|
05.11.2005
(95000km)
Som med veldig mange andre ITR'er, så måtte girkassa mi overhales allerede
før bilen hadde passert 100k km. Dette er en av de største svakhetene
generelt sett på sportsbilene til Honda ; Nemmelig at drivverket får veldig
mye juling på grunn av turtallet og responsen.
Problemet ligger først og fremst i at det høye turtallet gjør det hardere
for synkroringene enn ellers. For det andre så ligger problemet i at
girkasseoljen på ITR går svært varm da den jo ikke har noe form for kjøling.
Drivverket er jo også den delen på bilen som får mest juling, og spesielt på
forhjulsdrevne biler hvor girkasse og differensialbrems deler olje. Dessuten
går det jo ikke på mer enn litt over 2 liter olje på girkassa som jo gjør at
det lille som er av olje får ekstra mye juling. Alt dette gjør at girolje
temperaturen ofte blir like høy som motorolje temperaturen
.
Min girkasse fikk seg også en solid trøkk når et lettvekts aluminium
svinghjul jeg hadde tidligere
feilet. Det hjalp nok
heller ikke noe særlig på levetiden
.
Her er noen skrekkbilder jeg tok fra en annen kasse jeg kjøpte:
Min girkasse ble overhalet ved 94500km, og følgende ble byttet:
MT CLUTCH HOUSING
91005-P80-003 BEARING A (40X80X17)
91002-PS1-003 BEARING (28X60X15)
91205-PL3-A01 OIL SEAL (35X56X8)
MT TRANSMISSION HOUSING
91205-PC9-711 OIL SEAL (40X62X8)
90380-SR3-000 BOLT, STUD (12X55.6)
MT MAINSHAFT
23623-P21-315 SLEEVE SET (3-4)
91104-P21-008 BEARING, NDL (38X43X26)
23451-P21-000 GEAR, MAINSHAFT FOURTH
23581-P21-F00 GEAR, MAINSHAFT FIFTH
MT COUNTERSHAFT
91003-P21-003 BEARING, BALL
23481-P21-000 GEAR, COUNTERSHAFT FOURTH
23461-P21-F00 GEAR, COUNTERSHAFT FIFTH
Alle delene ble kjøpt fra Acura i USA.
På denne måten blir prisen ca. en tredjedel av hva den hadde blitt skulle
man kjøpt alt her til lands
.
Legg merke til at 4. og 5. girene ble byttet
både på hovedakselen og kubbeakselen. Disse ble ikke byttet fordi de
var slitt, men for det er en veldig nice modifikasjon når du først har
kassa oppe. Dette er gir fra en 99-00 2dr Civic Si fra USA. Dvs. samme som
Civic VTi i Europa. Utvekslingen på disse er 4. gir: 1,107 og 5. gir: 0,848
og passer rett oppi ITR kassa. Jeg kjøpte de hos
slhondaparts.com
i USA, noe som kom på ca. 2000kr inkl. frakt. Skal du kjøpe de hos Honda
Norge kan du gange den prisen med 3
.
Med disse girene så ligger turtallet ca. 200rpm høyere enn originalt i
80kmh på 5. giret, og 350rpm høyere når man ligger i 100kmh. Så det er ikke
så alt for ille. Til gjengjeld bedres akselerasjonen ganske mye. 4. giret tømmes nå nesten like raskt som 3. giret gjør og har en toppfart på
ca. 170kmh mot 180kmh originalt
 .
Har du behov for å kjøpe komplette lagersett,
eller eventuelt carbon synkroringer så fåes det hos feks.
Gear
Speed i USA.
Her er noen bilder fra overhalingen:
Hvis du er usikker på hvorda du bytter girkassen selv, så kan du jo feks
lese
denne oppskriften
som hjelp. Hvordan overhale girkassen selv kan du lese
her.
Hvis du har behov for hjelp til overhaling av girkasser kan du enten lese
her, eller sende en mail til Bård på
Kongsberg som overhalte min girkasse
.
|
|