ITR #2113 ; Bremser fra Cobalt Friction

 
11.08.2004 (73000km/84500km)
Kjøpte nye Spec(VR) klosser foran, GT-Sport klosser bak og G3000 Premium skiver rundt om fra Cobalt Friction i USA. For alle fire skivene gav jeg 3300kr inkludert moms og frakt. For klossene gav jeg til sammen 1900kr. Jeg bestemte meg å gå for Cobalt Friction bremsene da jeg kun har hørt gode ting om de på Honda Tech.

GT-Sport klossene er et halv aggressivt belegg som funker fint både på bane og gata. Jeg ville ha klosser som er litt mer aggressive enn originalt bak, for å få presset bilen ned mer bak under harde nedbremsinger. Dette er viktig da man kjører med aggressive klosser foran for å beholde bremse-stabiliteten i bilen. Hvis ikke blir bilen svært løs i hekken under harde nedbremsinger. Jeg må si bilen ble en god del mer stabil i hekken enn de sletne original klossene jeg byttet de ut med . På bane og på slitt asfalt merker man det godt. Hva gjelder støving så støver de litt spesielt i starten, men etter hvert så støver de faktisk ganske lite. Klossene "piper" også lite til ingenting.

Spec(VR) klossene er i utgangspunktet skikkelig hardcore baneklosser som feks. kan sammenlignes med Ferrodo DS3000 klossene. Så de tar ekstremt godt når de er skikkelig varme, og det skal veldig mye til før de fader ved banekjøring. Fordelen med disse er at de tar også relativt godt når de er kalde, samt at de er svært snill med skivene. De er derfor fullt brukbare på gata også . Hva gjelder holdbarhet så regner jeg med at de holder ca. 2-3 ganger lenger enn Carbotech Panther Plus klossene jeg hadde tidligere . Når det kommer til støving så støver de en del, men ikke noe mer enn andre klosser som er like agressive. Til å være så agressive klosser som de er så piper de også forbausende lite under nedbremsing, noe som jo er et pluss i margen. Bare pass på å smøre de inn med masse kobberfett før du setter de på.

Cobalt Friction selv sier at Spec(VR) klossene tar godt selv når de er kalde, så jeg var selvsagt spent når jeg satte de på. Før de er innkjørt så tar klossene ganske dårlig, men det er helt normalt. Etter de er skikkelig innkjørt så tar de en god del bedre. Husk å kjør pent en dag eller så, slik klossen får slitt seg geometrisk til skiva før du starter innkjøringsprosedyren. Bruk for all del heller ikke nye skiver når du skal kjøre inn nye klosser.

Når man kjører bilen etter at den har stått ute en natt i et par minusgrader, så tar klossene litt dårligere enn originalt ved første nedbremsing. Det går fint an å låse hjulene, men man må klemme til ganske hardt for å få det til. Det fine er at etter man har tatt en rolig nedbremsing, feks. foran et lyskryss, så har klossene allerede fått i seg nok varme til at de tar omtrent likt med original klossene. Etter et par tre rolige nedbremsinger så tar de faktisk skikkelig bra .

Ingen av klossene er korroderende noe som gjør at bremsestøvet ikke setter seg fast i lakken på felgene, men lar seg vaske lett av.

Hva gjelder skivene så kjøpte jeg de uten uten slisser eller hull da dette ikke er noen vits og ofte reduserer livstiden til både skivene og klossene. G3000 skivene er ikke produsert av Cobalt Friction selv, men er høyeste kvalitet OEM-størrelse skiver de klarer å oppdrive. I følge brukere på Honda Tech tåler de plenty med juling, og for prisen de koster får man mye igjen for pengene . Skivene bør kjøres inn på samme måte som klossene, men som nevt over så pass på å ikke kjøre de inn sammen med nye klosser. Dette på grunn av at når man kjører inn nye klosser så gasser de ekstra mye, slik at det kan bli liggende et belegg på skiva hvis den er ny. Noe som igjen kan føre til at du får kast i de splitter nye skivene dine.

Hvordan du setter godsakene på bilen kan du lese mer om her eller her. Hvordan du lufter bremsene ser du her.

Her er noen noen bilder: