|
26.11.2005
(95000km)
Siden jeg verken har
aircondition eller servo på
bilen min lenger, har jeg derfor to ubrukte spor på reimhjulet mitt. Jeg så
derfor muligheten til å få dette lettet da jeg vet
flere andre har
gjort
det samme.
Jeg kjøpte meg et brukt reimhjul for en
billig penge, og fikk lettet det hos
Bård på Kongsberg. Dvs. han dreide bort sporene for servo og
aircondition reima. Selv om hjulet ikke kommer balansert fra Honda, så fikk
jeg Bård til å balansere det etterpå også.
Alternativt kan andre ettermarkeds reimhjul feks. kjøpes her,
her,
her,
her eller
her.
Originalt veier reimhjulet 2,30kg, og
etter det var dreid så veide det 1,30kg. Letting av reimhjulet vil gi akkurat samme
effekten som å lette svinghjulet. Dvs. du vil få mindre motstand i
"drivverket" ditt, og dermed mere effekt på hjula.
Det fine med å lette det original reimhjulet er at da kan man beholde den
originale gummidemperen som Honda har plassert der. Denne er der for
å dempe
harmoniske svingninger i veiva, og dermed spare oljepumpa og rådelagre
for unødige vibrasjoner. Jeg vet mange sier dette bare er tull og kjører med
reimhjul
uten denne demperen, men jeg velger å være på den sikre siden og
kjører derfor med. Oljepumpa er jo tross alt hjertet i motoren, så det er
ingen vits å ta noen sjangser. Ryker den ryker motoren.
En annen fin ting med å lette det originale reimhjulet er at da kan man
bruke original dynamoreim. De fleste ettermarkeds reimhjul er mindre i
diameter for at det skal være enda lettere å drive rundt, men da vil det
føre til at batteriet også får mindre strøm siden dynamoen jobber saktere.
Det er jo litt dumt på en bil som brukes dagligdags, siden batteriet da blir
lett ladet ut.
Reimhjulet kostet meg 400kr brukt, samt at å få det dreid, balansert og
overflatebehandlet (elektrolyse forsinking) kostet 550kr. Prisen på hele herligheten kostet derfor
ikke mer enn drøye tusenlappen, noe som jeg ikke syns er så ille
.
Her er noen bilder før letting. Rustent og deilig reimhjul:
Her er noen bilder fra etter letting og overflatebehandling.
Reimhjulet ser "litt" friskere ut:
Monteringen er veldig enkel. Alt du trenger å gjøre er å først løsne bolten
som fester reimhjulet. Vi brukte en 20kg slagtrekker til dette, men man får
også kjøpt
spesialverktøy for det. Denne kan sitte veldig hardt fast, så det kan
hende du må jobbe litt for å få den av. Deretter må du løsne dynamoreima.
Det gjør du ved å løsne to skruer, en på
undersiden og en på oversiden av dynamoen.
Deretter er det bare
å dra reimhjulet rett av å sette på det nye på igjen. Hele operasjonen tar
ikke mer enn ca. 10-15 minutter hvis reimhjulsbolten går lett av. Bolten bør strammes igjen som beskrevet i
Helms service manualen.
Pass på at du kjenner hvor mye slark det er i reima før du tar den av, slik
at du vet hvor stram du skal ha den når du setter den på igjen. Den skal
være ca. 1 cm slark i den.
Her er noen bilder fra under monteringen:
Rent ytelsesmessig så merker man ikke så veldig mye til lettingen. Bilen
drar litt lettere på delvis pådrag, og man merker turtallet går litt fortere
opp og ned når man ruser motoren. Det drar også litt bedre på lave turtall
og delvis pådrag,
men ved fullt pådrag er det ikke noen merkbar forskjell.
Sammen med letta svinghjul
så er det uansett en fin modifikasjon syns nå jeg siden det ikke gir noen
negative effekter sammenlignet med originalt. Særlig når det ikke koster mere
heller
.
|
|