør fortsatt
unngå rivstarter og hard clutchbruk i ytterligere 50 mil. Hvis man ikke passer
på å kjøre inn kevlar clutcher på denne måten kan man risikere at den blir
"glasert", og dermed ødelagt.
Noen bilder fra under installasjonen:
Umiddelbart etter installasjonen så var det ganske uvant å ta i gang.
Clutchpedalen føltes en del hardere enn originalt, samt at den tok litt
ujevnt. Det vil si at med pedalen helt inn føltes det som den hang igjen
litt helt nederst, for så plutselig bli tyngre å ta brått ca. halvveis opp
når jeg prøver å ta i gang.
Etter å ha kjørt litt over 100 mil med clutchen så har pedalen blitt lettere, samt at
clutchen tar en del jevnere. Nå føles faktisk clutchen helt lik originalt
.
Det er heller ingen problem å ta i gang med lettere svinghjulet, og jeg har
ingen problemer med at jeg kveler motoren ofte. Dette clutch oppsettet er
med andre ord meget gatevennlig.
Det var også tydelig at den gamle clutchen var sliten, for girskiftene er
blitt en del smoothere med den nye.
En snedig ting med lettere svinghjul er at man hører
litt mer lyd fra girkassa.
Det høres ut som en slags vinelyd som går opp og ned i takt med turtallet.
Denne lyden kommer mest sansynlig av at man hører clutchen tar så vidt borti
svinghjulet, siden den går vekk når jeg klemmer inn clutchen.
Med det lettere svinghjulet så merker man at det er mer respons i motoren.
Når jeg ruser motoren så fyker turtallet en del fortere opp og ned enn
tidligere. Når man ligger i fart merker man ikke så mye til økt respons, da
det jo er en syk respons i bilen fra før. Jeg merker også at bilen bremser ned raskere på gir
en tidligere. Det er ikke så store forskjellen det er snakk om, men i
starten så ble det litt ujevn kjøring helt til jeg ble vant til det.
Rent effektmessig så skal man i teorien få litt mer effekt ut på
hjulene når man letter svinghjulet pga mindre motstand i drivverket, men i praksis er forskjellen
liten siden bilen jo har et ganske lett svinghjul fra før. Når man gir bånn
gass med det nye
svinghjulet føles forskjellen omtrent som å kjøre med tom bensintank vs. full bensintank
tidligere. Dvs. man merker det går litt bedre, men ikke mye. På delvis
gasspådrag syns jeg forskjellen er større, og under forbikjøringer på feks.
5. gir merker jeg det drar bedre enn tidligere.
Bensinforbruket har faktisk gått ned littegrann også etter at clutchen og
svinghjulet ble bytta, og bilen har brukt ca. 1 deciliter mindre på mila.
Det er nok det lettere svinghjulet som gjør at bilen går mer uanstrengt på
lave turtall som gjør dette.
Alt i alt er jeg veldig fornøyd med denne clutch/svinghjul komboen. Det er
meget gatevennlig samt at det bør fungere glimrende på bane også. Litt
ekstra effekt og respons pga det lettere svinghjulet skader heller ikke.
Siden clutchen er lagd i kevlar bør den holde omtrent ut levetiden på bilen
så sant jeg har klart å kjøre den inn pent nok
.
Etter å ha kjørt litt over 2500km med clutchen så begynte den plutselig å
henge igjen nederst. Dvs. den ville ikke slippe svinghjulet. Når jeg girte
så hang den igjen nederst i ca. et halvt sekund før den spratt opp igjen som
normalt. Dette skjedde i tillegg også kun på høye turtall, dvs. 8000+ rpm.
Etter mye synsing og fundering på hva det kunne være for noe, så fikk jeg
tips fra Speedparts
om at det muligens kunne være clutchen som var skjeivt slitt på svinghjulet.
Dvs. at svinghjulet kunne være noen grader skjeivt, og at jeg burde derfor
slure skikkelig på clutchen noen ganger for å slite den litt slik at den ble
bedre tilpasset svinghjulet.
Jeg tok derfor å satte bilen i 5. gir, holdt inne bremsen, ruset motoren opp
på 2500-3000rpm og slurte skikkelig på cluthen i ca. 10-15 sekunder slik at
man kjente det luktet svidd clutch. Deretter kjørte jeg meg en rolig tur.
Etter å ha gjentatt dette 5-6 ganger så ble faktisk clutchen helt fin igjen.
Jeg trodde først at dette kom av at svinghjulet var litt skjeivt, og tenkte
ikke noe mer over det. Etter enda noen dager fikk jeg plutselig en
skranglelyd som kom fra innsiden av girkassa. Jeg fikk da girkassa tatt av
igjen, og hva vi fant der var ikke pent
.
Svinghjulskransen hadde faktisk løsnet
fra svinghjulet
.
Den var kun festet til svinghjulet i med
tre stk. 6mm skruer
,
og to av de hadde løsnet og føyk
derfor rundt i clutchhuset. Det var også
skrelt av en del metall på innsiden av
girkassa i clutchhuset pga av disse skruene. Jeg var ekstremt heldig at
den siste skruen ikke hadde falt av, for ellers hadde svinghjulskransen
løsnet helt og dermed ødelagt girkassa. Bare tenkt deg selv hvis den løsner
på 8500rpm ; Girkassa hadde blitt maltraktert
.
Det var også klart at trykkplata hadde fått skikkelig juling av de løse
skruene, da det var mange stygge bulker og
riper i den. Metallplata på toppen av selve clutchen hadde også blitt
ujevn og bølgete. Sikkert pga
svinghjulet som var skjeivt. Så svinghjulet tok derfor med seg resten av
clutchen også når den røyk, da disse hadde fått så mye juling at de helt
sikkert har blitt ubalansert og dermed ubrukelige.
Alle andre skrudde alu svinghjul jeg har sett på, feks. fra Fidanza, har
også bare festet svinghjulskransen med tre stk. skruer. Så jeg sier bare at
skal man ha svinghjul så ikke kjøp skrudde alu svinghjul! Kjøp heller
helstøpte chromoly svinghjul så slipper man slike overraskelser som jeg
fikk. Stål og alu utvider seg jo ulikt når det blir varmt, så det er ikke så
rart at skrudde svinghjul feiler etterhvert. Spesielt her til lands med så
store temperatur svingninger.
Når jeg konfronterte Action med dette var de heldigvis meget behjelplige.
Jeg fikk derfor tilsendt ny clutch, denne gang en
Action 1MS, samt et 12lbs
helstøpt chromoly svinghjul levert av en annen underleverandør som vist nok
skal være bedre.
Jeg har også i etterkant fått vite, rett fra Action, at de ikke selger dette
svinghjulet lenger på grunn av min "incident". Ser ut som jeg bedrev litt
produkt testing mot min vilje her hehe

Noen bilder av ødelagt svinghjul og clutch:
|
|