|
13.08.2005
(93000km)
Siden clutch master cylinderen min, dvs. master clutch pumpa, bestemte seg
for å begynne å lekke så måtte jeg ha meg en ny. Jeg sjekket med Honda, og
de skulle ha 2600kr for en ny en
.
Et kjapt søk på nettet fant at feks.
acuraparts247.com bare skal ha ca. 110$ for en original pumpe.
For min del så bestemte jeg meg for å klaske til med en clutchpumpe fra
Omnipower. Denne har større diameter på stemplet enn den originale slik
at den dytter like mye clutch væske på kortere avstand. Clutchen skal derfor
ta lavere enn originalt og derfor vil det bli raskere å gire. Dessuten har
den livstidsgaranti.
Jeg kjøpte min gjennom
Kteller.com, og gav 179$ for den. Frakten tok jeg gjennom
magnum.no, og den kom på
ca. 300kr.
Detaljert install instruks finner du
her.
Noen bilder:
Installasjonen er som beskrevet i instruksen over veldig enkel, og jeg
brukte en liten halvtime på den.
Første intrykket etter installasjonen er at pedalen ble veldig tung. Den ble faktisk omtrent
80-100% tyngre enn med original clutchpumpe vil jeg si
.
Jeg veier ca. 75 kg, og det var nesten så jeg ble løftet opp av setet for å
få klemt inn clutch pedalen.
Man kan justere hvor langt inn cluthen kan ta, men lar man den stå slik som
den kommer så blir faktisk clutpedalen liggende omtrent like lavt som
fothvileren. Clutchpedal vandringen er derfor ikke mer enn ca. 4-5cm.
Dette var selvsagt noe uvant å kjøre med, og første uken slet jeg litt.
Etter noen dager virket det som om clutchpumpa fikk gått seg til litt da
pedaltrykket heldigvis ble litt mildere. Så alt i alt ble ikke pedalen så alt for
tung, men er du vant til små franske brødbiler fra før vil du nok slite.
Dessuten tok clutchen veldig mye bråere, og selv om jeg slura som best jeg
kunne med clutchen så var det vanskelig å ta i gang uten at clutchen tok med
et smell.
Som
en
del andre så var også jeg
uheldig å få en dårlig clutchpumpe, og etter
kun 5 dager så røyk den
.
Dvs. at stempelet kilte seg fast inni sylinderen. Jeg byttet derfor tilbake
til original clutch pumpe, og jeg kommer nok ikke til å bytte tilbake til
Omnipower pumpa.
Alt i alt vil jeg si Omnipower clutch pumpa er en grei modifikasjon på biler
som ikke brukes til hverdagskjøring, og er med på å gjøre bilen
enda litt mer presis og aggressiv å kjøre. Bilen blir ganske mye mer
tungkjørt på grunn av mye tyngre og bråere clutch, så bruker du bilen din
hver dag ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte den.
|
|