ITR #2113 ; Nye dekk

 

10.02.2004 (65000km)
Etter en del research bestemte jeg meg for å gå for Yokohama Advan A048R semislics, i medium compound, i dimensjon 195/50-15 til vanlig gatekjøring i år. Siden jeg i fjor kjørte med semislics av typen RE540S fra Bridgestone så var det ganske klart at jeg skulle ha semislics i år også . Siden jeg hadde lest mye bra om Yokohama sine dekk bestemte jeg meg for å gå for A048R denne sesongen. Jeg fikk kjøpt dekkene brukt, men importøren tar 1333 kr pr. stk. for dekkene.

Etter å ha fått lagt de på er det første man merker at dekkstøyen er ganske drøy. De bråker nok kneppet mer enn det RE540ene gjorde, samtidig som de også lager den klassiske "høyfrekvente" lyden man får med semislics. De drar også med seg alt av rusk som måtte ligge i veibanen og slenger det inn i hjulhuset. Grusveier er med andre ord et mareritt å kjøre på. Skvettlapper er en fin ting.

En annen ting som man fort merker er at disse dekkene er svært sensitive mot lufttrykk. Jeg fylte først på 28 pund i dekkene, men da sporet de så fælt at det nesten ble ubrukelig på landeveien. Etter å ha blåst de opp til 32 pund (kalde), så gikk heldigvis mye av sporingen vekk. De sporer nok en del mere enn RE540ene, men ikke så mye at det blir noe problem. Man må bare passe på og alltid ha to hender på rattet . I følge denne tråden så sier Yokohama at disse dekkene skal ha ca. 1,6kg luftrykk (23 pund) kalde, for en bil på rundt 1100kg i tørrvekt. Det tror jeg kanskje kan bli litt i minste laget til gatekjøring med tanke på sporing. På banekjøring vil jeg tro en bra kombo er 1,8kg (26 pund) foran og 1,6kg  (23 pund) bak på kalde dekk. Det er bedre å ha litt lavere luftrykk bak på fremhjulsdrevne biler slik at man får opp skikkelig arbeidstemperatur i dekkene .

Hva kommer til kjøreegenskaper så sitter selvsagt dekkene, som alle R-dekk, fantastisk bra på veien. Jeg syns dekkene sitter en liten smule bedre enn RE540ene både når de er kalde og varme. Forskjellen er uansett liten, og det er mulig det kun er det at dekkene virker mer ekstreme på grunn av støy og sporing som får de til å virke bedre. På tørt føre slipper de kontrollert og fint, som gjør det enkelt å presse dekkene maksimalt. På vått føre slipper de ganske brått, men ikke fullt så brått som det RE540ene gjorde.

Hva gjelder vannplaning så har jeg ikke hatt noen problemer selv i øsende regnvær, men litt med ro bør man ta det med slike dekk.

Når det gjelder holdbarhet så holdt de 6000km på gata og 3 banetreff med i alt ca. 60 runder. Dvs. en god del dårligere enn RE540'ene jeg brukte forrige sessong.

Her er noen bilder: