ITR #2113 ; Omnipower clutch master cylinder

 
13.08.2005 (93000km)
Siden clutch master cylinderen min, dvs. master clutch pumpa, bestemte seg for å begynne å lekke så måtte jeg ha meg en ny. Jeg sjekket med Honda, og de skulle ha 2600kr for en ny en . Et kjapt søk på nettet fant at feks. acuraparts247.com bare skal ha ca. 110$ for en original pumpe.

For min del så bestemte jeg meg for å klaske til med en clutchpumpe fra Omnipower. Denne har større diameter på stemplet enn den originale slik at den dytter like mye clutch væske på kortere avstand. Clutchen skal derfor ta lavere enn originalt og derfor vil det bli raskere å gire. Dessuten har den livstidsgaranti.

Jeg kjøpte min gjennom Kteller.com, og gav 179$ for den. Frakten tok jeg gjennom magnum.no, og den kom på ca. 300kr.

Detaljert install instruks finner du her.

Noen bilder:
   
     
 


Installasjonen er som beskrevet  i instruksen over veldig enkel, og jeg brukte en liten halvtime på den.

Første intrykket etter installasjonen er at pedalen ble veldig tung. Den ble faktisk omtrent 80-100% tyngre enn med original clutchpumpe vil jeg si . Jeg veier ca. 75 kg, og det var nesten så jeg ble løftet opp av setet for å få klemt inn clutch pedalen.

Man kan justere hvor langt inn cluthen kan ta, men lar man den stå slik som den kommer så blir faktisk clutpedalen liggende omtrent like lavt som fothvileren. Clutchpedal vandringen er derfor ikke mer enn ca. 4-5cm.

Dette var selvsagt noe uvant å kjøre med, og første uken slet jeg litt. Etter noen dager virket det som om clutchpumpa fikk gått seg til litt da pedaltrykket heldigvis ble litt mildere. Så alt i alt ble ikke pedalen så alt for tung, men er du vant til små franske brødbiler fra før vil du nok slite. Dessuten tok clutchen veldig mye bråere, og selv om jeg slura som best jeg kunne med clutchen så var det vanskelig å ta i gang uten at clutchen tok med et smell.

Som en del andre så var også jeg uheldig å få en dårlig clutchpumpe, og etter kun 5 dager så røyk den . Dvs. at stempelet kilte seg fast inni sylinderen. Jeg byttet derfor tilbake til original clutch pumpe, og jeg kommer nok ikke til å bytte tilbake til Omnipower pumpa.

Alt i alt vil jeg si Omnipower clutch pumpa er en grei modifikasjon på biler som ikke brukes til hverdagskjøring, og er med på å gjøre bilen enda litt mer presis og aggressiv å kjøre. Bilen blir ganske mye mer tungkjørt på grunn av mye tyngre og bråere clutch, så bruker du bilen din hver dag ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte den.