ITR #2113 ; Endyn breather kit

 
26.11.2005 (95000km)
Etter en del research bestemte jeg meg for å bestille et Endyn breather kit. Dette på grunn av at originalt har Integraen veldig høyt veivhustrykk på grunn av det høye turtallet, samt at det originale PCV systemet som skal ta seg dette er grovt underdimensjonert for denne oppgaven.

Dette fører for det første til at ved høye turtall vil motoren gå dårligere siden trykket i veivhuset blir veldig høyt da all luften som stemplene dytter på ikke har noe sted å gå. Dette blir spesielt merkbart på de høyeste girene siden det er der man som oftest ligger "lenge" på høyt turtall. Setter man på overlading eller varver høyere enn originalt, noe jo jeg gjør med Mugen ECU'en, er det ekstra merkbart. Trykket blir faktisk så høyt at jeg vet om mange som har blåst oljepåfyllingslokket rett av gjengene på grunn av veivhustrykket .

For det andre er den originale catch kanna som sitter sammen med PCV systemet dessuten veldig liten, og tar kun opp en liten del av oljen som ligger i veivhusavgassene. Disse avgassene blir på grunn av utslippskrav kjørt rett inn i innsuget gjennom PCV ventilen og gjør at man forbrenner mye olje. Det fører igjen til et unødig høyt oljeforbruk (som jo mange ITR'er sliter med),  redusert effekt samt lavere oktanverdi på bensinen. Ved å sette på en større og mer effektiv "baffled" catch kanne som ruter overskuddsoljen fra veivhusavgassene tilbake til motoren unngår man dette.

For det tredje pleier PCV systemet på ITR begynne å bli slitent etter noen år, så å bytte er ingen dum ide uansett. Dette kan man merke hvis motoren begynner å bruke unødig mye olje ved kjøring på høyt turtall, mens den bruker normalt lite olje på lavt turtall.

Endyn kittet skal installeres som vist på dette og dette bildet. Dvs. det skal skrus i to lufteplugger i de to hullene på baksiden av blokka med 14mm unbrako skruer på. Det er på denne måten veivhusventilasjonen bedres. Deretter skal det originale PCV systemet fjernes til fordel for en større catch kanne. Det er til opplysning viktig at catch kanna settes så høyt som mulig slik at olja den fanger opp naturlig kan renne inn i motoren igjen. Det er derfor også viktig at T leddet som står på det høyre lufteuttaket på blokka står så nærme blokka som mulig, og at slangene er så korte som mulig.

En enkel PCV bypass, dvs. et catch kanne oppsett, ville vært å tatt noen 3/8" bensin slanger og satt på den originale PCV ventilen og kjørt ned i feks. en Cola flaske. Deretter kunne man tettet igjen nippen på innsugsmanifolden. Da ville man fått all oljen som egentlig skulle inn i innsuget ned i Cola flaska. Så dette kittet er en avansert form for catch kanne oppsett. Det erstatter hele det originale PCV systemet, samt at veivhusventilasjonen bedres og all oljen som blir fanget opp rutes inn i motoren igjen istedet for til innsuget. Den orignale catch kanna, som sitter på baksiden av blokka rett under PCV ventilen, må tas vekk og plugges igjen med en plugg som fåes med kittet.

Jeg kjøpte mitt Endyn breather kit fra Fast-Turbo.com, gjennom en annonse på Honda-Tech. Kittet koster 164$ samt at man kan velge å kjøpe med oppgraderte slanger og koblinger i tillegg for 58$, noe jeg gjorde. Jeg betalte via Paypal, og brukte Magnum.no til frakten.

Med dette kittet kan man enten velge om avgassene fra veivhuset skal luftes rett ut i atmosfæren ved å sette på et lite "luftfilter" øverst på catch kanna. Man må da plugge igjen vakum nipplen på innsugsmanifolden som den originale PCV ventilen går til. Eller så kan man kjøre lovlig å sette på en egen PCV ventil som følger med kittet oppå catch kanna, og koble denne på innsugsmanifolden igjen slik at man får et lukket system. Ved hverdagskjøring er det anbefalt å bruke PCV ventilen pga du har vakum i innsugsmanifolden som hjelper til å trekke oljedamp ut fra veivhuset. Kjører du med åpent filter til hverdags så vil oljen bli forurenset veldig fort siden all oljedampen vil blande seg med olja. Åpent filter bør defor kun brukes ved banekjøring, da man har lite vakum i innsugsmanifolden siden man ligger med bånn gass hele tiden.

Det står at kittet kommer komplett med alle delene du trenger, men det gjør det ikke. Skal du kjøre med åpent filter på catch kanna trenger du som nevnt over å tette igjen vakum nipplen på innsugsmanifolden. Jeg prøvde først å få tak i en gummihette til dette, men fant ikke noen. Jeg reiste derfor en tur til Tess og fant deler for dette til ca. 80kr. Du trenger en 3/8" slange med en plugg i enden og noen slangeklemmer.

I tillegg til selve breather kittet må du kjøpe pakningssement til å bruke på pluggene som skal inn i blokka. Hondabond HT, som fåes kjøpt hos Honda forhandlere med dele# 08718-000-1, er noe av det bedre du kan bruke her. Hondabond er også anbefalt å bruke i installasjoneveiledningen som følger med kittet og koster 230kr.

Denne gjør at catch kanna kommer litt lavere i motorrommet, noe som er praktisk siden den jo er veldig høy (26cm) med filteret på toppen.

Når det gjelder koblingene som brukes kan du enten bruke gjengetape eller Hondabond for å sikre at de er tette.

For å få installert dette kittet er man nødt til å ta av innsugsmanifolden. Når man først har denne av, er det greit å bytte ut den originale innsugsmanifoldpakningen med en som isolerer innusgmanifolden bedre mot varme fra blokka. Jeg kjøpte meg derfor et "Thermoblok Spacer Kit" fra Outlaw Enginering som gjør nettopp det. Der er innsugsmanifoldpakningen lagd av en spesiell type varmebestandig plast, og den er hele 7mm tykk. Dette kittet koster til opplysning 99$.

Når man tar av innsugsmanifolden må man også tømme kjølevæska, og jeg kjøpte meg derfor 4 liter ferdigblandet kjølevæske hos Honda for 116kr.

Her er noen flere linker på Honda Tech om breather kittet:
http://honda-tech.com/zerothread?id=1271191
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1425035
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1199935
http://honda-tech.com/zerothread?id=217102
http://honda-tech.com/zerothread?id=1137242&page=3
http://forum.club-honda.org/showthread.php?t=9943&page=2&pp=25
http://honda-tech.com/zerothread?id=1249686
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=870359
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=684673&page=2
http://honda-tech.com/zerothread?id=766009
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=75734
http://honda-tech.com/zerothread?id=618774
http://honda-tech.com/zerothread?id=187562
http://honda-tech.com/zerothread?id=170478
http://honda-tech.com/zerothread?id=151042
http://honda-tech.com/zerothread?id=121917
http://honda-tech.com/zerothread?id=101421
http://honda-tech.com/zerothread?id=1133707
http://honda-tech.com/zerothread?id=894380


Her er noen bilder fra før installasjonen:

 

Her er noen installasjonstips jeg har fanget opp fra ulike steder på nettet kan du lese:

http://www.theoldone.com/forum/showthread.php?t=2424
Our block fittings go into the two ports on either side of the oil filter pad. The plug we supply goes in the hole vacated by the removal of the black box. A plug we supply goes in the block above the black box, replacing the factory nipple. The PCV valve (in the top of the Moroso tank) is plumbed to the intake manifold plenum.

http://www.honda-tech.com/zerothread?id=870359
After some issues with my Endyn set-up, i was told by the guys at Endyn that the T should be as close to the block as possible. At first mine smoked a bit becuase of having the T in about the same spot you want to put it in. Now the T is right off the block and the lines need to be as tight as possible to make sure it works properly. Once I changed mine I have not had any issues yet.

Look at this diagram, it's from a B16A, but it's similar:
From the intake manifold to the pcv, there is a vacuum hose (7). Remove the hose from the manifold, and pull the pcv (6) out from the stock rubber grommet (4). Push grommet/hose assembly (4) through the hole in the intake manifold, so that when you remove the black box, it will be easier to remove from under the car. Get underneath the car and remove bolts (11, 14), then disconnect the hose from part (E-14-1). Now you can remove the black box.

Either you use the breather -OR- you use vacuum from the intake manifold to the relocated/replaced pcv valve that is now on top of the catch can instead of in grommet (4). No matter what, you have to remove the old assembly, including the PCV. All you're doing is creating a more efficient catch can. The black box is a catch can. Where o-ring (10) is now becomes plugged with the freeze plug. A 14mm hex removes the 2 plugs and becomes the new source of ventilation. If you use the breather filter, you PLUG the vacuum nipple in the center of the intake manifold that hose (7) went to. If you instead choose to use a pcv valve, you run the hose from the vacuum source to the pcv now located on top of the catch can. 

Under installasjonen fikk jeg hjelp av Bård fra Kongsberg , og det tok oss ca. 6-7 timer sammen med installasjonen av pakningskittet fra Outlaw Engineering. Installasjonen er ganske omfattende siden innsugsmanifolden må av. Dessuten bør du rengjøre throttle body'en da denne meste sansynlig er skikkelig grisete inni. Litt Loctite 7063 funker bra som rensemiddel. Loctite kan forøvrig i Oslo fåes kjøpt hos Tools Industrifokus.

Jeg fikk til opplysning feil spacer kit av Outlaw engineering, så sjekk at det du har fått stemmer med OEM pakningene.

Når du installerer den så må du passe på at du setter kanna slik at den står så høyt som mulig slik at du får fall nok til at olja kan renne inn igjen i motoren. Dvs. at du bør installere den så høyt som mulig inntil panseret. Du bør dessuten passet på at den går klar av tårnbeinstaget foran.

For at slangene som går inn til kanna ikke skal ta borti innsugsarmen må du vinkle kanna slik at slangene peker litt på skrå mot torpedoveggen.

Da vi festet catch kanna til skjermen så brukte vi opp igjen et hull som var der fra før, nærmeste batteriet. Vi måtte drille et nytt et på andre siden. Du slipper heldigvis drille helt gjennom skjermen og ut hjulbrønnen siden skjermen ligger i to lag. Det holder defor å drille gjennom det første laget og bruke en liten karosseriskru til å feste med.

Hva gjelder alle slangene som går inn til innsugsmanofolden er det ganske logisk hvor disse skal på igjen siden de bare passer et sted så det er ikke noe stort problem så lenge man husker å sette på igjen alle sammen når man er ferdig. De kan dog være kanske vriene å komme til. Dessuten må du huske på å tappe kjølevæska ellers vil det bli et veldig søl når du tar de av.

Bensinslangen som går fra bensinfilteret og inn på fuel railen må også av for å få vekk innsugsmanifolden. Denne er det trykk i, så du bør definitivt passe på å ta vekk noe av trykket i i bensin systemet før du tar av denne. Eller så vil hele motorrommet ditt bli spraya ned med bensin. Alt vi gjorde var å åpne tanklokket slik at trykket i bensintanken går vekk. Deretter la vi noen filler rundt og over bensinfilteret og slakket skruen som sitter midt oppå bensinfilteret sakte. Da spruta det ikke mer bensin ut enn at fillene tok av det værste. Det lønner seg nok også å sette en liten bøtte under bensinfilteret til å ta imot det som skulle renne ut. Du bør til opplysning la tanklokket stå åpent under installasjonen ellers vil det bygge seg opp igjen trykk i systemet ganske kjapt, og da vil det renne ut av filteret (som nå er åpent).

Når det er gjort er det bare å starte på monteringen av breather kittet. Braketten som støtter opp innsugsmanifolden i bakkant monterte vi til opplysning ikke på igjen når vi var ferdige. Dette letter installasjonen en del da det blir enklere å komme til under innsugsmanifolden. Dessuten sitter maifolden mer enn godt nok fast til at denne trengs.

Hondabonden trenger til opplysning 3 dager for å få "perfect sealing". Jeg vet ikke helt om det er nødvendig å la den tørke så lenge, men jeg valgte å være på den sikre siden å lot det stå 3 dager før jeg startet bilen.

Her er noen bilder fra installasjonen:
   
     

 

Du bør til opplysning ikke kjøre med filteret på til hverdagskjøring, men heller bruke PCV ventilen. Dette på grunn av at  ved rolig kjøring med lite åpning på gass spjeldet så har du vakuum i innsugsmanifolden. Dette vakumet hjelper til å trekke oljedamp ut av veivhuset som ville blitt blandet sammen med olja ved bruk av filteret. Noe som igjen ville ført til at olja hadde blitt dårlig en del raskere enn den ellers ville blitt.

Åpent system med filteret bør du bruke stort sett bare ved mye fullgass kjøring som banekjøring. Da da er det sjelden noe særlig med vakuum i innsugsmanifolden, så da er det bedre å kjøre med filteret.

Så ved rolig hverdagskjøring får man faktisk bedre veivhusventilasjon ved å bruke PCV ventilen enn med filteret, så derfor bør man bruke den vanligvis. Man får dog ikke mer veivhusventilajon enn originalt, men siden man nå har en mye mer effekttiv catch kanne så vil man likevel merke redusert oljeforbruk.

Dessuten på vinterstid vil det bygge seg opp en del kondens i slangene pga. skiftende temperaturer. Det er derfor ekstra viktig å bruke PCV ventilen da siden da vil kondensen suges inn i innsuget. Hvis ikke vil man jo gradvis få vann rennende inn i olja, noe som selvsagt ikke er bra.

Hvis du uansett velger å kjøre med filteret på, må du passe på at du skifter olje ganske ofte. Mange har faktisk rapportert at de kan merke inn i kupeen at oljen lukter nesten som malings tynner etter en stund, når de har kjørt for langt på samme olja med filteret på.

Kjører du med en overladet motor så vil PCV ventilen være lukket når turboen lader slik at du får et høyt trykk i veivhuset. Den vil så åpne når det er vakum i innsugsmanifolden da turboen ikke lader og suge i seg masse oljedamp. Du bør derfor kjøre med filteret på hele tiden på en overladet motor.

Etter å ha installert breather kittet så merker man ikke noe forskjell på de laveste girene. På 3. syns jeg det muligens trekker litt bedre helt på toppen, og på 4. trekker det litt bedre fra 8k rpm og over. Dette er med filteret på. Jeg syns også lyden i motoren forandret seg litt til å bli litt hardere og høyere på toppen. Dvs. det er akkurat som man merker motoren har mere krefter siden den får puste bedre. Så det er tydlig at veivuset blir skikkelig ventilert nå hvertfall . Dette er jo også defintivt bra for driftsikkerheten på motoren ved hardkjøring. Varver man høyere enn originalt så har det enda mer å si.

Spacer kittet fra Outlaw Engineering funker også veldig bra da innusgsmanifolden, selv etter flere timers kjøring, nå er veldig sval og fin når man kjenner på den. Tidligere var den så varm at man nesten brant seg nå man tok på den. Rent effektmessig er det jo ikke noen merkbar forskjell, men jeg vil tro det utgjør noen hk når bilen har blitt kjørt skikkelig varm siden den nå få kaldere luft. Under installasjonen av spacer kittet ble det til opplysning igjen noen skruer.

En ting du bør være obs. på er at spacer kittet ikke kommer med pinnebolter for å feste innsugsmanifolden, men kun vanlige bolter. Jeg fikk hvertfall store problemer med at disse boltene løsnet etter noen timers kjøring. Og av en eller annen grunn spesielt rundt sylinder 4 der kjølevæska går forbi. Dette førte jo da selvsagt igjen til at det lakk litt kjølevæske inn i sylinder 4, som førte til at bilen spydde ut røyk bak.

Jeg fikk derfor tak i pinnbolter samt skikkelig låsemuttere og puttet på disse i stedet. Da løsnet de ikke. Det er dessuten ekstremt viktig at du etterstrammer disse boltene etter du har brukt bilen de par tre første dagene etter etter installasjonen. Dette pga. vibrasjonene fra motoren får disse til å løsne sakte men sikkert.

Hvis du trenger nytt filter til breather kittet så selger de det hos Summit Racing.

En liten oppdatering etter noen ukers kjøring med dette kittet:
Etter å kjørt en stund med kittet bestemte jeg meg for å ta en skikkelig busetur med bilen. Etter ikke mange minuttene med inspirert kjøring så begynte det plutselig å ryke skikkelig blått bak bilen. 

Det som skjedde var at siden jeg kjørte med lukket system hadde jeg på PCV ventilen som fulgte med kittet. Denne tror jeg ikke fungerte som den skulle for plutselig ble det dumpet fullt av olje inn i innsuget mitt gjennom denne.

Siden olje har langt lavere selvantenningspunkt enn bensin fikk jeg da selvsagt umiddelbart tenningsbank. Resultatet var at jeg blåste topp pakningen min .

Så jeg vil råde alle som har dette kittet å kjøre med åpent filter hele tiden. Så lenge man bytter olje relativt ofte, ca. hver 5-10000km, tror jeg ikke det har noe særlig å si for levetiden på olja.

Så der kan man se at selv små modifikasjoner som en liten PCV ventil kan få store konsekvenser.