ITR #2113 ; J's Racing Air Intake

 
15.09.2003 (58900km)
Satte på nytt luftinntak fra J's Racing. Det ble bestilt fra www.hogens.com og kostet 300$ + 50$ i frakt. Pakken ble sendt med EMS, og tok ikke mer enn 6 dager før den var fremme.

Etter å ha grublet over hva slags luftfilter å kjøpe i lengre tid, har jeg kommet frem til at jeg vil ha et short-ram inntak i stedet for en icebox eller et cold air inntak. Dette fordi responsen i et slik luftinntak er bedre enn et cold air inntak, som feks. AEM sitt, samt at lyden i tillegg er mye mer aggressiv enn hva du får med en icebox. Bakdelen er at den suger varm luft fra motorrommet, og får derfor ofte litt dårligere ytelse. Etter å ha sett tester av J's Racing sitt luftinntak, samt lest en del hva andre syns om det, bestemte jeg meg for å gå for J's sitt da det gir god effekt i tillegg til respons og lyd . Det har et "Tsuchinoko chamber" design, og er pr. dags dato mest sannsynlig det beste short-ram luftinntaket på markedet til ITR. Det er dessuten laget av karbon, og er derfor meget lett og holdbart. Innsugsåpningen er på hele 11,5 cm i ytre diameter.

Installasjonen var meget enkelt og tok ikke mer enn ca. 20 minutter. Så sant man ikke har aircondition så er det ingen problemer med at det tar borti stabilisatorstaget. Problemet er at inntaket er såpass bredt, at det tar borti kablingen rundt det. Dvs. pluggkabelen som står nederst til venstre samt kablene på andre siden av inntaket også. Det er faktisk så trangt mellom der at inntaket hviler oppå disse kablene. Dette er jeg litt skeptisk til da motoren vrir seg bakover ved pådrag, og vil derfor klemme inntaket mot kablene på fordelerlokket.

Rent effektmessig syns jeg bilen drar bedre i mellomregisteret, og mellom 5000rpm-6500rpm så drar det merkbart bedre. Utenom det er det lite forskjell. Gassresponsen er kanskje noe bedre enn originalt, men mindre enn jeg hadde regnet med.

Lydmessig så gir inntaket en veldig dyp lyd ved pådrag. Før jeg satte på nytt grenrør på bilen så var faktisk lyden så høy og buldrete på alle turtall, at det var på grensen til hva som er tolererbart. Av en eller annen årsak endret lyden seg etter jeg satte på grenrøret til en lavere og renere lyd. På lave turtall ved delvis pådrag gir nå luftfilteret en ganske dyp lyd som heller ikke er altfor høy. Ikke sjenerende i det hele tatt . Ved full gass så er lyden ganske høy over hele registeret, men ikke så høy at det blir sjenerende. Dessuten er lyden ganske "ren" og dyp, og buldringen som var der før grenrørbyttet er nesten borte. Jeg må virkelig si at jeg syns lyden er blitt deilig brutal, og spesielt på høye turtall . Som med alle "short-ram" inntak så er overgangen til vtec veldig markert .

Luftfilteret som følger med ser ut til å være av ok kvalitet, men er kanskje ikke av de beste. Dessuten har det det klassiske induksjonspipet ved delvis pådrag. Jeg kommer nok til å kjøre med det til våren da jeg kommer til å bytte til et K&N filter som passer, av bedre kvalitet. Det kan kjøpes her, her eller her.

Etter å ha kjørt med inntaket en uke så har det nesten gnidd hull på ledningen til venstre for intaket. Pluggkabelene til høyre for inntaket ser ut dog til å være ok. Jeg har derfor lagt en liten papp-bit over ledningene samt surret de inn i tape for å forsterke de. Jeg har dessuten tatt av klipsen de henger i slik at de kan dyttes lenger inn. Samtidig har jeg stripset luftfilteret fast i ABS boksen for å klemme det vekk fra pluggledningene. Dette ser ut til å løse de verste gnisse problemene.

Etter å ha brukt inntaket en stund så fant jeg det for godt å selge det til fordel for et "værre" et . Årsaken er at etter motoren er kjørt skikkelig varm merker man virkelig at inntaket suger varm luft da mye av responsen og draget i bilen blir borte. I kaldt vært så fungerte inntaket meget bra så lenge man ikke parkerer bilen noen minutter. Da man starter opp igjen så merker man med en gang at bilen er slappere .