ITR #2113 ; Action 1KS clutch, og Action Racing svinghjul

 

07.05.2005 (86500km)
På min Integra ble jeg nødt til å kjøpe meg ny clutch litt tidligere enn beregnet. Clutchen min ble offer for den metalltrettheten som ofte oppstår på clutchene som sitter sammen med høyturtallsmotorene til Honda. En bit av clutchplata rundt en av demperfjærene hadde knekt av og hadde kilt seg fast inni clutchen. Det er synd å medele, men dette er ikke en uvanlig form for svikt på Honda clutcher som sitter sammen med motorer som opererer på ekstreme turtall. Clutchen var dessuten i ganske dårlig tilstand da to av demperfjærene hadde delvis løsnet, så det skranglet skikkelig i clutchplata hvis man ristet på den . Jeg vil nok tro at det er vibrasjonene fra disse løse fjærene som har gjort at det har knekt deler av clutchplata.

Så jeg måtte derfor inn med en ny clutch, og forhørte meg derfor med Honda først. En original clutch kostet der 3200kr, samt at de regnet med minst en dags arbeid for å sette den inn.

Jeg begynte derfor å kikke på ettermarkeds clutcher som et bedre alterativ. Jeg har ikke tenkt å trimme motoren på bilen min noe mere, så jeg gikk derfor ut fra å finne en clutch som klarer å holde minst 182whp.

Kriteriene jeg videre satte for clutchen var:
1. Så originalt som mulig trykk på pedalen (siden bilen blir brukt daglig).
2. Myk igangsetting.
3. God og vedvarenede gripeevne selv når jeg kjører på bane.
4. Kvalitet! Den må vare lenge.

Etter masse research falt valget til slutt på en Action 1KS clutch, samt et Action Racing svinghjul. Begge ble kjøpt gjennom garage-life.com fra USA. Jeg kjøpte faktisk via en annonse på Honda Tech og betalte via Paypal, noe som gikk helt smertefritt . Inkludert frakt gav jeg totalt $743,40, hvorav clutchen kostet $385 og svinghjulet kostet $220. Clutchen blir levert komplett med trykkplate, clutchplate, svinghjulslager, utløserlager samt et tilpassingsverktøy for å lette installasjonen.

Jeg syns det er like greit å bytte svinghjulet i samme slengen som cluthen skal byttes, da det originale svinghjulet må dreies opp igjen uansett. Action Racing svinghjulet er forøvrig er "skrudd" svinghjul, dvs. det er skrudd sammen av aluminium og stål, og oppgis til å veie 8,5lbs (3,85kg). Jeg tok derfor å veide svinghjulet på en vekt jeg tror er ganske nøyaktig, og der veide det kun 3,70kg (8,15lbs) . Til opplysning veide 1KS clutchplata 1,45kg, mens trykkplata veide 4,20kg. Dvs. en totalvekt på 9,35kg på hele clutchen og svinghjulet.

Jeg veide også det originale svinghjulet og det veide 7,00kg, mens den originale clutchplata veide 1,20kg og trykkplata veide 4,35kg. En samlet vekt på 12,55kg originalt altså. Så den nye clutchen veier samlet 3,2kg mindre enn den originale.

Etter hva jeg har lest så bør1KS clutchen fra Action passe mitt bruk veldig bra. Det er en 8 pucka clutch, og pedaltrykket skal være likt originalt. Igangsetting med denne cluthen skal også være like myk og lineær som original clutchen. Clutchen er også fjæret siden jeg ikke ville ha en uavfjæret clutch da disse tar veldig mye bråere og således gir girkassa svært mye mer juling enn den ellers ville fått.

Clutchen er også klassifisert til å tåle 250-300hk, noe som passer meg bra. Den er også lagd i kevlar, så den bør vare veldig lenge så sant den blir innkjørt skikkelig pluss at den skal være veldig snill med svinghjulet. Gripeevnen på denne cluthen skal også være bedre enn originalt på hard banekjøring. Man bør dog være obs. på at kevlar clutcher ikke bør brukes til dragracing i særlig utstrakt grad, da clutchen vil gå ekstremt varm da man driver med slikt noe som ikke favoriserer bruk av kevlar.

Hvis du her tenkt å installere clutchen selv kan du lese mer her, her, her eller her. Hva du trenger av deler for selve installasjonen ser du her.

Noen bilder fra før installasjonen:

   

 

Jeg fikk installert svinghjulet og clutchen hos Speedparts på Kjeller utenfor Oslo. Noe jeg var fornøyd med både pris og service messig . Passformen på både clutch og svinghjul var super, og installasjonen gikk uten problem. Til opplysning gikk det ikke på mer enn ca. 2 deciliter clutchvæske når vi skiftet den.

Når det gjelder innkjøring så bør man kjøre 100 mil med lett start og stopp kjøring. Dvs. rolig bykjøring. Man bør ta det meget pent de første 50 milene. Dvs. man bør være skikkelig snill med gasspedalen og gire pent. Kjører du mye langkjøring lønner det seg å stoppe innimellom å ta i gang igjen, å gire rolig gjennom girene. Etter det kan man begynne å gi på litt, men man bør fortsatt unngå rivstarter og hard clutchbruk i ytterligere 50 mil. Hvis man ikke passer på å kjøre inn kevlar clutcher på denne måten kan man risikere at den blir "glasert", og dermed ødelagt.

Noen bilder fra under installasjonen:

 

 

Umiddelbart etter installasjonen så var det ganske uvant å ta i gang. Clutchpedalen føltes en del hardere enn originalt, samt at den tok litt ujevnt. Det vil si at med pedalen helt inn føltes det som den hang igjen litt helt nederst, for så plutselig bli tyngre å ta brått ca. halvveis opp når jeg prøver å ta i gang.

Etter å ha kjørt litt over 100 mil med clutchen så har pedalen blitt lettere, samt at clutchen tar en del jevnere. Nå føles faktisk clutchen helt lik originalt . Det er heller ingen problem å ta i gang med lettere svinghjulet, og jeg har ingen problemer med at jeg kveler motoren ofte. Dette clutch oppsettet er med andre ord meget gatevennlig. Det var også tydelig at den gamle clutchen var sliten, for girskiftene er blitt en del smoothere med den nye.

En snedig ting med lettere svinghjul er at man hører litt mer lyd fra girkassa. Det høres ut som en slags vinelyd som går opp og ned i takt med turtallet. Denne lyden kommer mest sansynlig av at man hører clutchen tar så vidt borti svinghjulet, siden den går vekk når jeg klemmer inn clutchen.

Med det lettere svinghjulet så merker man at det er mer respons i motoren. Når jeg ruser motoren så fyker turtallet en del fortere opp og ned enn tidligere. Når man ligger i fart merker man ikke så mye til økt respons, da det jo er en syk respons i bilen fra før. Jeg merker også at bilen bremser ned raskere på gir en tidligere. Det er ikke så store forskjellen det er snakk om, men i starten så ble det litt ujevn kjøring helt til jeg ble vant til det.

Rent effektmessig så skal man i teorien få litt mer effekt ut på hjulene når man letter svinghjulet pga mindre motstand i drivverket, men i praksis er forskjellen liten siden bilen jo har et ganske lett svinghjul fra før. Når man gir bånn gass med det nye svinghjulet føles forskjellen omtrent som å kjøre med tom bensintank vs. full bensintank tidligere. Dvs. man merker det går litt bedre, men ikke mye. På delvis gasspådrag syns jeg forskjellen er større, og under forbikjøringer på feks. 5. gir merker jeg det drar bedre enn tidligere.

Bensinforbruket har faktisk gått ned littegrann også etter at clutchen og svinghjulet ble bytta, og bilen har brukt ca. 1 deciliter mindre på mila. Det er nok det lettere svinghjulet som gjør at bilen går mer uanstrengt på lave turtall som gjør dette.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med denne clutch/svinghjul komboen. Det er meget gatevennlig samt at det bør fungere glimrende på bane også. Litt ekstra effekt og respons pga det lettere svinghjulet skader heller ikke. Siden clutchen er lagd i kevlar bør den holde omtrent ut levetiden på bilen så sant jeg har klart å kjøre den inn pent nok .

Etter å ha kjørt litt over 2500km med clutchen så begynte den plutselig å henge igjen nederst. Dvs. den ville ikke slippe svinghjulet. Når jeg girte så hang den igjen nederst i ca. et halvt sekund før den spratt opp igjen som normalt. Dette skjedde i tillegg også kun på høye turtall, dvs. 8000+ rpm.

Etter mye synsing og fundering på hva det kunne være for noe, så fikk jeg tips fra Speedparts om at det muligens kunne være clutchen som var skjeivt slitt på svinghjulet. Dvs. at svinghjulet kunne være noen grader skjeivt, og at jeg burde derfor slure skikkelig på clutchen noen ganger for å slite den litt slik at den ble bedre tilpasset svinghjulet.

Jeg tok derfor å satte bilen i 5. gir, holdt inne bremsen, ruset motoren opp på 2500-3000rpm og slurte skikkelig på cluthen i ca. 10-15 sekunder slik at man kjente det luktet svidd clutch. Deretter kjørte jeg meg en rolig tur. Etter å ha gjentatt dette 5-6 ganger så ble faktisk clutchen helt fin igjen.

Jeg trodde først at dette kom av at svinghjulet var litt skjeivt, og tenkte ikke noe mer over det. Etter enda noen dager fikk jeg plutselig en skranglelyd som kom fra innsiden av girkassa. Jeg fikk da girkassa tatt av igjen, og hva vi fant der var ikke pent . Svinghjulskransen hadde faktisk løsnet fra svinghjulet . Den var kun festet til svinghjulet i med tre stk. 6mm skruer , og to av de hadde løsnet og føyk derfor rundt i clutchhuset. Det var også skrelt av en del metall på innsiden av girkassa i clutchhuset pga av disse skruene. Jeg var ekstremt heldig at den siste skruen ikke hadde falt av, for ellers hadde svinghjulskransen løsnet helt og dermed ødelagt girkassa. Bare tenkt deg selv hvis den løsner på 8500rpm ; Girkassa hadde blitt maltraktert .

Det var også klart at trykkplata hadde fått skikkelig juling av de løse skruene, da det var mange stygge bulker og riper i den. Metallplata på toppen av selve clutchen hadde også blitt ujevn og bølgete. Sikkert pga svinghjulet som var skjeivt. Så svinghjulet tok derfor med seg resten av clutchen også når den røyk, da disse hadde fått så mye juling at de helt sikkert har blitt ubalansert og dermed ubrukelige.

Alle andre skrudde alu svinghjul jeg har sett på, feks. fra Fidanza, har også bare festet svinghjulskransen med tre stk. skruer. Så jeg sier bare at skal man ha svinghjul så ikke kjøp skrudde alu svinghjul! Kjøp heller helstøpte chromoly svinghjul så slipper man slike overraskelser som jeg fikk. Stål og alu utvider seg jo ulikt når det blir varmt, så det er ikke så rart at skrudde svinghjul feiler etterhvert. Spesielt her til lands med så store temperatur svingninger.

Når jeg konfronterte Action med dette var de heldigvis meget behjelplige. Jeg fikk derfor tilsendt ny clutch, denne gang en Action 1MS, samt et 12lbs helstøpt chromoly svinghjul levert av en annen underleverandør som vist nok skal være bedre.

Jeg har også i etterkant fått vite, rett fra Action, at de ikke selger dette svinghjulet lenger på grunn av min "incident". Ser ut som jeg bedrev litt produkt testing mot min vilje her hehe

Noen bilder av ødelagt svinghjul og clutch: