ITR #2113 ; Bremser fra Cobalt Friction |
||||||||||||||||||||
11.08.2004
(73000km/84500km) Kjøpte nye Spec(VR) klosser foran, GT-Sport klosser bak og G3000 Premium skiver rundt om fra Cobalt Friction i USA. For alle fire skivene gav jeg 3300kr inkludert moms og frakt. For klossene gav jeg til sammen 1900kr. Jeg bestemte meg å gå for Cobalt Friction bremsene da jeg kun har hørt gode ting om de på Honda Tech. GT-Sport klossene er et halv aggressivt belegg som funker fint både på bane og gata. Jeg ville ha klosser som er litt mer aggressive enn originalt bak, for å få presset bilen ned mer bak under harde nedbremsinger. Dette er viktig da man kjører med aggressive klosser foran for å beholde bremse-stabiliteten i bilen. Hvis ikke blir bilen svært løs i hekken under harde nedbremsinger. Jeg må si bilen ble en god del mer stabil i hekken enn de sletne original klossene jeg byttet de ut med ![]() Spec(VR) klossene er i utgangspunktet skikkelig hardcore baneklosser som feks. kan sammenlignes med Ferrodo DS3000 klossene. Så de tar ekstremt godt når de er skikkelig varme, og det skal veldig mye til før de fader ved banekjøring. Fordelen med disse er at de tar også relativt godt når de er kalde, samt at de er svært snill med skivene. De er derfor fullt brukbare på gata også ![]() ![]() Cobalt Friction selv sier at Spec(VR) klossene tar godt selv når de er kalde, så jeg var selvsagt spent når jeg satte de på. Før de er innkjørt så tar klossene ganske dårlig, men det er helt normalt. Etter de er skikkelig innkjørt så tar de en god del bedre. Husk å kjør pent en dag eller så, slik klossen får slitt seg geometrisk til skiva før du starter innkjøringsprosedyren. Bruk for all del heller ikke nye skiver når du skal kjøre inn nye klosser. Når man kjører bilen etter at den har stått ute en natt i et par minusgrader, så tar klossene litt dårligere enn originalt ved første nedbremsing. Det går fint an å låse hjulene, men man må klemme til ganske hardt for å få det til. Det fine er at etter man har tatt en rolig nedbremsing, feks. foran et lyskryss, så har klossene allerede fått i seg nok varme til at de tar omtrent likt med original klossene. Etter et par tre rolige nedbremsinger så tar de faktisk skikkelig bra ![]() Ingen av klossene er korroderende noe som gjør at bremsestøvet ikke setter seg fast i lakken på felgene, men lar seg vaske lett av. Hva gjelder skivene så kjøpte jeg de uten uten slisser eller hull da dette ikke er noen vits og ofte reduserer livstiden til både skivene og klossene. G3000 skivene er ikke produsert av Cobalt Friction selv, men er høyeste kvalitet OEM-størrelse skiver de klarer å oppdrive. I følge brukere på Honda Tech tåler de plenty med juling, og for prisen de koster får man mye igjen for pengene ![]() Hvordan du setter godsakene på bilen kan du lese mer om her eller her. Hvordan du lufter bremsene ser du her. Her er noen noen bilder:
|