|  | 
    07.05.2005 (86500km)På min Integra ble jeg nødt til å 
	kjøpe meg ny clutch litt tidligere enn beregnet. Clutchen min ble offer for den 
	metalltrettheten som ofte oppstår på clutchene som sitter sammen med 
	høyturtallsmotorene til Honda. En 
	bit av
	clutchplata rundt en av
	
	demperfjærene hadde knekt av og hadde kilt seg fast inni
	
	clutchen. Det er synd å medele, men dette er
	ikke 
	en uvanlig form for 
	svikt på Honda clutcher som sitter sammen med 
	motorer som opererer på ekstreme turtall. Clutchen var dessuten i ganske 
	dårlig tilstand da to av
	
	demperfjærene hadde delvis løsnet, så det skranglet skikkelig i 
	clutchplata hvis man ristet på den
  . 
	Jeg vil nok tro at det er vibrasjonene fra disse løse fjærene som har gjort 
	at det har knekt deler av clutchplata. 
 Så jeg måtte derfor inn med en ny clutch, og forhørte meg derfor med Honda 
	først. En original clutch kostet der 3200kr, samt at de regnet med minst en 
	dags arbeid for å sette den inn.
 
 Jeg begynte derfor å kikke på ettermarkeds clutcher som et bedre alterativ. 
	Jeg har ikke tenkt å trimme motoren på bilen min noe mere, så jeg gikk 
	derfor ut fra å finne en clutch som klarer å holde minst
	
	182whp.
 
 Kriteriene jeg videre satte for clutchen var:
 1. Så originalt som mulig trykk på pedalen (siden bilen blir brukt daglig).
 2. Myk igangsetting.
 3. God og vedvarenede gripeevne selv når jeg kjører på bane.
 4. Kvalitet! Den må vare lenge.
 
 Etter masse 
	research falt valget til slutt på en
	Action 1KS clutch, samt et 
	Action Racing svinghjul. Begge ble kjøpt gjennom
	
	garage-life.com fra USA.
	Jeg kjøpte faktisk via en annonse på
	
	Honda Tech og betalte via 
	Paypal, noe som gikk 
	helt smertefritt
  . 
	Inkludert frakt gav jeg totalt $743,40, hvorav clutchen kostet $385 og 
	svinghjulet kostet $220. Clutchen blir levert komplett med trykkplate, 
	clutchplate, svinghjulslager, utløserlager samt et tilpassingsverktøy for å lette 
	installasjonen. 
 Jeg syns det er like greit å bytte svinghjulet i samme slengen som cluthen 
	skal byttes, da det originale svinghjulet må dreies opp igjen uansett. 
	Action Racing svinghjulet er forøvrig er "skrudd" svinghjul, dvs. det er 
	skrudd sammen av aluminium og stål, og oppgis til å veie 8,5lbs (3,85kg). 
	Jeg tok derfor å veide svinghjulet på 
	en vekt jeg tror er ganske nøyaktig, og der veide det kun 3,70kg (8,15lbs)
  . 
	Til opplysning veide 1KS clutchplata 
	1,45kg, mens trykkplata veide 4,20kg. 
	Dvs. en totalvekt på 9,35kg på hele clutchen og svinghjulet. 
 Jeg veide også det originale
	
	svinghjulet og det veide 7,00kg, mens den originale clutchplata veide 
	1,20kg og trykkplata veide 4,35kg. En samlet vekt på 12,55kg originalt 
	altså. Så den nye clutchen veier samlet 3,2kg mindre enn den originale.
 
 Etter hva jeg har lest så bør1KS clutchen fra Action passe mitt bruk veldig bra. Det er en 8 pucka 
	clutch, og pedaltrykket skal være likt originalt. Igangsetting med 
	denne cluthen skal også være like myk og lineær som original clutchen. 
	Clutchen er også fjæret siden jeg ikke ville ha en uavfjæret clutch da disse 
	tar veldig mye bråere og således gir girkassa svært mye mer juling enn den 
	ellers ville fått.
 
 Clutchen er 
	også klassifisert til å tåle
	250-300hk, 
	noe som passer meg bra. Den er også lagd i kevlar, så den bør vare veldig 
	lenge så sant den blir
	
	innkjørt skikkelig pluss at den skal være veldig snill med svinghjulet. Gripeevnen på denne cluthen skal også være bedre enn 
	originalt på hard banekjøring. Man bør dog være obs. på at kevlar clutcher 
	ikke bør brukes til
	
	dragracing i særlig utstrakt grad, da clutchen vil gå ekstremt varm da 
	man driver med slikt noe som ikke favoriserer bruk av kevlar.
 
 Hvis du her tenkt å installere clutchen selv kan du lese mer
	
	her,
	her,
	
	her eller
	her. 
	Hva du trenger av deler for selve installasjonen ser du
	her.
 
 Noen bilder fra før installasjonen:
 
    Jeg fikk installert svinghjulet og 
	clutchen hos 
	Speedparts på Kjeller utenfor Oslo. Noe jeg var fornøyd med både 
	pris og service messig
	 . 
	Passformen på både clutch og svinghjul var super, og installasjonen gikk 
	uten problem. Til opplysning gikk det ikke på mer enn ca. 2 deciliter 
	clutchvæske når vi skiftet den. 
 Når det gjelder innkjøring så bør man kjøre 100 mil med lett start og stopp 
	kjøring. Dvs. rolig bykjøring. Man bør ta det meget pent de første 50 
	milene. Dvs. man bør være skikkelig snill med gasspedalen og gire pent. 
	Kjører du mye langkjøring lønner det seg å stoppe innimellom å ta i gang 
	igjen, å gire rolig 
	gjennom girene. Etter det kan man begynne å gi på litt, men man bør fortsatt 
	unngå rivstarter og hard clutchbruk i ytterligere 50 mil. Hvis man ikke passer 
	på å kjøre inn kevlar clutcher på denne måten kan man risikere at den blir 
	"glasert", og dermed ødelagt.
 
 Noen bilder fra under installasjonen:
 
    
    Umiddelbart etter installasjonen så var det ganske uvant å ta i gang. 
	Clutchpedalen føltes en del hardere enn originalt, samt at den tok litt 
	ujevnt. Det vil si at med pedalen helt inn føltes det som den hang igjen 
	litt helt nederst, for så plutselig bli tyngre å ta brått ca. halvveis opp 
	når jeg prøver å ta i gang. 
 Etter å ha kjørt litt over 100 mil med clutchen så har pedalen blitt lettere, samt at 
	clutchen tar en del jevnere. Nå føles faktisk clutchen helt lik originalt
  .
	Det er heller ingen problem å ta i gang med lettere svinghjulet, og jeg har 
	ingen problemer med at jeg kveler motoren ofte. Dette clutch oppsettet er 
	med andre ord meget gatevennlig. 
	Det var også tydelig at den gamle clutchen var sliten, for girskiftene er 
	blitt en del smoothere med den nye. 
 En snedig ting med lettere svinghjul er at man hører
	
	litt mer lyd fra girkassa. 
	Det høres ut som en slags vinelyd som går opp og ned i takt med turtallet. 
	Denne lyden kommer mest sansynlig av at man hører clutchen tar så vidt borti 
	svinghjulet, siden den går vekk når jeg klemmer inn clutchen.
 
 Med det lettere svinghjulet så merker man at det er mer respons i motoren. 
	Når jeg ruser motoren så fyker turtallet en del fortere opp og ned enn 
	tidligere. Når man ligger i fart merker man ikke så mye til økt respons, da 
	det jo er en syk respons i bilen fra før. Jeg merker også at bilen bremser ned raskere på gir 
	en tidligere. Det er ikke så store forskjellen det er snakk om, men i 
	starten så ble det litt ujevn kjøring helt til jeg ble vant til det.
 
 Rent effektmessig så skal man i teorien få litt mer effekt ut på 
	hjulene når man letter svinghjulet pga mindre motstand i drivverket, men i praksis er forskjellen 
	liten siden bilen jo har et ganske lett svinghjul fra før. Når man gir bånn 
	gass med det nye 
	svinghjulet føles forskjellen omtrent som å kjøre med tom bensintank vs. full bensintank 
	tidligere. Dvs. man merker det går litt bedre, men ikke mye. På delvis 
	gasspådrag syns jeg forskjellen er større, og under forbikjøringer på feks. 
	5. gir merker jeg det drar bedre enn tidligere.
 
 Bensinforbruket har faktisk gått ned littegrann også etter at clutchen og 
	svinghjulet ble bytta, og bilen har brukt ca. 1 deciliter mindre på mila. 
	Det er nok det lettere svinghjulet som gjør at bilen går mer uanstrengt på 
	lave turtall som gjør dette.
 
 Alt i alt er jeg veldig fornøyd med denne clutch/svinghjul komboen. Det er 
	meget gatevennlig samt at det bør fungere glimrende på bane også. Litt 
	ekstra effekt og respons pga det lettere svinghjulet skader heller ikke. 
	Siden clutchen er lagd i kevlar bør den holde omtrent ut levetiden på bilen 
	så sant jeg har klart å kjøre den inn pent nok
  . 
 Etter å ha kjørt litt over 2500km med clutchen så begynte den plutselig å 
	henge igjen nederst. Dvs. den ville ikke slippe svinghjulet. Når jeg girte 
	så hang den igjen nederst i ca. et halvt sekund før den spratt opp igjen som 
	normalt. Dette skjedde i tillegg også kun på høye turtall, dvs. 8000+ rpm.
 
 Etter mye synsing og fundering på hva det kunne være for noe, så fikk jeg 
	tips fra Speedparts 
	om at det muligens kunne være clutchen som var skjeivt slitt på svinghjulet. 
	Dvs. at svinghjulet kunne være noen grader skjeivt, og at jeg burde derfor 
	slure skikkelig på clutchen noen ganger for å slite den litt slik at den ble 
	bedre tilpasset svinghjulet.
 
 Jeg tok derfor å satte bilen i 5. gir, holdt inne bremsen, ruset motoren opp 
	på 2500-3000rpm og slurte skikkelig på cluthen i ca. 10-15 sekunder slik at 
	man kjente det luktet svidd clutch. Deretter kjørte jeg meg en rolig tur. 
	Etter å ha gjentatt dette 5-6 ganger så ble faktisk clutchen helt fin igjen.
 
 Jeg trodde først at dette kom av at svinghjulet var litt skjeivt, og tenkte 
	ikke noe mer over det. Etter enda noen dager fikk jeg plutselig en 
	skranglelyd som kom fra innsiden av girkassa. Jeg fikk da girkassa tatt av 
	igjen, og hva vi fant der var ikke pent
  .
	Svinghjulskransen hadde faktisk løsnet 
	fra svinghjulet  . 
	Den var kun festet til svinghjulet i med 
	tre stk. 6mm skruer  , 
	og to av de hadde løsnet og føyk 
	derfor rundt i clutchhuset. Det var også 
	skrelt av en del metall på innsiden av 
	girkassa i clutchhuset pga av disse skruene. Jeg var ekstremt heldig at 
	den siste skruen ikke hadde falt av, for ellers hadde svinghjulskransen 
	løsnet helt og dermed ødelagt girkassa. Bare tenkt deg selv hvis den løsner 
	på 8500rpm ; Girkassa hadde blitt maltraktert  . 
 Det var også klart at trykkplata hadde fått skikkelig juling av de løse 
	skruene, da det var mange stygge bulker og 
	riper i den. Metallplata på toppen av selve clutchen hadde også blitt
	ujevn og bølgete. Sikkert pga 
	svinghjulet som var skjeivt. Så svinghjulet tok derfor med seg resten av 
	clutchen også når den røyk, da disse hadde fått så mye juling at de helt 
	sikkert har blitt ubalansert og dermed ubrukelige.
 
 Alle andre skrudde alu svinghjul jeg har sett på, feks. fra Fidanza, har 
	også bare festet svinghjulskransen med tre stk. skruer. Så jeg sier bare at 
	skal man ha svinghjul så ikke kjøp skrudde alu svinghjul! Kjøp heller 
	helstøpte chromoly svinghjul så slipper man slike overraskelser som jeg 
	fikk. Stål og alu utvider seg jo ulikt når det blir varmt, så det er ikke så 
	rart at skrudde svinghjul feiler etterhvert. Spesielt her til lands med så 
	store temperatur svingninger.
 
 Når jeg konfronterte Action med dette var de heldigvis meget behjelplige. 
	Jeg fikk derfor tilsendt ny clutch, denne gang en 
	Action 1MS, samt et 12lbs 
	helstøpt chromoly svinghjul levert av en annen underleverandør som vist nok 
	skal være bedre.
 
 Jeg har også i etterkant fått vite, rett fra Action, at de ikke selger dette 
	svinghjulet lenger på grunn av min "incident". Ser ut som jeg bedrev litt 
	produkt testing mot min vilje her hehe
  
 Noen bilder av ødelagt svinghjul og clutch:
 
    
 |  |